Számvetés

droszler | 2002. december 26 22:04:03 | körmendi hírek |
A Nyugdíjas Vk. Klub 2002. Évi kirándulásai

Régi mondás: "Meg kell ismerni a hazát, szomszédos népek kultúráját, akkor olyan ismeretekre teszünk szert, amit tőlünk senki el nem vehet!"
A hosszú téli napok után március 15-én a szomszédos Burgenlandba vezetett utunk Oberwart városába, ahol jelentős száma magyar él. A város megtekintése után a húsvéti nyuszi-ajándékok megvételére került sor. A kiránduláson 31 fő vett részt, volt öröm a családban, mert a sok csokinyuszi és más kis apróság szebbé tette az ünnepet!
-22 éve utazunk, de voltak olyan klubtagok, akik még nem látták Tatát és Mórt !
Tata, a vizek városa. Története 700 évre tekint vissza, de már a bronzkorban lakott település volt, Fénykorát Zsigmond és Hunyadi Mátyás királyok idején élte. Sorsa a XVIII. századtól szorosan összefonódott az Eszterházy családdal, e kor emlékei ma is tovább élnek épületeiben, sajátos barokk arculatában. Megtekintettük az "Öreg, vagy Nagy Tavat. " 1740-es években a gesztesi Eszterházy uradalmat halgazdálkodásba kapcsolták be, a 2.42 km2 Öreg-tó számos vízi sportnak ad lehetőséget. A Tatai Vár 1397-ben királyi birtokká vált. Luxenburgi Zsigmond és Hunyadi Mátyás királyok idején élte fénykorát, mint királyi nyaraló-kastély. Ma csodálatos szép múzeumi korok és azok feltárt anyaga szerint. Megnéztük továbbá az Eszterházy kastélyt, angolparkot, tatai templomokat, az Országgyűlési teret, az 1763-ban épített Óratornyot, a tatai híres malmokat. Élveztük a tatai vendéglátás nagyszerűségét, majd ebéd után Móron folytattuk kirándulásunt. A Vértes egyik legforgalmasabb gazdasági, művelődési és turisztikai központja. Mór nevét a Vértes-hegység déli lejtőin lévő nagy kiterjedésű szőlői tették híressé. Több mint 2000 hektáron termelnek itt szőlőt, innen származik a "Móri Ezerjó!" A Bormúzeumban elfogyasztottuk uzsonnánkat, megízlelve a sajátos borfajtákat. A 22 fős csoportunk egy kellemes nap után tért haza IV. 11-én.
A szokásos erdélyi kirándulásunk május 23-án kezdődött és május 27-én fejeződött be. Május 24-én Nagyváradon jártunk a reggel órákban, itt megtekintettük a székesegyházat, az agynevezett márvány-templomot, a püspöki palotát, a kanonok-sort, a múzeumot és az óvárost. Ady Endre író emlékhelyeit. Nagyváradot elhagyva megláttuk a Rirályhágót, 582 m.tszf., érintettük a Sebes-Kőröst, Csucsát, itt volt Kinizsi Pál molnárlegény. Láttuk a Goga-Boncza kastélyt... Ady Endre itt tartózkodott Boncza Bertával kötött házassága után. Érintettük Kissebes híres gránitbányáját. Segesvár-Kalotaszeg-Bánffyhunyad-Kolozsvár!
A Szamos mindkét partján épült! Utunk az óvárosba vezetett...Megtekintettük a palotasort, a Mátyás szobrot, az ásatásokat, a Sz. Mihály templomot és Mátyás király szülőházát.
A délutáni óraikban: Torda-Szováta-Parajd (itt a szálláshely) Május 25-én Parajd- Korond-Székelyudvarhely-Csíkszereda- Csíksomlyó. Csíksomlyón meglátogattuk a templomot, környékét és a ferences klastromot, továbbá a Szalvador kápolnát és a búcsú helyét.
Visszafelé jövet megálltunk Farkaslakon, ahol Tamási Áron emlékhelyét sírját, és a templomot tekintjük meg.
