Ülésezett az önkormányzat

droszler | 2008. június 27 19:51:38 | körmendi hírek |
Kattintson a képere !
Tájékoztató Körmend Város Önkormányzatának 2008. június 26-ai ülésérõl.

A Szociális Szolgáltató és Információs Központ beszámolója

Körmend Város Önkormányzata a „Személyes gondoskodást nyújtó ellátási formák” biztosítására mûködteti – a szociális igazgatásról és ellátásáról szóló törvény szellemében – a Szociális Szolgáltató és Információs Központot. Az intézményben 12 szakmai feladatot látnak el, egyes ellátásokat a kistérség számára is biztosítva.
Az intézmény székhelye a Thököly u. 46. szám alatt található itt van a családsegítõ gondozási Központ, míg a Kossuth u. 26. számú épületben mûködik az Idõsek Gondozási Központja. Harmadik telephelyük a Hunyadi út 8.-ban mûködõ szociális foglalkoztató.
A napi legalább egyszeri meleg étkeztetésérõl való ellátás során 103 fõ részére biztosítják az ellátást (azok számára akik koruk, egészségi állapotuk miatt önmaguk, ill. eltartottjaik számára tartósan, vagy átmeneti jelleggel nem képesek ezt biztosítani ). 32 fõ részére tiszteletdíjas gondozók szállítják házhoz az ebédet. 2008-tól a jegyzõnek vizsgálni kell az ellátást igénybevevõ családjánál a jövedelmi viszonyokat is, mely többletfeladatot jelent, mind az intézmény, mind pedig a Polgármesteri Hivatal dolgozói számára. A normatív állami hozzájárulás ennek megfelelõen 4 kategória alapján történik, igénylésében nehézséget okoz annak megállapítása, hogy hogyan változik a szolgáltatásra jogosultak száma. A szociális törvény változása következtében a rendszeres jövedelemmel rendelkezõk számára minimális térítési díjat kell fizetni (50 Ft/alkalom), melynek határidõre történõ befizetése problémát okoz.
Házi segítségnyújtás keretében gondoskodnak azokról, akik nem képesek erre, és a környezetükben nincs aki ezt megtegye. Jelenleg 38 fõ kap ilyen ellátást. Az alapvetõ gondozási ápolási feladatok ellátását, lakókörnyezeti és testi higénia biztosítását, vészhelyzetek kialakulásának megelõzését, ill. azok elhárításában való részvételt végzik jellemzõen. Hasonlóan az elõzõ területhez itt is vizsgálni kell az igénylõ családjának jövedelmi viszonyait – a gondozási szükséglet megállapítása után - , melyre 3 kategóriát állítottak fel. A szolgáltatást igénybe vevõk körének meghatározása itt is nehézséget okoz, és többlet adminisztrációt jelent.
Jelzõrendszeres házi segítségnyújtásban Körmenden 30-an, a kistérségben 20-an részesülnek. A házi segítségnyújtás kiegészítõ formája biztonságot nyújt a saját otthonukban élõ segítségre szoruló idõsek, fogyatékkal élõk, tartósan betegek számára, s lehetõvé teszi a súlyosabb helyzetek megelõzését. Az intézményben 24 órában mûködõ diszpécserközpont folyamatosan ellenõrzi a gondoskodásra szorulók állapotát, s vészhelyzet esetén gyors beavatkozásra ad módot. Az ellátottak csuklóján levõ érzékelõk önállóan is képesek jelzést küldeni, ha megváltoznak viselõjének paraméterei ( pl. eszméletvesztés, mozdulatlanság esetén ). Segélyhívás esetén a központban levõ számítógép továbbítja a jelzést a készenlétben levõ gondozónõ telefonjára, kistérségi hívás esetén a diszpécserközpontból értesítik a megadott személyt, akiknek ezután 15 percen belül a helyszínen kell lenni, s a helyzettõl függõen szükséges beavatkozást megtenni. 2008. május végéig 180 segélyhívás volt, s nagy segítséget nyújt az egyedülálló beteg emberek számára, 3 esetben életet mentett. A rendszer 2 éve mûködik, a tapasztalatok szerint a városban élõ idõs korúak körében elfogadottabb a rendszer (jelenleg 4 várólistás igénylõ van, a kistérségben nincs várakozó). Itt is változott a finanszírozási rendszer 2008-tól, aki 2006 decemberében is ellátott volt, az jogosult a normatíva 100 %-ára, aki ezután lép(ett) a rendszerbe, az a normatíva 50 %-ára.


