Személyi igazolványszám kellhet a csekkekre

droszler | 2008. április 03 17:20:53 | közérdekü |
Ezer euró feletti összegû befizetés esetén a Postának ellenõriznie kell a csekkbefizetõ személyi azonosságát. Ennél alacsonyabb összeg befizetésekor azonosításra nincs szükség, ám a csekkek egy részénél fel kell tüntetni a személyi igazolványszámot.

Az 1000 euró alatti befizetések esetén a lakossági csekkforgalom jelentõs részén nem kell feltüntetni a személy igazolvány számot, mert azok részben vagy teljes egészben mentesülnek a kötelezettség alól. Nem kell személyigazolvány számot írni az állami szerveknek (pl.: APEH, rendõrség) fizetendõ készpénzátutalási megbízásokra. Szintén nincs teendõ azokkal a csekkekkel, amelyeket közüzemi vagy más szolgáltatók bocsátanak ki, és azokon a csekk küldõje feltüntette a befizetõ azonosítót. A többi esetben azonban szerepelnie kell a személyi igazolvány számnak - az erre szolgáló sárga csekkeket a Posta már legyártotta.

A postán befizetett csekkek kettõ ezrelékét, azaz minden ötszázadik csekket érinti, hogy 1000 eurónak megfelelõ forint összeg feletti befizetéseknél azonosítani kell az ügyfeleket. lyen nagy összegben mintegy 600 ezer darab csekket fizetnek be évente a postákon, ami az éves 280 millió darabos csekkforgalomhoz viszonyítva elenyészõ arányú.

Amennyiben az ügyfelek 1000 eurónak megfelelõ forint összeget meghaladó összegû csekket kívánnak befizetni, úgy a postán meg kell vizsgálni, hogy a csekken szerepel-e három adat: a befizetõ neve, lakcíme és személyi azonosság megállapítására alkalmas okmány (például személyi igazolvány, új típusú jogosítvány, útlevél) száma. A három adat meglétén túl ellenõrizni kell az okmány érvényességét is. A változás nem ró jelentõs többletterhet az ügyfeleknek, hiszen naponta átlagosan alig egy ilyen összegû csekk jelenik meg egy-egy postán.

Minderre a pénzmosás és a terrorizmus elleni küzdelem jegyében 2007. év végén életbe lépett, de csak 2008. április elsejétõl alkalmazott jogszabály alapján kerül sor. Az Európai Unió ugyanis rendeletet alkotott a pénzforgalmi tranzakciókhoz (például csekkbefizetéshez) kapcsolódó befizetõi adatok kezelésérõl. Az Európai Uniós rendelet kötelezõ érvényû a tagországokra, így hazánkra is. A rendelet hazai alkalmazását megkönnyítõ törvény 2007. végén lépett életbe.

Forrás: Magyar Posta Zrt.


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.