Ülésezett az önkormányzat

droszler | 2008. június 05 14:04:42 | körmendi hírek |
Kattintson a képere !
Tájékoztató Körmend Város Önkormányzatának 2008. május 29-ei ülésérõl.


Napirend elõtt

Napirend elõtti hozzászólás keretében hangzott el a Várkert megmentéséért tevékenykedõ civil kezdeményezés tagjainak levele. A több mint négy éve mûködõ összefogás célja az volt, hogy megállítsa a Várkert évek óta tartó pusztulását, melyet az állami tulajdont kezelõ Nemzeti Park Igazgatóságok anyagi eszközeinek hiánya okozott elsõsorban. Tevékenységük nyomán – melyet anyagilag és erkölcsileg is támogatott az önkormányzat - rendezettebb, szebb képet kezdett mutatni a Várkert, a régi játszótér helyén egy EU normáknak megfelelõ játszótér is átadásra került. Céljuk az volt, hogy hosszútávon létrejöjjön egy Várkert Gondnokság, mely saját költségvetéssel rendelkezve végezné el a feladatokat a természetvédelmi területen. A levél írói hangsúlyozták, hogy anyagi érdekektõl és politikamentesen folytatták tevékenységüket, melyet felelõsségteljesen ellátni nem tudnak már, és a jelenlegi körülmények között nem is akarnak. Amikor vállalták a feladatot, tudták hogy sok nehézséggel jár, és azt is, hogy hosszútávon nem képesek a 18 hektárnyi területet megfelelõen gondozni. Mára úgy érzik, érdektelenség övezi munkájukat, sõt némely esetben vandalizmus tárgyává válnak a Várkertben létrehozott értékek. A város vállalkozói közül is csak néhányan támogatták tevékenységüket, s a város vezetését is passzívnak érzik az utóbbi idõben. Fájlalják azt is, hogy a Batthyány-kastéllyal, és így a Várkerttel is kapcsolatos fejlesztések kapcsán nem kérték véleményüket.
Három kérdést fogalmaztak meg levelük végén: „1. A továbbiakban számít-e a Várkert szépítõ tevékenységünkre a VÁROS? Ha igen, akkor konkrétan milyen területeken, milyen szakmai irányítással, milyen költségvetési feltételekkel? 3. Hol maradnak a választóknak tett a Várkerttel kapcsolatos ígéreteik?”
Képviselõi hozzászólás méltatta a civil szervezõdés tevékenységét, hangsúlyozva további mûködésük fontosságát. Ezt követõen Bebes István polgármester reagált a levélre. Elmondta, hogy a támogató hozzászólást bármelyik képviselõ megtehette volna, (SZMSZ szerint, egy támogató és egy ellenzõ hozzászólást lehet tenni, utóbbi nem volt) hiszen minden képviselõ elismeri, és fontosnak tartja tevékenységüket. Kiemelte, hogy a város vezetése minden erõfeszítést megtett, és megtesz azért, hogy a Várkert vagyonkezelõi jogát megszerezze, s nem az önkormányzat felelõs azért, hogy ez a mai napig nem záródott le. Emlékeztetett arra, hogy az Önkormányzat mindig is partnerként tekintett, és tekint a civil szervezõdésre a Várkert ügyében, s igyekezett támogatni, elismerni munkájukat. Így természetesen igennel válaszolt az elsõ kérdésre. A második kérdés összetettebb választ igényelõnek tartotta: Az Önkormányzat több felelõs döntést hozott a Vagyonkezelõ által támasztott változó feltételeknek megfelelve, az már a döntéshozók felelõssége, hogy nem segítik kellõen hatékonyan egy település kezdeményezésének megvalósulását. A tevékenység területeit a vagyonkezelõi jog megszerzését követõen kell egyeztetni, de a szakmai irányítást mindenképpen a Nemzeti Parknak kell a továbbiakban is biztosítani. Addig a jelenlegi feltételek szerint a szakmai felügyelettel együttmûködve tud a civil szervezet a Várkertben tevékenykedni. A pénzügyi forrásokról szólva elmondta, hogy az elmúlt évi pénzmaradvány terhére döntöttek az áprilisi testületi ülésen például 1,5 mFt-os támogatásról a Várkert karbantartására az Uniclub Egyesület részére, melynek keretein belül a civil szervezõdés a Várkert szépítõ tevékenységét végzi. Tette ezt úgy a Képviselõ-testület, hogy a Várkert vagyonkezelõi jogához a városnak jelenleg semmi köze. A döntést követõen már aláírt szerzõdés értelmében 2008. június 30-ig 1 mFt, szeptember 30-ig pedig 500 eFt kerül átadásra, elmondható tehát, hogy a testület a jelenlegi keretek között is felelõsen gondolkodik a Várkert sorsáról. A vandalizmusért és a vállalkozói támogatás hiányáért a képviselõk nem okolhatók, a figyelemfelhívás szerepét ezekkel kapcsolatban eddig is megtették.
Az állami döntéshozatal gátjait látván a választási programban is óvatosan kezelték a kérdést – válaszol a harmadik kérdésre -, azonban az ott tett ígéreteket betartják. A választási programból idézve: „Támogatjuk a Várkert rendbetételét célzó civil kezdeményezést.” Mi tekinthetõ ennek, ha az áprilisi döntést követõen aláírt szerzõdés nem az?- kérdezte. „Elkészítjük az „õspark” rehabilitációjához szükséges terveket, és pályázati anyagokat.”- idéz tovább a programból. Most jelentek meg a pályázatok, és folyamatban van a munka, hogy megfelelõ pályázati anyag készüljön el, így e tekintetben is a program szerint cselekednek. A Várkert kezelõi jogának megszerzése, és hozzáértõ gondozása is célként szerepelt, és ezért is minden erõfeszítést megtettek a képviselõk döntéseikkel. A civil szervezeten belüli feszültségeket véleménye szerint a szervezeten belül kell kezelni, melyben felajánlja segítségét.
Hozzátette, hogy minden tevékenység és pályázat a kastéllyal és a kastélyparkkal kapcsolatban azt a célt szolgálja, hogy biztonságos és jó kezekben legyen kezelésük, mert az bebizonyosodott, hogy az állam rossz tulajdonos. Figyelemfelhívásként és további ösztönzõ erõként kell tekinteni az ilyen jellegû megszólíttatásokra, - mert bár eddig is komoly küzdelmet folytatott a Képviselõ-testület – ezt, ha lehet, még hatékonyabbá kell tenni, annak érdekében, hogy a Várkert méltó állapotba kerüljön a jövõ nemzedékének.