Az idõsek nappali intézménye ( Idõsek Klubja ) a szociálisan és mentálisan támogatásra szoruló, önmagukat korlátozottan ellátni képes idõskorúak napközbeni tartózkodására, társas kapcsolatokra, alapvetõ higéniai szükségletek kielégítésére szolgál. Jelenleg 70 tagja van az Idõsek Klubjának, 57 % a 70 év feletti, 81 % a hölgyek aránya. Széles körû lehetõségek állnak a tagok részére a kikapcsolódás különbözõ formáiban, de segítséget kaphatnak hivatalos ügyeik intézésében, az étkezésre, mosásra és tisztálkodásra is biztosítottak a feltételek. Tárgyi feltételek adottak (pihenõszoba, társalgó, ebédlõ, televíziók, videó, stb.). Hetente egyszer orvosi rendelés van, orvosi javaslatra a szakrendelésre, kórházba történõ eljutást is biztosítják. Katolikus lelki gyakorlatot tartanak havonta, emellett ismeretterjesztõ elõadások, kirándulások, játékos vetélkedõk színesítik a programot.

A Fogyatékosok nappali intézménye az akadályozottsággal élõ emberek számára személyre szóló egyéni fejlesztõprogramok segítségével nyújt segítséget nehézségeik leküzdésében, az önállóbb élet kialakításában. A fejlesztés kiterjed az önkiszolgálás; fizikai állapot erõsítése gyógytornával; kommunikációs képességek fejlesztése; manuális készségek erõsítése; kognitív képességek – kulturtechnikai ismeretek szerzése és megtartása területeire. Jelentõs eredményeket ért el azok ( 24 fõ) akik részt vesznek az ellátásban, önállóbbak jó hangulatúak, és egy igazi, egymásra is odafigyelõ közösséggé váltak. A nappali intézménybe járó ellátottak 95 %-a a kezdetektõl igénybe veszi a szolgáltatást, és jelenleg is 4 fõ várakozik az ellátásra.

A Szenvedélybetegek nappali intézménye 2006 január elsejétõl mûködik az egész kistérségre kiterjedõen. Jelenleg 30 fõt látnak el, ebbõl 27 fõ körmendi. Az ellátottak többsége alkohol problémákkal küzd, de a játékszenvedély is megtalálható. Fontos a kapcsolattartás a kezelõ orvossal, és a család azon tagjaival, akik segítségével a pozitív irányba lehet hatni a szenvedélybetegre.
Programok, közösségi rendezvények, tartalmas foglalkozások segítségével ösztönzik õket életmódjuk megváltoztatására, melyhez hozzájárul az ilyen célból szervezett rekreációs táborozási lehetõségek, családi hétvégék. Havi rendszerességgel „csoport-délutánt” tartanak, ahol megbeszélik a hónap eseményeit, eredményeit, és kudarcait.

A közösségi pszichiátriai ellátás célcsoportja a saját otthonukban élõ, nem veszélyeztetõ állapotú pszichiátriai betegek ellátása, akiknek szociális rehabilitációja csak intenzív közösségi gondozással segíthetõ megfelelõen. Jelenleg 30 fõ az állandó ellátottak száma, 7 fõ egyéni esetkezelésben részesül /12 férfi és 25 nõ/. Célja többek között az ellátottak egészségi és pszichés állapotának javítása, meglevõ képességeik és készségeik megtartása és fejlesztése, konfliktushelyzeteik feloldása, szociális és mentális gondozásuk. Közösségi ellátásukkal a kirekesztettség és az izoláció érzetét igyekeznek elkerülni. 2009-tõl a feladat ellátására nem lesz állami normatíva, várhatóan pályázati pénzbõl kell a mûködési feltételeket biztosítani.

