Miért gyűlöli meg egy okos gyerek az iskolát?

droszler | 2007. november 07 18:36:55 | közérdekü |
Tomi megint hasfájással ébredt. Holnap megint hétfõ. - Utálom az iskolát - gondolt rettegve a másnapra. Feri bácsi újabban mindig õt szólítja hangos olvasásra, neki meg ez sehogy sem megy. Csak nyökögésre futja, a betûk elugrálnak elõle, így aztán értelmetlen, összefüggéstelen szavakat olvas. Ennek persze mindig hangos röhögés és gúnyolódás a vége, Feri bácsi pedig csak áll Tomi fölött karba font kézzel, és megvetõen nézi, ahogy kínlódik, és vörösödik. Tomi ilyenkor alig várja, hogy véget érjen az óra, de sajnos a csengõ sem hoz megkönnyebbülést: az osztálytársak gúnyos, megalázó megjegyzései egész nap elkísérik.

Régebben könnyebb volt, ha jól odafigyelt, elsõre megjegyezte az olvasmányt, így mikor szólították, elég volt úgy tennie, mintha olvasna, de valójában emlékezetbõl idézte a szöveget. Mostanra azonban a szövegek hosszabbak lettek, és Feri bácsi is legtöbbször teljesen ismeretlen szöveget tett elé.

- Gyûlölöm az iskolát! - ismételte Tomi magában még egyszer, és a tehetetlenségtõl könny szökött a szemébe.

Tudtad, hogy Magyarországon minden ötödik diák olvasási problémákkal küzd?

A diszlexia az a tanulási probléma, ami a gyerekek számára nehezebbé, vagy teljesen lehetetlenné teszi az írott szövegek megértését. Ez jelentkezhet úgy, hogy gyermekednek gondot okoz a betûk felismerése, vagy összecseréli a leírt betûket, esetleg ellenkezõ irányban olvassa ki a szót. A diszlexiások lassan és hibásan olvasnak, az olvasott szöveget nehezen, és hibásan idézik vissza, lényegét nem tudják visszaadni.

Fontos, hogy a diszlexia nem függ az intelligenciától, kifejezetten értelmes gyerekek is szenvedhetnek tõle. Sõt, köszönhetõen az eltérõ gondolkodásmódnak a diszlexiások egy része egyes területeken az átlagnál sokkal tehetségesebb.

A diszlexiások nem szavakban, hanem képekben gondolkodnak, gyorsan felismerik a jelenségek mögötti struktúrákat, hamar felismerik a problémákat. Képzeletük gazdag, kíváncsian, kreatív és intuitív módon viszonyulnak a világhoz. Mindennek köszönhetõen a diszlexiások között sok tehetséges képzõmûvésszel, politikussal, színésszel, tudóssal, feltalálóval, zenésszel találkozhatunk.

Sajnos ma az iskolák csak a mérhetõ teljesítményt értékelik, ezért a diszlexiásokat gyakran éri kudarc az iskolában. A tanár gyakran nem ismeri fel a tanulási zavart, a gyermek pedig természetesen tudja, hogy teljesítménye elmarad az elvárttól és ennek megfelelõen lustának, rosszabb esetben butának fogja tartani magát. A gyermek gyakran szorong, esetleg agresszívvá válik.

A kezelés nélkül maradó diszlexiások önértékelése általában rossz, önképük negatív, ennek következményei pedig egész életükre kihatnak: mivel a diszlexiás gyermek lemarad, kisebb az általa elsajátított tudásanyag, ezért általában alacsony végzettséget igénylõ szakmát választ, ahol az olvasással és írással járó feladatok elkerülhetõek.

Nagyon fontos, hogy idõben felismerd a diszlexiát, hiszen csak így tudsz gyermekednek segíteni. Éppen ezért örültem meg annyira, amikor rátaláltam egy interneten kitölthetõ, ingyenes diszlexia-tesztre a http://www.diszlexiateszt.hu oldalon. Ez a teszt gyorsan megválaszolható, és válaszaid alapján azonnal meg is mondják, hogy aggódnod kell-e, sõt, ha gond van, akkor rögtön megmondják, mit tehetsz gyermekedért.
Töltsd ki a tesztet, és cselekedj!

Kattints ide: www.diszlexiateszt.hu


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.