Ezt követõen a napirend kisebb módosítását követõen a testület megkezdte betervezett munkáját.

Költségvetés módosítása

Elsõ ízben került sor a 2008. évi költségvetés módosítására, melynek indokai között szerepelt az intézmények pénzmaradvány felhasználásával kapcsolatos elõirányzat-módosításai, szociális segélyek kifizetéséhez beérkezõ központi források; a kisebbségi önkormányzat pályázaton nyert összege; a Körmendi Kulturális Központ könyvtári részlegének az Õrségi Többcélú Kistérségi Társulás részére folyamatosan végzett mozgókönyvtári feladatellátás okán betervezett bevételek; Tûzoltóság eszközértékesítései; valamint a képviselõ-testület által hozott határozatok, melyek a gazdálkodási ill. a céltartalék keretét csökkentették. Az intézményi eszközfejlesztésre tervezett összegek kiosztása szintén okot adott a módosításra, akárcsak a Polgármesteri Hivataltól a Körmendi Kulturális Központ, valamint a Tûzoltóság részére feladatokhoz kapcsolódó pénzeszközátadások.



ÖKO rendelet

A távhõvel ellátott lakóépületek lakásonkénti hõfogyasztásának szabályozására és mérésére alkalmas eszközök beszerelésének támogatására írt ki pályázatot az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium. A pályázat a társasházak (lakásszövetkezetek, önkormányzatok) számára nyújt lehetõséget az egyedi hõfogyasztás mérésének és szabályozhatóságának bevezetésére.
35 % az állami támogatás, lakásonként maximum 54 eFt, melyhez 15 % erejéig az önkormányzat is adhat támogatást. A pályázatot a társasházaknak kell benyújtani. Az ÖKO-program támogatására az önkormányzat 2 mFt-ot különített el, s a támogatás szabályozására rendeletet alkotott.


