Ülésezett az önkormányzat

droszler | 2009. május 01 21:05:32 | körmendi hírek |
Kattintson a képere !
Tájékoztató Körmend Város Önkormányzata Képviselõ-testületének 2009. április 29-ei ülésérõl


Bebes István polgármester az ülés megnyitását követõen méltatta a napokban elhunyt Tóth Imre képviselõ tevékenységét, aki 1998 óta képviselte az Alsóberki városrész és a város érdekeit egyaránt. Ezt követõen a Képviselõ-testület tagjai és az ülésen jelenlevõk egyperces néma felállással adóztak a fáradhatatlan, a köz érdekében mindig tettre kész képviselõ emlékének.


Zárszámadás, könyvvizsgálói jelentés
A képviselõ-testület elfogadta a 2008-as év gazdálkodásáról szóló beszámolót, zárszámadását, meghallgatta, és szintén elfogadta a könyvvizsgálói jelentést az önkormányzat 2008. évi gazdálkodásáról, valamint a belsõ ellenõr beszámolóját a 2008. évben folytatott vizsgálatokról. A bevételi oldalt 4.234.798 ezer, a kiadási oldalt 3.830.221 ezer Ft teljesítési összeggel hagyták jóvá. A 2008-as költségvetést is a racionalitás jellemezte, hisz továbbra is jelentõs megszorítás érte az önkormányzatokat. Ennek szellemében a város továbbra is intézményfenntartói társulás keretében mûködteti oktatási-nevelési intézményeit, így válhattak csak – a meghatározott tanulói létszámokat biztosítva – a kiegészítõ normatívára jogosulttá a társulásban résztvevõk. Év közben 6 alkalommal lett módosítva a költségvetési rendelet, központi pénzeszközök bevételeinek módosulása, tartalékok felhasználása, és egyéb módosítások okán.
Bebes István polgármester bevezetõjében elmondta, hogy voltak akik bizonytalanok voltak a 2008-as költségvetésrõl szóló rendeletalkotáskor, de bebizonyosodott, hogy jó döntést hoztak. Magasabb összegben teljesültek a mûködési bevételek a terveknél, a kiadások pedig – köszönhetõen a korábban meghozott döntéseknek, és a fegyelmezett gazdálkodásnak – alacsonyabb szinten. Összességében a felhalmozási oldal is pozitív eredményt hozott, így pénzmaradványa képzõdött az Önkormányzatnak. Rögtön hozzátette azonban, hogy a jelenlegi nehéz gazdasági körülmények között szüksége is van a városnak erre a tartalékkeretre.
A mûködési bevételek oldalán az intézményi bevételek 4 %-kal a tervezett felett teljesültek (összességében 243.152 eFt). A mûködési bevételek több mint 1/5-ét kitevõ iparûzési adó terén is magasabb bevételek keletkeztek (a tervhez képest mintegy 25,2 millió Ft-tal), összesen 610 millió 196 ezer Ft. Ennek oka a hátralékok hatékony behajtása, és a megfelelõ adófizetési morál volt.
Átengedett központi adók: Az SZJA átengedésbõl származó bevétel a tervezettnek megfelelõen alakult, összege 153 millió 768 ezer Ft volt. A gépjármûadó mértéke 9 %-kal haladta meg a tervezettet (90 millió 095 ezer Ft volt 2008-ban.
Normatív állami hozzájárulásként (amit az Önkormányzatok különbözõ mutatók alapján kapnak a központi költségvetésbõl) 2008-ban 689.088 e Ft bevétele keletkezett a városnak, a közoktatási és szociális feladatokhoz kötött normatív bevétel 4.643 e Ft volt.
A mûködésre átvett pénzeszközök összege 211.223 eFt volt, melynek jelentõs része a többcélú kistérségi társulástól érkezett (85,5 mFt), nagyrészt közoktatási feladatokra (47,5 mFt). A szociális foglalkoztató mûködéséhez átvett fejezeti pénzeszköz 38,2 mFt volt, míg a Könyvtár esetében az õrségi kistérségi társulás részére történõ mozgókönyvtári feladatok ellátására érkezett 20,5 mFt.