A Támogató Szolgálat (I,II) mûködése az egész kistérség területére kiterjed, melynek célja a fogyatékkal élõk lakókörnyezetben történõ ellátása, lakáson kívüli közszolgáltatások elérése, lakáson belüli speciális segítségnyújtás. Jelenleg 116 fõt lát el a két szolgálat, melybõl 66 fõ a súlyosan fogyatékos, 50 fõ a nem súlyosan fogyatékosok száma. Az állami normatíva csak a súlyosan fogyatékosak esetében vehetõ igénybe, melynek további feltétele, hogy szolgálatonként 2300 óra gondozást kell teljesíteni a súlyosan fogyatékosak esetében. Megtörtént a 2 db VW Transporter kisbusz akadálymentesítése, melyet pályázat segítségével sikerült megoldani. 2009-tõl a feladat ellátására nem lesz állami normatíva, várhatóan szintén pályázati pénzbõl kell a mûködési feltételeket biztosítani.

Családsegítõ Szolgálat: 2007 júliusától bõvült a mûködési terület a Magyarszecsõddel kötött feladat ellátási szerzõdés következtében. A szociális és mentális problémákkal küzdõ, ill. egyéb krízishelyzetbe került családok számára nyújt segítséget a felmerült nehézségek megszüntetésében, annak kiváltó okainak megelõzésében, az életvezetési képesség megõrzésében. Az elmúlt évben 534 fõ vette igénybe a szolgáltatást. A problémák változatosak, de a családon belüli konfliktushelyzetek kialakulását elsõsorban a rossz anyagi körülmények okozzák, e mellett az életvezetési nehézségek és párkapcsolati nézeteltérések is jellemzõk. A családon belüli bántalmazás nem jellemzõ.
Gyakori azoknak az eseteknek a száma, amikor ügyintézés, információszerzés, közüzemi számlák rendezése, formanyomtatványok kitöltése céljából fordulnak a szolgálathoz. Kapcsolatot tartanak az aktív korú rendszeres szociális segélyben részesültekkel, részt vesznek az ifjúsági és gyermekvédelmi fórumokon. Az idei év májusáig 39 aktív korú ellátott került regisztrálásra, ebbõl 18 család már korábban is kapcsolatban volt a szolgálattal. Az együttmûködésben résztvevõk számára különbözõ beilleszkedést és egyéni képességeket fejlesztõ programokat szerveznek. Ezen kívül a rászoruló családokat természetbeni juttatásokkal (élelmiszer- és ruhacsomagokkal), a hátrányos helyzetû gyermekek nevelését elõsegítõ eszközökkel is támogatják.
A Gyermekjóléti Szolgálatról a májusi testületi ülésen részletes beszámoló hangzott el.

Az Idõskorúak Gondozóháza 14 férõhellyel rendelkezik, melynek szintén teljes a kihasználtsága, átmeneti elhelyezést nyújt teljes körû ellátással azoknak az idõskorúaknak, ill. felnõtteknek, akik – betegség vagy egyéb okok miatt – idõlegesen nem képesek önmagukról gondoskodni. Idõtartama egy év, amennyiben azonban családi környezetbe nem helyezhetõ vissza - orvosi szakvélemény alapján – ez az idõtartam meghosszabbítható. Jelenleg 27 fõ vár az ellátás igénybevételének lehetõségére.