Korondon 2-3 órás szabad program. Itt vásárolhatok a csodálatos fafaragások, bőrdíszművek, cserépedények, gyapjúból készült különlegességek, fából játékok, háztartási eszközök és sok-sok minden..., innen vissza a szálláshelyre, Parajdra. Május 26-án Hargita-Bucsin-Görgényi havasok, Pongrácz-tető, Békás szoros, Gyilkos-tó, Szováta! Ennek a napnak minden órája meglepetést ígér, hisz a valódi havasok, sziklák, maga a táj lenyűgöző. Főleg az Oltárkő láttán tudomásul kell vennünk, hogy csak kis vándorai vagyunk a létnek. Szovátáról Erdőszentgyörgy felé vezet utunk, ahol látjuk a Rhédey-ek igen szép barokk kastélyát. Rhédey Claudina ebben a községben született, aki Viktoria Mary királynénak György angol király feleségének nagyanyja volt. Ismét vissza Parajdra...
Parajd legismertebb bányájáról, bányáit még a rómaiak is művelték. Sós fürdője ma is látogatott, a bányában gyógykezelés folyik, ui. a légúti betegek gyógyhelye. A bánya megtekintése után indulunk vissza Magyarországra. 45 utas élményekben gazdagon tért haza...
Erdély után következett Olaszország! VII.20-21-22.
Trieszt-Tessera-Jesolo-Velence-Körmend
Kattintson a képere !
VII. 20. Trieszt-óváros-Miramara kastély és a Lidón 2 órás fürdés, szállás elfoglalása Tesserán.
VII. 21-én Jesoló - délelőtt a templom megtekintése, vásárló-utca fontosabb üzleteinek meglátogatás és fürdés d.u. 4-ig, 20 h-kor a Camping teraszán imbisz.
VII. 22-én Tesserából busszal Velencéig, majd hajóval a grand Canállán a Szt. Márk térig, Megtekintettük a Szt. Márk bazilikát, teret és annak épületeit: óratorony, harangtorony, majd az óvárosi séta következett egészen a Rialtó hídig. A Rialtó vendéglőben egy órás pihenő, majd fakultatív program "Dózse-palota". Velencét
15.30 órakor a megrendelt hajóval elhagytuk és indulunk haza...A 43 utas szívesen maradt volna tovább, de a költségek csak 3 napot tettek lehetővé.
VIII.15-én Maria Weinberg (Burgenland) Ausztria.
XII. századi kegytemplom nagy búcsúján veszünk részt! Ebben az évben a 12. alkalommal, Délután Heiligenbrunn-ban vendéglátás Schmidt István szőlősgazdánál. 31 fő volt a résztvevő.
Ismét hazai tájakon...
Alföldi út: Kecskemét-Bugacpuszta-Hortobágy-Debrecen-Máriapócs-Szolnok-Csór- Körmend.
2002. augusztus 19-20-21-én.
aug. 19-én Kecskemét. A Polgármesteri Hivatalban a nagyterem képei és az épület bemutatása, belváros Cifra-palota megtekintése.
Bugacpuszta: Kocsikon a puszta megtekintése, 13.15 órakor csikósbemutató, majd a Karikás csárdában ebéd.
Hortobágy: szállás elfoglalása, vacsora, majd Pásztormúzeum, a kilenclyukú híd, csárda és vásár megtekintése.
Aug. 20-án Reggeli után Virágkarnevál, 12 órakor a Park Hotelben(Nagyerdőben) ebéd. Hajdúszoboszlón délután fürdés, 19.30 órakor vacsora Hortobágyon.
Aug. 21-én reggeli után Máriapócsra utaztunk, ahol megtekintettük a kegytemplomot, ebéd Szolnokon, vacsora a Csóri Csuka Csárdában. 38 utas az eltelt 3 nap alatt sokat látott, ismerkedett, az alföldi tájjal és emberekkel.
A Rönöki nyugdíjas találkozóra utazott 17 énekkaros, ahol népdalokkal kedveskedtünk a güssingi és szentgotthárdi nyugdíjasok nagyszámú résztvevőinek. Az ének nem ismer határokat, aki az éneket kedveli, rossz ember nem lehet!