A mûködési bevételek összege 2.821.539 eFt volt, ami 3 %-kal haladja meg a módosított elõirányzatot, mûködési hitelt nem vett igénybe az önkormányzat.
A mûködési kiadások oldalán a legnagyobb kiadást a személyi juttatások képezik továbbra is, erre 2008-ban az Önkormányzat 1.279.298 e Ft-ot és járulékait ( 406.563 eFt) költött, ami a módosított tervezet 98 ill. 97 %-a. A dologi kiadások között az élelmezési és a közüzemi költségeket lehet nagyobb kiadásként megemlíteni. Dologi kiadásokra 732.765 eFt-ot fordított 2008-ban az önkormányzat, ami a módosított elõirányzat 95 %-a. A pénzbeni ellátások összege a tervezettnek megfelelõen alakult (57.542 eFt). A mûködési pénzeszközátadás 115.816 eFt volt ( kulturális és sportfeladatokra; megyei önkormányzat felé feladatellátásra; ügyeleti feladatok biztosítására).
A mûködési kiadások összege 2.642.233 eFt volt az elmúlt évben, ami a módosított elõirányzat 97 %-a.
A felhalmozási bevételek elmaradtak a módosított tervezettõl, összesen 1.413.259 eFt folyt be. Az eladott önkormányzati bérlakásokból törlesztésébõl 16,68 mFt bevételhez jutott az önkormányzat. A korábban az elsõ lakáshoz jutók támogatására biztosított kölcsönökbõl 8,73 mFt került visszafizetésre. A felhalmozásra átvett pénzeszközök terén központi forrásból 35.235 eFt, lakosságtól, vállalkozásoktól 27.674 eFt származott. Az egyéb sajátos bevételeknél a csatornahasználati díj jelenik meg 37.658 eFt összegben. A vagyonértékesítések elmaradtak a tervezettõl, összege 126,9 mFt, a kamatbevétel pedig 62.038 eFt volt. A felhalmozási célú pénzmaradvány (kötvénykibocsátásból) 1.098.360 eFt.
A felhalmozási kiadások a pályázatok késõbbi kiírása, elõkészítések elhúzódása, illetve egyes kivitelezések esetén a fizetési határidõ hossza miatt szintén elmaradtak a módosított tervezettõl (1.712.544 eFt helyett 1.187.988 eFt). Beruházásokra 212,36 mFt-ot, felújításokra 67,84 mFt-ot fordított a város. A felhalmozásra átadott pénzeszközök mértéke 12,38 mFt volt. Fejlesztési hiteltörlesztésre 36,7mFt, hitelkamat kifizetésére 19,4 mFt, kötvény kamatára 51,9 mFt került felhasználásra, míg kötvény, értékpapír vásárlásra 787,4 mFt-ot fordított az önkormányzat.
A mûködési és a felhalmozási oldalon is nagyobb volt a bevételek mértéke a kiadásoknál, így az önkormányzat pénzmaradványa is pozitív egyenleget mutat. A 2008. évi pénzmaradvány összege 364,17 mFt (az elõzõ évit is figyelembe véve 365,59 mFt), melynek egy része (49,43 mFt) feladattal terhelt.
Dr. Horváth Ferenc könyvvizsgáló beszámolója szerint a Körmend Város Önkormányzatának 2008. évi gazdálkodásáról szóló beszámolója az önkormányzat 2008. évi vagyoni, pénzügyi, és jövedelmi helyzetrõl valós és megbízható képet ad. A Képviselõ-testület ülésén elmondta, hogy részletes anyagot készített, melyben mind a Polgármesteri Hivatal, mind pedig a GAMESZ részérõl minden adatot és információt megkapott, némely területen a folyamatokat is érzékeltetve többéves összehasonlítást is tett. Összességében az Önkormányzat gazdálkodása egyensúlyban van, a beszámolóban jelzett pénzmaradvány összegét szükséges elfogadni a testületnek, valamint felhasználásáról is dönteniük kell Az elmúlt évben is megemlítette, hogy a szükséges szabályzatok rendelkezésre állnak, de továbbra is figyelmet kell fordítani azok frissítésére, pontosítására. A könyvvizsgálói jelentés tudomásulvételét, és a zárszámadás elfogadását javasolta a Képviselõ-testületnek.