Beszámoló az Olcsai-Kiss Zoltán Általános Iskola oktató-nevelõ munkájáról, mûködésérõl

Az iskola a nyelvoktatásra helyezi a fõ hangsúlyt, német és angol nyelvet tanítanak kiemelt óraszámban, s ugyancsak nagy figyelmet fordítanak a számítástechnika oktatására, 7-8. évfolyamban ECDL vizsgákat tesznek diákjaik kiemelkedõ eredményekkel. Évek óta foglalkoznak a fogyatékos gyermekek (mozgáskorlátozott, és enyhe fokban értelmileg akadályozott gyermekek) befogadásával, együttnevelésével.
Korszerû szaktantermek, sportlétesítmények segítik az oktató-nevelõ munkát, melyet a hagyományokra alapozva, ugyanakkor a kor követelményeihez és a változó igényekhez igazítva végeznek. Az országos védettséget élvezõ Molnár Lajos madárgyûjtemény gondozására, bemutatására kiemelt figyelmet fordítana, melynek fontos része a Kulturális Örökség Napjai rendezvénysorozata.
A szabadidõs programokban jelentõs szerepe van a Diákönkormányzatnak. Nyári táborok, idegen nyelvi tanulmányutak szervezése Ausztriába szintén szerepel a kínálatukban. A programokhoz jelentõs segítséget kapnak az iskola Szülõi Munkaközösségétõl, és az Olcsai Iskola Gyermekeiért Alapítványtól.
A tantárgyi programokban jelentõs hangsúlyt fektetnek a képességfejlesztésre, a környezeti és egészségnevelési program keretében pedig részt vettek tanulóik az elmúlt tanévben az Erdei Iskola programban, tartottak katasztrófavédelmi, valamint egészségvédelmi napot is. Figyelmet fordítottak a tanórán kívüli tudáselsajátítás lehetõségeinek kiaknázására is, ezért kistérségi szinten számítástechnikai vetélkedõt, ill. a Kodály év alkalmából Kodály rendezvénysorozatot bonyolítottak le.
Kiemelt feladatként kezelik a gyermek- és ifjúságvédelmet, elsõsorban a megelõzésre koncentrálva, ugyanakkor a válsághelyzetek kialakulásának megelõzéséért a törvényi lehetõségeket is igénybe vették, együttmûködve a Családsegítõ Szolgálat, és a Rendõrkapitányság munkatársaival.
A kisiskolás korban egyre gyakoribb tanulási nehézségek, zavarok (diszlexia, diszkalkúlia, diszgráfia) leküzdése érdekében fejlesztõ órákon vesznek részt a gyerekek. A sajátos nevelési igényû tanulók számára biztosított rehabilitációs órák egy részét a Szakmai Szolgálattal kötött együttmûködés keretében valósítják meg. Az országos kompetenciamérés eredményei szerint mind matematikából, mind szövegértésbõl az országos átlag feletti eredményeket értek el tanulóik.
Az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság 2008. május 19-i ülésén Põdör Andrea igazgatónõ szóban is kiegészítette néhány gondolattal, problémával az Olcsai-Kiss Zoltán Általános Iskola oktató-nevelõ munkájáról, mûködésérõl szóló beszámolót.
Az intézményben történt létszámcsökkentést részben a kötelezõ óraszámok emelkedése indokolta, azonban tartós betegség esetén egy dolgozó helyettesítése már nehézségekbe ütközhet. A szakos ellátottság a fizika tárgy tanítása esetében jelenleg óraadóval történik, a jövõben szeretnék ezt a tárgyat részmunkaidõben foglalkoztatott dolgozóval elláttatni. Az intézmény technikai dolgozóinak száma (4 fõ) nagyon feszes munkavégzést követel meg. A problémát – ugyanúgy, mint a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében – a tartós hiányzás helyettesítése jelenti, jelentheti.
2007. július 1. óta tagozata az intézménynek a volt Hunyadi Utcai Általános Iskola, gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmény. Ez egy szegregált intézményegység, tagozat, ahol kizárólag szakvélemény alapján, enyhe, vagy középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek oktatása, nevelése, fejlesztése folyik. A 2007/2008-as tanév az elsõ, amikor autista gyermekeket is felvettek, akik ellátásához rendelkezik az intézmény a megfelelõ feltételekkel. E gyermekek fogadása kezdetben nehézségekbe ütközött, mivel a szükséges higiénés feltételek a tanév elején a Hunyadi utcai épületben még nem álltak rendelkezésre.
A nevelõk integrálása sikeresen megtörtént, az intézmény két egységének nevelõtestülete egy közösséget alkot. Elmondta, hogy a gyerekek esetében az integrációra nem került sor, hiszen az nem is volt célja az intézmények összevonásának.
Ugyanúgy, mint a város többi intézményében, nagyon fontos a nyílászárók karbantartása, cseréje. A Thököly utcai „fõépület” és a konyha közötti területen a csapadékvíz elvezetése nem megoldott, a víz a pincébe szivárog.
Az Oktatási, Kulturális és Sportbizottság a beszámolót szakmailag megalapozottnak tartotta, hangsúlyozva, hogy az iskolában kiemelt figyelmet fordítanak a korszerû tudáshoz szükségszerû területekre (idegen nyelv, számítástechnika), valamint a sajátos nevelési igényû tanulók fejlesztésére. A bizottság javaslata alapján a testület 16 igen és 1 tartózkodás mellett fogadta el a beszámolót.


