Városfejlesztési lehetőségek

droszler | 2002. november 22 22:39:34 | körmendi hírek |
A plazaban is olvashatják Kiss Albert építészmérnök által a Rábavidékben indított cikksorozatot. Ezúton is szeretnénk lehetőséget biztosítani mindenkinek a témával kapcsolatos véleményének kifejtésére, a szerzőnek pedig a fórumban a véleményekkel, észrevételekkel kapcsolatos válaszadásra. Szándékunk természetesen öncélú: a jó gondolatok találkozása, megfelelő anyagiak előteremtése után egy szebb, élhetőbb város lakói lehetünk valamennyien (a szerk.)



Hogyan épüljön, szépüljön környezetünk?

avagy városfejlesztési lehetőségek, ötletek, elemzések
Bevezetés - bemutatkozás


Az önkormányzati választások előtérbe helyezték városunk dinamikusabb fejlesztési igényét, a pártok, jelöltek elképzeléseit: főtér átépítése, várkert rendbetétele, elkerülő út, Rába part felvirágoztatása, szennyvíztisztító bővítése, kastély hasznosítása, sétálóutca átépítése, tömbbensők feltárása, ipari park létrehozása, sportcsarnoképítés. És még: összekötő út Nádaljára, lepusztult épületek rendbetétele, Mátyás király utcai óvoda parkolási gondja, lapos tetős társasházak magastetős átépítése, városi lakóutcák felújítása, szennyvízcsatornázás teljessé tétele, városi strand, 8-as melletti kerékpárút teljes kiépítése, vízelvezetési gondok, az idegenforgalom?

Azt mindjárt az elején látni kell, hogy az előbb felsorolt igények egy részének a megvalósítása is óriási feladat.
A városnak négy, de nyolc év alatt sem lesz annyi pénze, pályázati lehetősége, hogy ezeket maradéktalanul megvalósítsa. Csodák pedig nincsenek. Nem szabad a valóságtól, a lehetőségektől elrugaszkodni. Egy téma megvalósítása előzetes tanulmányokat, elemzéseket igényel. Terveket kell készíttetni, azokat engedélyeztetni, majd a kivitelezést pályáztatni. Sok esetben a tényleges kivitelezés a megvalósítás legrövidebb szakasza. Ne várjon senki látványos, ugrásszerű változásokat, de: a sok teendő közül ki kell választani a legfontosabbakat és a lehetőségekhez mérten el kell indulni az úton előre.

Most induló sorozatom célja ezen javaslatok lehetőségeinek feltárása, megvalósíthatóságának vizsgálata, pályázati lehetőségek figyelése, a célként megfogalmazott városfejlesztési elképzelések felszínen tartása. A sok már előbb felsorolt lehetőség és gond mögött még sokkal több is van. Várom az olvasók, városvezetők, műszaki kollégák kérdéseit, javaslatait, új problémák felvetését. Lehet foglalkozni egy városrész, egy utca vagy akár egy épület problémájával is. Persze egy-egy téma alapos szakmai elemzésére egy egész lapszám sem elég, de egy oldal arra igen, hogy szem előtt tartsa a megoldandó feladatokat, ötleteket adjon vagy kritizáljon. Nem akarom a kibic szerepét játszani. Szeretném a városban meglévő szakmai tudást, a tapasztalatokat a megvalósítás mellé állítani.

Mi jogosít fel erre? A három szakmai diploma, a huszonkét éves gyakorlat. Alapképzettségem városgazdasági üzemmérnök. Ez településműködtetés, fejlesztés területén (közművek, utak, hulladékkezelés, zöldterület fenn-tartás ingatlangazdálkodás, város és épülettervezés, stb.) adta meg az alapokat. Másoddiplomám főiskolai építészmérnöki oklevél, kiemelt szakterületként a városrehabilitációval, régi épületek felújításával. Nemrég tervező szakmérnöki diplomát szereztem, az ország legnevesebb építészeitől tanulhattam. Közben elvégeztem két ingatlanos szaktanfolyamot is. Persze gyakorlat nélkül ezek sokat nem érnek. 14 évet dolgoztam a közigazgatásban építéshatósági, városfejlesztési és városüzemeltetői munkakörökben, négy évig megyei szinten. Gyakorlatot szereztem az útépítés és fenntartás területén, tíz éve főállású magántervezőként és ingatlanszakértőként dolgozom.

A sorozat első témája a Főtér: a tervek is évek óta készen vannak, csak díszburkolatot kell építeni és kész. Nem olyan egyszerű a kérdés. Bővebben a következő számban.

Kiss Albert
építészmérnök



Hogyan épüljön, szépüljön környezetünk?

Körmenden kihalt a főtér


Főtér - egy város igazgatási, idegenforgalmi, pénzügyi, üzleti központja, látnivalókkal, rendezvényekkel ? Ilyen a körmendi Szabadság tér is ? Igen, részben.