Beszámolók
Rendõrségi beszámoló


Szendrõdi Barnabás kapitányságvezetõ írásos beszámolójában kiemelte, hogy a Körmendi Rendõrkapitányság az elmúlt évre kitûzött feladatait teljesítette, eredményességi mutatóik a (Határõrség integrációjának következtében) megnövekedett feladatok ellenére is javultak. Az év elején megtörtént a határõrségtõl átvett személyi állomány átképzése, ebben az idõszakban közterületre nem vezényelték õket. Ezzel párhuzamosan megtörtént a rendõri állomány felkészítése a határõrizeti feladatokra. Szolgálatot teljesített az állomány egy része az év elején Budapesten, míg az év közepén a Balatonnál. Nyugdíjazás és egyéb okok miatt az állomány több mint 12 %-a távozott év közben.
Nagy hangsúlyt fektettek az aktív megelõzésre („támadó bûnüldözés”), melynek következtében a lakosságot legjobban érintõ, kiemelt bûncselekmények tekintetében eredményeik jelentõsen javultak.
2008-ban 1239 bûncselekmény vált ismertté, ami hasonló az elõzõ évihez, s 57,8 %-át sikerült felderíteniük. A személy elleni bûncselekmények száma a 2007. évi 35 esetrõl 52-re nõtt. Emberölés 1 esetben, erre való kísérlet ugyancsak egy alkalommal, míg ennek elõkészülete négyszer fordult elõ. 5 rablás, 16 testi sértés, és 30 garázdaság vált ismertté. A kiemelt bûncselekmények kategóriájába tartozó eseteket a megyén belül a legnagyobb eredményességgel derítették fel, melynek alapján büntetõeljárás indult.
Továbbra is jelentõs feladatot ad az utazóbûnözés (kereskedelmi és vendéglátó helyek ellen elkövetett betöréses lopások, fõleg a falvakban lakó idõsek sérelmére elkövetett besurranásos, trükkös, illetve betöréses lopások, gépkocsi-feltörések).
Vagyon elleni bûncselekmény 852 vált ismertté, melyen belül meg kell említeni, hogy rablás 5, betöréses lopás 223, míg lopás 432 esetben volt. Kábítószerrel kapcsolatos bûncselekmény 33 esetben vált ismertté, elsõsorban a könnyû drogok területén nõtt a veszélyeztetettség, különösen a városok (Szentgotthárd, Körmend, Vasvár), valamint Nádasd község térségében. Jelentõs erõket koncentráltak ennek visszaszorítására, a megyében elkövetett visszaélések egyharmadát derítették fel (pl. felszámoltak Cannabis ültetvényeket, s bizonyítottak lágydrog terjesztését is).
A közlekedésbiztonság helyzetében a romló infrastrukturális helyzet ellenére javulás tapasztalható (csökkent a balesetek száma), ami a jogszabályi szigorításra, és a következetes rendõri beavatkozásokra vezethetõ vissza a beszámoló szerint.
A 2009-es évben demonstrációkra számítanak az Európai Uniós választások, valamint a heilligenkreuzi hulladékégetõvel kapcsolatban is a kapitányság mûködési területén, melynek biztosítására felkészülnek. Fontos feladatnak tekintik, hogy gátat szabjanak az utazóbûnözésnek, és számításba vették azt is, hogy a gazdasági válság következtében megszaporodhat a bûnelkövetõk száma. Alapvetõ célként azt fogalmazta meg a kapitányság vezetõje, hogy a kapitányságot is elérõ takarékossági intézkedések ellenére biztosítsák mind a lakosság, mind pedig a gazdasági élet szereplõi, és az önkormányzatok számára az életükhöz, tevékenységükhöz szükséges békés, nyugodt körülményeket.
Bebes István polgármester kiemelte, hogy a szükségesnél is alacsonyabb létszám ellenére helyt áll a rendõrség, s javasolja a beszámoló elfogadását. A Képviselõ-testület ülésén is részt vett Szendrõdi Barnabás kapitányságvezetõ, valamint dr. Takács Tibor a Vas Megyei Rendõr-fõkapitányság rendészeti igazgatója. Megerõsítették a beszámolóban elhangzottakat, s tájékoztatták a képviselõket arról is, hogy kapcsolatot építenek ki a történelmi egyházakkal is, ezzel is elõsegítve az információk széles körû biztosítását. Ugyanakkor az önkormányzat közvetítését kérték a Magyar Közútkezelõ Nonprofit Zrt felé, hogy a hamarosan életbe lépõ kormányrendelet alapján a sebességmérésekre lehetõség lesz 3. fél bevonására, így a városon áthaladó kezelésükben levõ közutak esetén – amennyiben ebben szerepet vállalnának – tovább lehetne fokozni a gyorshajtások kiszûrését. Képviselõi kérések is megfogalmazódtak, például a város külterületein való rendõri jelenlét, vagy a hajnali órákban történõ utcai jelenlét érdekében (ami elejét vehetné a szórakozóhelyekrõl történõ távozások után az utcai randalírozásoknak, pl. kukák felborogatása). Bebes István polgármester elmondta, hogy tárgyalások folynak a Polgárõrség szerepének növelésére, mely anyagi szerepvállalást is igényelhet. Ezzel ismét állami feladatok csúsznak bizonyos mértékig az önkormányzat felé, de a problémák megoldása érdeke a városnak, hiszen értékeink megõrzésére figyelmet kell fordítani.
A képviselõk egyhangúlag fogadták el a beszámolót.