Szociális Foglalkoztatás 2006. július 1-tõl – országosan is az elsõk között – kezdõdhetett meg Körmenden. Jelenleg 10 fõ munka-rehabilitációs, és 25 fõ fejlesztõ-felkészítõ foglalkoztatása zajlik. Céljai: 1. Az önbecsülés, önértékelés fejlesztése, munka világába való visszavezetés
2. Biztosítási jogviszony szerzése, ami fogyatékkal élõk számára késõbb lehetõvé teszi, hogy rokkantnyugdíjasok legyenek. A szenvedélybetegek, közösségi pszichiátriai ellátottak így szociális segély helyett jövedelemszerzõ tevékenységet folytathatnak.
3. Intézményi pénzügyi helyzet javítása, magasabb állami normatívák.
Munka-rehabilitációban jelenleg 9 fõ vesz részt napi 4 órában, valamennyien a fogyatékosok nappali intézményének ellátottai. Gyöngyfûzéssel, szövéssel, hímzéssel, szövéssel, varrási folyamatok tanulásával foglalkoznak, díjazásuk a mindenkori legkisebb munkabér 30 %-a.
A fejlesztõ- felkészítõ foglalkoztatásban 25 fõ vesz részt, 4, 6, illetve 8 órában. 14 fõ a fogyatékosok nappali ellátottja, 9fõ a szenvedélybetegek nappali ellátottja, 2 fõ közösségi pszichiátriai ellátott.
2008 januárig felmosó-talpak összeszerelését végezték.. Jelenleg gyöngyfûzés, terítõ hímzés, mosdókesztyû, kéztörlõ varrás szerepel munkáik között, de tárgyalások folynak további munkalehetõségrõl. Díjazásuk a mindenkori minimálbér munkaidõre esõ része.
Az eltelt idõszak bizonyította, hogy minden téren nagyon hasznos az ellátottak számára a szociális foglalkoztató. Munkaviszonyát 3 fõnek kellett megszüntetni igazolatlan hiányzások, munkahelyi fegyelmezetlenségek miatt. Jelenleg 4 fõ van bejelentve Rehabilitációs Szakértõi vizsgálatra, velük nõhet az ellátottak száma.
Az intézmény alkalmazottainak száma változatlan, 57 fõ, képzésük, folyamatos és tervszerû, így a mûködési engedélyezés személyi feltételeinek biztosítása nem okoz nehézséget.
Körmend város Egészségügyi és Népjóléti Bizottsága is megtárgyalta a beszámolót – s megköszönve a magas színvonalú szakmai munkát – a beszámolót elfogadásra javasolta, melyet a Képviselõ-testület egyhangúlag elfogadott.


Pályázatok
Vízminõség javítására


Az Európai Uniós normák bevezetése kapcsán szigorodtak a víz vas, mangán, és arzén tartalmára vonatkozó szabványok, s az új határértékeknek nem felel meg Körmend, Magyarnádalja és Vasalja ivóvízhálózatának vizsgálati eredménye sem.
A vízminõségi követelményeknek megfelelõ ivóvíz biztosítása önkormányzati feladat, melyre azonban a Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) keretében pályázatot lehet benyújtani. A pályázat keretében vissza nem térítendõ támogatást lehet elnyerni a projekt elõkészítésére (tanulmányok, tervek, közbeszerzés költségek) maximum 85 % erejéig, megvalósítására 50-90 % között.
A feladat megvalósításához a vízhálózat, és a kutak kezelõje, a VASIVÍZ ZRT, mint szolgáltató nyújtja a szakmai hátteret, ennek megfelelõen megtették a határértékek biztosításához szükséges mûszaki javaslatot, melynek becsült költsége 100 mFt.
A pályázat elsõ fordulójában Elõzetes Megvalósíthatósági Tanulmányt is be kell nyújtani. Ez 3 mûszakilag megvalósítható tervváltozatra kidolgozott tanulmány, ami elvi szinten javasolja a leggazdaságosabb változatot. Várható költsége 540 eFt, ami azonban a projektben nem elszámolható. Az alátámasztó tervdokumentációkat elõzetesen el kell készíteni, és a legmegfelelõbb változatot a két forduló között engedélyeztetve benyújtani, melynek várható költsége 3,6 mFt.
A Képviselõ-testület határozatot hozott a KEOP Ivóvízminõség javítása kétfordulós pályázat elõkészítésére, melyhez 4,14 mFt elõkészítési költséget biztosított a költségvetés céltartalékának terhére, s felhatalmazta a polgármestert a vonatkozó megállapodások aláírására. A pályázatok beadása folyamatos, értékelésükre október 6-án, és december 1-én kerül sor.