Kattintson a képere !A főtér évszázadokkal ezelőtt az akkori település közepén a vár melletti szabad vásártérből keletkezett, mint történt az szerte a világban. Mai képe a XIX. sz. második felében alakult ki, meghatározó épületei is akkor épültek. Minden kor nyomot hagy maga után, utoljára az elmúlt ötven év. Ekkor épült három új épület, telepítették a parkot, kapott aszfaltburkolatot az úthálózat, megépült a parkoló.
Új évszázad, új igények, új lehetőségek. Változtassunk? Igen. Lehet és kell is. Sétáljanak egyet a főtéren egy kellemes nyári estén vagy hétvégén. Nem nagyon kell köszöntgetni senkinek. Máshol a főtéren ilyenkor pezsgő az élet, nálunk a főtér kihalt.
Mintegy tíz éve készült terv a tér átépítésére. Ez a jelenlegi út és parkoló rendszert meghagyja
sőt több parkolóhelyet ígér, erőteljesen megváltoztatja a park képét, ott átlós gyalog-útrendszert javasol. Ez a terv a követendő út? Lehet, de a főtér ennél lényegesen több. Néhány szempont, felvetődő kérdés, lehetőség, mielőtt elindul a motorfűrész, a légkalapács:

KÖZLEKEDÉS: Körül kell járnunk a teret autóval? Nem lenne elég csak a parkolóig eljutni? 100-150 m-en belül minden elérhető gyalog, az üzletek is feltölthetők más irányból, vagy időben korlátozott módon. Föld alatti parkolás - utópia?
Jó a tervezett átlós gyalogos közlekedés? Az egyik átlóra biztosan szükség van, mert az a legforgalmasabb irány, de a másik most nem vezet sehová.

A PARK: A múlt század közepéig még üres volt a tér, de átlátható. TÉR volt. Az akkor telepített park ötven év alatt túlnőtte magát. Az épületek teljesen a fák takarásában vannak. Az Immaculata szobor a tér közepén teljesen elveszett, a parkolót kivéve a kastélyt sem lehet látni sehonnan. Persze nem kell a tarvágás, de jó lenne kicsit ritkítani. Vissza kell adni a TÉRhatást, átláthatást biztosítani, alacsonyabb növényzetet is telepíteni.

AZ ÉPÜLETEK: A teret 100-130 éves egyemeletes épületek határolják, kivéve a régi és új városházát és a Rába áruházat. Ezek lapos tetővel épültek, tömegformálásukkal, homlokzaton megjelenő anyagaikkal éles kontrasztot képeznek. Minden épület az építés korát tükrözi. Akár el is fogadhatjuk ezt. De a közeljövőben elkerülhetetlen nagyobb felújítások alkalmával akár változtatni is lehet. (A Rába áruház átépítésére már a tervek is készen vannak.)
Harmonizáljanak jobban a tér régi épületeivel az újabbak? Mutassunk egy kis cserepet, sima vakolt festett felületeket, vagy burkoljuk tükörhatású üveggel őket, így visszalátva bennük a teret? Egy biztos: A Rába áruház mozaikburkolata, a régi városháza alumínium parapetjei, üveg szalagablakai nem erre a térre valók. Az új városháza ablakosztásában próbált igazodni a tér hangulatához. A homlokzati "szoknyás" tagozatai azonban teljesen idegenek. Igénytelen és már lassan tönkremenő CK burkolatot tervezni és elhelyezni a város első épületére alapvető szakmai hiba.

FUNKCIÓK: Ha körüljárjuk a teret, hivatalokat, üzleteket, irodákat, bankot találunk, de csak a tér déli és nyugati oldalán. A keleti oldalon ott a színház, az északin pedig egy élelmiszerüzlet és lakások. Ez az oldal jelenleg csak arra szolgál, hogy a kiállító terem és a színház felé alkalmanként elsétáljunk. Sehol egy kirakat, sehol egy üzlet. A boltot aki ismeri, tudja hogy ott van, aki nem az elmegy mellette. Milyen főtéri üzlet az, mely, hátat fordít a térnek, kirakatait lefóliázza? Lehetne a kapuszíntől a kastély felé eső épületrészen is üzlet, esetleg az egész épület szálloda? Nem kellene a főtérre egy jó étterem, szórakozóhely, kávézóterasz, esetleg idegenforgalmi információs központ?

A választási ígéretek a köztudatban megrekedtek a tér átépítésénél. Egy m2 új díszkő burkolat építése 10-15 ezer Ft. A főtéren legalább 4.000, de akár 10.000 m2 burkolatot is lehetne építeni. Csak a burkolat ára 40 - 150 m Ft. Ezzel együtt fel kell bontani az aszfaltot, ki kell cserélni vagy fel kell újítani a közműveket, új közvilágítást kell építeni, újra parkosítani, köztéri bútorokat kell elhelyezni. Összességében legalább 500 m Ft kellene. Persze lehetne megfontoltan, kisebb lépésekben is haladni. Csak el kellene kezdeni?

A következő számban kissé tágítom a kört. Téma a történelmi belváros.



Kiss Albert
építészmérnök



Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.