Beszámoló a Dr. Batthyány Strattmann László Kórház Egészségügyi Kft. szakmai mutatók szerinti ellenõrzésérõl
Az egészségügyi közszolgáltatás ellátásának értékelésérõl évente legalább egyszer beszámolót kell készíteni, és azt ismertetni a képviselõ-testülettel. Az Egészségügyi és Népjóléti Bizottság elõerjesztése alapján évente kétszer foglalkozik a testület a beszámolóval, mely most 2008. augusztus 1. és 2009. január 31. közötti idõszakra terjed ki. Az értékelés a Szolgáltatói Szerzõdés 3. számú mellékletében meghatározott minõségi mutatók alapján lett elvégezve.
Az elõzõ idõszakhoz képest a kórház struktúrája nem változott. A fekvõbeteg ellátás 77 aktív ágyon, belgyógyászati, sebészeti, szülészet-nõgyógyászati részlegek látják el (nem nevesített 36-25-16 ágyon) változatlanul mátrix struktúrában. 20 ágyon krónikus, 45 ágyon rehabilitációs kezelés folyik. A betegellátás bõvült az egynapos sebészet, egynapos gasztroenterológia és az egynapos nõgyógyászat lehetõségével.
A fekvõbeteg ellátás területén a betegfelvétel 9 %-kal nõtt, a rehabilitációs ágyak kihasználtsága 45-50 %-os. Az átlagos ápolási idõ 3 %-kal nõtt. Az elvégzett mûtétek száma 848-ról 1002-re emelkedett, ezen belül a sebészeti mûtéteké 36 %-al nõtt, míg a nõgyógyászat esetében 5 %-al csökkent. Reoperáció 1 esetben történt szövõdmény miatt. A járó beteg szakellátás területén a konzíliumok száma 21 %-kal nõtt. Az ellátott betegek eseteinek száma 11 %-kal, a gondozóban ellátottak száma 24 %-kal növekedett.
Mindezekbõl megállapítható, hogy a járóbeteg ellátás az elmúlt idõszakban tükrözi a struktúraátalakítást, valamint finanszírozási változásokat követõ országosan tapasztalható tendenciát.
A járóbeteg ellátás területén decemberben betegelégedettségi vizsgálatot tartottak, melynek kapcsán az 5.628 ellátottból 241-en adták le a kérdõívet, mely szerint a várakozási idõt túl hosszúnak találták, ugyanakkor 7 kivétellel ismételten a kórházat választanák a kezeléshez.
A kórházi ellátásban alkalmazott orvosok létszáma 59 fõ, 12 alkalmazott és 47 vállalkozási megbízásban. A dolgozók összlétszáma 241 fõ, ebbõl 180 az alkalmazottak száma, 61 a vállalkozás-megbízás keretében foglalkoztatottaké. 4 fõvel nõtt a felsõfokú végzettségûek száma, a szakdolgozóké pedig 2 fõvel. A gazdasági-mûszaki és egyéb besorolású létszám változatlan. Folyamatosak az orvosok, szakdolgozók, és a gazdasági iroda részére is a továbbképzések.
A képviselõ testület által felújításra megszavazott 15 mFt-os összeg 2009. március 26-án átutalásra került kórházunk számlájára. A tetemhûtõ és a hozzá tartozó emelõ berendezés szállítására ajánlatokat kértek, melynek beérkezési határideje április 30. Eddig egy ajánlat érkezett, ami bruttó 4 mFt. A szállító kiválasztása, a berendezés megrendelése, illetve a boncterem kisebb felújítási munkálatai várhatóan május hónapban megtörténnek.
A szülõszoba felújításának tervezése a boncterem befejezése után kezdõdik a 15 mFt-ból fennmaradó összeg ismeretében.
Az aggregátoros áramellátásra az Egészségügyi Minisztériumhoz beadott mindkét pályázatuk nyert, a két támogatási szerzõdés megkötésre került, a pályázott összegek átutalására 30 napon belül kerül sor (várhatóan május 20-ig). A támogatási szerzõdés szerint a kivitelezésnek 2009. június 30-ig meg kell történnie, így mielõbb szükségünk van az Önkormányzat által biztosított önrészre is.
A tervezés megrendelése 2009. április 17-én megtörtént, az elektromos kivitelezési munkák elvégzésére és az aggregátor szállítására a szerzõdések megkötése várhatóan még április hónapban megtörténik, így tartani tudjuk a határidõt.
Dr. Németh Attila a kórház képviseletében képviselõi kérdésre reagálva megerõsítette a korábban már többször elmondottakat, hogy a kórháznak nincs köze a problémákkal küzdõ HospInvest Kft-hez, a mûködtetést végzõ Medisyst Kft. teljesen más elvi alapon végzi tevékenységét. Míg a HospInvest Kft a TB kasszából finanszírozta a mûködtetést, addig a Medisyst Kft jelentõs forrásokat fordít erre a célra. A belgyógyászati területen pedig megoldják a távozott orvosok pótlását, ez nem okozott, és nem is fog problémát okozni a betegellátásban.
Dr. Szabó Barna, az Egészségügyi és Népjóléti Bizottság elnöke elmondta, hogy a Bizottság részletesen tárgyalta az anyagot és a beszámolót elfogadásra javasolta a testületnek.. A képviselõk egyhangúlag fogadták el a beszámolót.