Gyermek és Ifjúsági referens foglalkoztatása

Az Európai Szociális Alap Nemzeti Programirányító Iroda Társadalmi Szolgáltató Kht. Pályázatot írt ki a helyi önkormányzatok gyermek és ifjúsági feladatai ellátásának támogatására. A pályázaton 0,5 és 2,5 mFt közötti vissza nem térítendõ támogatást lehet elnyerni, melyhez 30 % önrészt kell biztosítani. Az internetes pályázat beadási határideje július 3. 24.00 óra. A pályázók közül elõnyben részesül az, aki a Gyermek és Ifjúsági Alap 2007. évi hasonló célú pályázatán támogatást nyerve (pl. Körmend) vállalták az ifjúsági referens 2008. szeptember 31-e utáni foglalkoztatását. Ugyancsak elõnynek számít ha a pályázó vállalja az ifjúsági referens 2009. április 30-a utáni foglalkoztatását, vagy pl. kistérségi ifjúsági referens alkalmazására kerül sor. A Képviselõ-testület önrészként 750 eFt-ot biztosított a pályázat önrészeként, valamint felhatalmazta a polgármestert, hogy nyilatkozzon arról, hogy az ifjúsági referenst 2009. április 30-a után is foglalkoztatja az önkormányzat.


ÖKO pályázat értékelése

„A távhõvel ellátott lakóépületek lakásonkénti hõfogyasztásának szabályozására és mérésére alkalmas eszközök beszerelésének támogatására” az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium által kiírt pályázatnak megfelelõen az önkormányzat is meghirdette pályázatát, melynek beadási határideje június 5-e volt. Egyetlen pályázat érkezett, melyhez a társasház 713 eFt igényelt. A Képviselõ-testület határozatában biztosította a pályázatban igényelt összeget, valamint felhatalmazta a polgármestert az állami pályázathoz szükséges önkormányzati nyilatkozatok aláírására.


Panelpályázat elsõ fordulójának eredménye

„Az iparosított technológiával épült lakóépületek energia-megtakarítást eredményezõ korszerûsítésének, felújításának támogatása” címmel kiírt pályázati kiíráshoz (kódszám: LFP-2008-LA-2) kapcsolódva az önkormányzat is meghirdette pályázatát, melyre 28 mFt keretösszeget biztosítottak a város idei költségvetésében.
A június 5-ei beadási határidõig 7 pályázat érkezett, s a hiánypótlásokat követõen valamennyi pályázat jogosultnak bizonyult a támogatásra. Az ÖKO pályázat keretösszegébõl közel 1,3 mFt maradvány keletkezett, mely átcsoportosításra került ehhez a pályázathoz, így 29,3 mFt összeg. A maximális támogatási összeg 500 eFt az állami kiírás alapján, korábbi határozata alapján azonban a képviselõ-testület úgy rendelkezett, hogy ha az igények meghaladják a pénzkeretet, akkor ennél alacsonyabb összeggel támogatják a társasházakat.
A beadott pályázatok alapján az igények jelentõsen meghaladták az idei évi költségvetésben tervezett összeget, ugyanakkor tényleges pénzügyi vonzata csak a következõ évben lesz a felújításoknak, így úgy döntöttek a képviselõk, hogy megemelik a támogatási keretet és valamennyi pályázó társasházat támogatnak 400 eFt/lakásonkénti összeg erejéig. A döntést az is alátámasztja, hogy 5 társasházban az önkormányzat is tulajdonrésszel bír, így az önkormányzati vagyon is gyarapodik ezáltal. A társasházaknak kell most döntést hozni, hogy ilyen mértékû önkormányzati támogatással be kívánják-e nyújtani pályázatukat az államhoz. A Képviselõ-testület felhatalmazta a polgármestert a társasházak állami pályázathoz szükséges önkormányzati nyilatkozatok aláírására.