Ismét Külföld - Végcél Spanyolország! Időpont: szept. 13-szept. 22. Útvonal: Ausztria-Olaszország- Franciaország
Szept. 13-án Graz-tarvizió-Velence-Padova-Bologna- Genova. Veronában városnézés: óváros, aréna, Rómeó és Júlia háza, városháza, piac, paloták. Nice: itt tranzitszállás.
Szept. l4-én Marseille-Mont Pelliér... elhagyva Franciaországot, Spanyolországba érkezünk. Malgrat de Mar-ba.
Szept. 15-én ismerkedés Malgrat de Marban: szállodánk 9 emeletes, udvaron úszómedence, esténként különböző programok. A szállodától 50 méterre a tenger.
Szept. 16-án magyar idegenvezetővel Barcelona, Montserrat megtekintése.
Szept. 17-én fürdés, a helybeli nagy bevásárlóközpont megtekintése
Szept. 18-án fürdés, szabad program.
Szept. 19-én Tordarában várjátékok (5 órás program)
Szept. 20-án fürdés, szabad program.
Szept. 21-én d.e.10 órakor indulás haza, útközben Monaco és Monte Carló megtekintése.
Szept. 22-én érkeztünk haza.
A spanyol út résztvevőinek száma 43 fő. Valamennyi résztvevő számára felejthetetlen utazást, élményt biztosított. A négy ország tájai, továbbá a szállodák kényelme, a svédasztalos étkeztetés teljes panzióban csak dicséretet érdemel.
Szept. 26-án részt vettünk Zalalövőn egy nyugdíjas találkozón. Résztvevők száma 48 fő (10 éves kapcsolat).
Roznov Pod Radhostem. (Morvaország, ma Csehországhoz tartozik)
Okt. 11-okt. 14-ig.
Okt. 11-én megérkeztünk Rozsnovba, szállás elfoglalása, rövid információ magáról a városról, a működő Idősek Klubjáról. (Másodszor vagyunk a Klub vendégei!)
Okt. 12-én reggeli, utána gyertyagyár megtekintése és a városban szabad program keretében vásárlás, délután bizsu-termékek manufaktúrája, kiállítás megtekintése, afrikai kristályokból ékszerek vásárlása. 19 órakar vacsora.
Okt. 13-án reggeli után Istentisztelet , majd Skanzen és múzeumok megtekintése, ebéd 13 órakor, kirándulás a hegyekbe Pustevny-re. Megtekintjük a fából készült panziókat, történelmi nevezetességeket és magát a Beszkidek hegyvidéket.
Okt. 14-én 7.30 órakor reggeli, majd 8. óra után hazautazás.
Aki a hegyeket, hegyvidéket szereti, annak ez a kirándulás sok csodálnivalót biztosított. Rozsnovban nyári és téli sport minden turista számára adott! Szállodánk a hegyekben a legnagyobb kényelemmel ellátva biztosította az üdülés szépségét, gondtalanságát. Résztvevők száma 40 fő.
Befejezésül Ausztria!
November 14-én testvérvárosunkban Fürstenfelden jártunk, ahol is a mikulási- karácsonyi bevásárlásainkat intéztük. Az idő kellemes volt és mindenki megtalálta azt, amiért vállalkozott: erre a kirándulásra.
Összességében 12 alkalommal indultunk útnak, hogy lássunk és élvezzük a rendezvényeket. Összesen 440 fő vett részt a kirándulásainkon.
Remélem nem bánták meg?!

Köszönettel tartozunk a Müv. és Ifj. Központnak (programok sokszorositása) továbbá a Városi Könyvtárnak az információs munkájukért! Mindkét intézmény segítségével lehetett jó szervezést, tájékoztatást biztosítani mindazoknak, akik szeretnek utazni!

Fodor Ernőné

fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.