Hõsök Napja
A hagyományoknak megfelelõen május utolsó vasárnapján kerül megrendezésre a Hõsök Napjáról szóló megemlékezés. A május 31-én 11.00 órakor a Hõsök Terén kezdõdõ rendezvény programját a Kölcsey Utcai Általános Iskola és Alapfokú Mûvészetoktatási Intézmény diákjai biztosítják, ünnepi szónoka pedig Mészáros Árpád az iskola igazgatója lesz. A ünnepségen való részvételre a hagyományoknak megfelelõen felkérést kap az 55. sz. Batthyány Cserkészcsapat, a Városi Vegyeskar, és a Városi Fúvószenekar is.


Röviden

Az önkormányzat vagyonrendeletének megfelelõen elfogadásra kerültek az önkormányzati tulajdonrésszel bíró gazdasági társaságok éves beszámolói (Régióhõ Kft, Müllex Kft, Vagyongazdálkodási Kft, VASIVÍZ ZRT, Ny-Pannon Regionális fejlesztési Zrt).

Jogszabályi változás miatt módosítani kellett a Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás Alapító Okiratát, melynek alapján át kellett dolgozni a Társulási megállapodást is. A képviselõk mindkét dokumentum aláírására felhatalmazták a polgármestert, és döntöttek a tagsággal járó pénzeszközátadásról is (alapítói vagyonként 40 Ft/fõ; 2009-re beruházási önrészként 200 Ft/fõ, mûködési hozzájárulásként 100 Ft/fõ; 2010-tõl pedig beruházási és mûködési önrészként 600 Ft/év/fõ). A Társulási Tanácsba Bebes István polgármestert delegálta a Képviselõ-testület.

Tájékoztató hangzott el a közoktatási intézmények házirendjének felülvizsgálatával kapcsolatban, melyet átruházott hatáskörben az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság határozatban hagyott jóvá.

Komplex gyermek és ifjúságfejlesztõ szakmai tevékenységek, programok megvalósításának támogatására kiírt pályázaton való indulásról határoztak a képviselõk, melynek 30 %-os önrészét is biztosították


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.