Út, parkoló és csapadékvíz-elvezetés kiépítése

A Németh Mária utca burkolatának felújításának tervezése (út, vízelvezetés, parkolók) szerepelt a 2008-as költségvetésben, melyhez a tervek elkészültek (300 eFt, melybõl a parkolók kiépítésében érdekelt Dancsecs Kft. 90 eFt-ot vállalt át), jelenleg folyik engedélyezésük.
Az utcában befejezõdtek az építkezések, így indokolt a burkolatfelújítás, ugyanakkor biztosítani kell a csapadékvíz-elvezetést is. Az útburkolat felújításához, valamint a csapadékvíz-elvezetésének költségéhez 3,75 mFt-ot biztosított a testület, míg a Dancsecs Kft 1,2 mFt-tal járul hozzá a csapadékvíz-elvezetéshez, és biztosítja a parkoló kiépítésének költségét (930 eFt). A beruházás összköltsége így kevéssel 5,9 mFt alatt lesz. .



Várkert vagyonkezelõi joga

A Képviselõ-testület márciusi ülésén került elfogadásra az a megállapodás tervezet, amely a vagyonkezelési jog átadásának feltételeit szabályozta. Ennek keretén belül a várkerti ingatlanért cserébe két Munkácsy utcai lakás került volna állami tulajdonba. A környezetvédelmi minisztérium szakállamtitkára azt javasolta ezt követõen, hogy az állam és az önkormányzat csak használati, haszonélvezeti jogot szerezzen egymás ingatlanjaira – törvény tiltja természetvédelmi területen levõ ingatlan értékesítését - , annak jogaival és kötelezettségeivel. A képviselõk ennek megfelelõen módosították korábbi határozatukat, mely a minisztérium jóváhagyását is bírja ebben a formában. Hátra van még a nemrég felállt nemzeti vagyonkezelõ szervezet döntése, mely remélhetõleg megerõsíti a minisztériumban meghozott szakmai döntést, és jóváhagyja a Várkert vagyonkezelõi jogának az önkormányzatra történõ átruházását.


• A Képviselõ-testület módosította a településszerkezeti tervét, valamint a helyi építési szabályzatát
• A Polgármesteri Hivatal szerkezetében, feladatellátásában bekövetkezett változások szükségessé tették a hivatal ügyrendjének módosítását, melyet a Képviselõ-testület szervezeti és mûködési szabályzatában is érvényesítettek a képviselõk.
• Beszámolt a GAMESZ a városi intézmények elsõ 5 hónapos gazdálkodásáról. Az intézmények gazdálkodásában az energiaárak folyamatos és jelentõs emelkedése okozhat problémát a költségvetési keretek betartásában.
• Beszámoló hangzott el a polgármestertõl a Körmend és Kistérsége Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsában végzett I. féléves tevékenységérõl, melyet >>>itt<<< olvashat
• Elfogadta a Képviselõ-testület a 2008. II. félévi munkatervét.
• A Körmendi Mikrotérségi Közoktatási Intézményfenntartó Társulás létrehozásáról szóló társulási megállapodás módosításra került, melynek eredményeként a Mátyás Király Utcai Óvoda és Bölcsõde Szarvaskendi Tagóvodájának mûködése – korábbi fenntartó önkormányzatok képviselõ-testületeinek egyetértésével – 2008 július 1-i hatállyal megszûnik.
• A Zeneiskolában meghibásodott szintetizátor felújításának költségeire 600 eFt-ot biztosítottak a Képviselõ-testület.
• A helyi építészeti örökség védelmérõl szóló rendelet alapján kiírt pályázatra 2 pályázat érkezett a beadási határidõig (június 1.). Közülük egy felelt meg a kiírás céljának (mûemlék jellegû ablakok cseréje, melyre a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal is megadta az építési engedélyt), melyre 500 eFt támogatást biztosítottak a képviselõk.
• Beszámoló hangzott el a Polgármesteri Hivatal munkájáról, valamint döntöttek a képviselõk az államreform operatív program keretében a hivatalok szakmai munkájának fejlesztésére benyújtható pályázaton való indulásról.
• Beszámoltak a kiemelt sportegyesületek az év elsõ felében végzett tevékenységükrõl.


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.