Beszámoló a 2007. évi gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok ellátásáról:

Körmend Város Önkormányzata törvényi kötelezettségének tett eleget azzal, hogy a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok ellátásáról készült értékelést megtárgyalta májusi ülésén.
Körmenden a kiskorú (0-18 év) lakosság száma 2378 fõ, ami az összlakosság 18,5 %-a.
A gyermekvédelmi törvény szerint adható pénzbeli ellátások a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény; a rendszeres, kiegészítõ, és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás; a gyermektartásdíj megelõlegezése és az otthonteremtési támogatás.
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben 135 családban összesen 302 gyermek részesült, tankönyvtámogatás, és térítési díj kedvezmény formájában. Idõtartama 1 év, így évente felülvizsgálják a jogosultságot.
Kiegészítõ gyermekvédelmi támogatásban 5 családban 6 gyermek részesült 2007-ben.
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban 2007. évben 409 család részesült, 832 esetben. A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra fordított összeg 2007-ben 4.364 e Ft volt. A támogatási forma iránti kérelem elutasítására 25 esetben került sor, melynek oka elsõsorban a jogosultsági értékhatár nagymértékû túllépése volt.
Helyi utazási támogatásban 8 családban 14 gyermek, összesen 50 esetben részesült, 83 ezer Ft összegben.
Gyermektartásdíj megelõlegezése tárgyában 2007-ben 6 eljárás indult, ez 11 gyermeket érintett. 4 esetben – mely 7 gyermeket érintett – lett a gyermektartásdíj megelõlegezve, 1 esetben 1 évre, 3 esetben pedig 3 évre. 2007. december 31-én 9 gyermek után részesültek a törvényes képviselõk gyermektartásdíj megelõlegezésben, 8 esetben szûnt meg a megelõlegezés (13 gyermeket érintve). Erre a célra 1.813 e Ft kifizetésre került sor, amely összeg a központi költségvetésbõl visszaigénylésre került.
Otthonteremtési támogatás iránti kérelemre 2007-ban 2 fiatal felnõtt (18-24 év) esetében került sor. A kifizetett 3.256 ezer Ft visszaigénylése szintén megtörtént.
Az óvodákban és iskolákban kedvezményes étkeztetésben összesen 391 gyermek részesült, ebbõl 297 volt az 50 %-os, 94 pedig a 100 %-os kedvezményben részesülõk száma.

A személyes gondoskodást nyújtó alapellátások célja a gyermek testi, értelmi, érzelmi, erkölcsi fejlõdésének, családban történõ nevelkedésének elõsegítése, veszélyeztetettségének megszüntetése, családból való kiemelés megelõzése. A személyes gondoskodást nyújtó alapellátások körébe tartozik a gyermekjóléti szolgáltatás, a gyermekek napközbeni ellátása és a gyermekek átmeneti gondozása.
A gyermekjóléti szolgáltatást az Önkormányzat a Szociális Szolgáltató és Információs Központ Gyermekjóléti Szolgáltatója biztosítja. Feladatuk során – a fenti célok érdekében – családokat látogatnak, ügyintézést, tájékoztatást, tájékoztatást végeznek, és kapcsolatot tartanak a jelzõrendszer tagjaival (pl. oktatási-nevelési intézmények gyermekvédelmi felelõsei, gyermekorvosok, védõnõi szolgálat, rendõrség, Nevelési Tanácsadó, Polgármesteri Hivatal ügyintézõi). Gyakori az anyagi problémákra (megélhetés, lakhatással összefüggõ), szülõ(k) kifogásolható életvitelére, a gyermek magatartásbeli problémáira, a családon belüli konfliktusokra visszavezethetõ esetek. Az alapellátás keretében 65 gyermeket gondoztak. 2007-ben 28 gyermeket kellett védelembe venni, átmeneti nevelésbe 3 gyermeket. Bántalmazás 7 esetben vált ismertté, szabálysértési eljárást 5 gyermek családjánál kezdeményeztek.
Tevékenységükben nagy hangsúlyt fektetnek a megelõzésre, különösen igaz ez a kábítószerek, drogok fogyasztása elleni munkában. Gyermek- és ifjúságvédelmi fórumokat tartanak 2 havonta, a felmerült problémák megoldására, s részt vesznek a fiatalok számára szervezett ifjúságvédelmi elõadásokon. A Szociális Szolgáltató és Információs Központ pályázaton nyert támogatás segítségével 2007. április 23-án megrendezte a „Fuss a drog elõl” elnevezésû futóversenyt, mely része annak a rendezvénysorozatnak, amit a város iskolásai körében szerveztek folyamatosan a drog prevenciós szabadidõs programok lebonyolítására.
A gyermekek napközbeni ellátása Körmenden bölcsõdében, óvodai és iskolai napköziben történik.
Jegyzõi hatáskörben tett intézkedések: 2007 dec. 31-én 11 családban 22 kiskorú volt védelembe véve. Felülvizsgálati eljárás során 1 estben lett a védelembe vétel megszüntetve, nagykorúvá válás miatt. A védelembe vétel oka több mint 90 %-ban a szülõ(k)nek felróható magatartási okból történt. A Városi Gyámhivatal illetékességi területéhez 24 település tartozik, melynek feladatait 3 fõ látja el. A Gyámhivatal hatósági intézkedései 2007-ben a következõképpen alakultak: gondnokság alatt állók száma: 311 fõ, gyámság alatt állók száma: 38 fõ, átmeneti nevelésbe vett kiskorúak száma 27 fõ, családi jogállások rendezésének száma 21, utógondozások száma 3. 2434 határozat született a gyámhivatal tevékenysége során, 2 esetben történt fellebbezés, mely határozatokat államigazgatási úton helybenhagytak.

A beszámoló célkitûzéseket is meghatározott a jövõre nézve. Így törekedni kell az Önkormányzat és a civil szervezetek közti együttmûködés további kiterjesztésére, továbbra is biztosítani kell a pénzbeli és természetbeli ellátások pénzügyi fedezetét, a személyes gondoskodást nyújtó intézmények mûködését, és folyamatosan követni kell a jogszabályi változásokat, s azokat alkalmazni a feladatokat ellátása során.

A Képviselõ-testület a beszámolót egyhangúlag elfogadta.





Röviden
• Elfogadta a Képviselõ-testület a Körmendi Vagyongazdálkodási Kft. mérlegbeszámolóját és 2008. évi üzleti tervét.
• Körmend Város Gondnoksága részére 500 eFt keretösszeget biztosítottak a képviselõk új fûkasza beszerzésére.
• Engedélyezte a Képviselõ-testület Körmend város Tûzoltósága részére, hogy 2 régi gépjármûvét értékesítse, lehetõleg minimum a szakszerviz által meghatározott áron.
(Volkswagen Golf Trend 1,4 CL 345 eFt, Lada Niva 708 eFt)
• Módosításra került a közoktatási intézmények alapító okirata, melyekbe bekerült a „Pedagógiai szakmai szolgáltatás” szakfeladat, a Magyar Államkincstár Ny-Dunántúli Regionális Igazgatási Irodájának észrevétele nyomán. A tevékenységet eddigiekben is más szervezet útján (külsõ szakértõk) látták el, tehát gyakorlatilag nem új feladat ellátásáról van szó, hanem egy igénybe vett szolgáltatást rögzít a módosítás.
• A bõvülõ háztartások miatt 200 példánnyal emelni kellett a Körmendi Híradó példányszámát, melyhez 175 eFt összeget biztosított a képviselõ-testület a gazdálkodási tartalék terhére az év hátralevõ részében.
• Az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság részletesen tárgyalta, majd elfogadta a kiemelt kulturális egyesületek éves beszámolóit (Béri Balogh Ádám Néptánc Egyesület, a Városi Fúvószenekar Egyesület, a Városi Vegyeskar Egyesület, a Körmendi Kastélyszínház Társaság, a Csaba József Honismereti Egyesület, a Régió Hagyományõrzõ Egyesület és a Szent György Közösségfejlesztõ Egyesület), melyet a képviselõk is egyhangúlag hagytak jóvá.
• Az áprilisi testületi ülésen a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat fenntartásában levõ Kenézy Kórház Rendelõintézet Szolgáltató Kft-vel kötendõ finanszírozási szerzõdés teljesítményvolumen átadásáról meghiúsult, így a Dr. Batthyány Strattmann László Kórház Egészségügyi Szolgáltató Kft kérelmére hasonló megállapodás megkötését engedélyezte a testület Karcag Városi Önkormányzat Kátai Gábor Kórházával.


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.