Készítse fel járművét a télre!

droszler | 2009. november 06 11:07:52 | közérdekü |
Az õszi - téli átállással kapcsolatosan a gépjármûvek felkészítésére tett rendõri ajánlások

A gépjármûveket - fõleg hosszabb autóút elõtt - ajánlatos már október hónapban alaposan átnézni, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot.
Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenõrzése. Az õszi - téli közlekedés kapcsán ezek mellett a gépkocsival történõ közlekedés fontos kelléke lehet a jól mûködõ ablaktörlõ, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelõ ablakmosó folyadék vagy a páramentesítõ.

Az ablaktörlõ gumikat már a tél beállta elõtt érdemes kicserélni, hiszen az elhasználódott gumi nem töröl, hanem maszatol.

Az akkumulátor esetében ellenõrizni kell a pólusok és vezetékek állapotát, ha pedig huzamosabb ideig nem használják az autót, érdemes az akkumulátort kiszerelni és melegebb helyen tárolni.

Az õszi - téli idõszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a gépjármû világítóberendezéseit - ezért is nagyon fontos, hogy azok megfelelõen mûködjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor gyakrabban kell tisztítani. Ugyanakkor a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manõverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatóak.

A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút télen általában hosszabb, mint optimális fékezésnél. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), úgy a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármû kormányozhatatlanná válhat és könnyen kicsúszhat. Ilyenkor lábunkat vegyük le a fékrõl, hozzuk egyenesbe az autót, és csak akkor fékezzünk, amikor az autó már újra a kívánt irányban áll.
A blokkolásgátló rendszer feladata, hogy erõs fékezéskor a fékfolyadék nyomását úgy ossza el, hogy a kerekek ne blokkolhassanak le. Síkos úton a rendszer gyakrabban bekapcsol, mivel már viszonylag enyhébb fékezéskor is elérjük a gumiabroncsok tapadási határát. Ha síkos úton erõteljes fékezésre kényszerülünk, ne hagyjuk abba a fékerõ növelését, amikor a szabályozási folyamat megindul. Érdemes tájékoztatni az állampolgárokat, hogy aki teheti, próbálja ki a téli tanpályás vezetési gyakorlást, amely nagyon sok új ismeretet nyújthat, és a gépkocsivezetõ éles helyzetben is tudni fogja, mit kell tennie, ha a jármû megcsúszik, kifarol vagy kicsúszik az útról.

A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Még akkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó. A nyári gumi már +7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hõmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes lehet. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hõmérsékleten megnõ a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különleges anyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva, és rendkívül alacsony hõmérséklet esetén is rugalmasak maradnak. Téli gumival rövidebb a fékút is. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét. A téli gumikkal kapcsolatban néha elhangzik, hogy azok igen drágák, ezért egyes szakemberek áthidaló megoldást javasolnak: a négy évszakos gumi nem helyettesíti ugyan a téli gumit, de lényegesen jobb, mint a nyári abroncs.

Heves hóesés vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, melyet érdemes a hajtott tengelyen lévõ kerékre rakni, így kormányozható marad az autó. A hólánc feltételét és levételét érdemes még otthon kipróbálni, hogy a gyakorlatlanság ne okozzon problémát a hidegben. Ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek készenlétben kell tartani a hóláncot a tél beköszöntével, de azt tudni kell, amennyiben a „Hólánc használata kötelezõ” táblát kihelyezik, az adott úton - a „Hólánc használata kötelezõ vége” tábláig - csak olyan jármûvek közlekedhetnek, amelyek legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsok hólánccal vannak felszerelve. Amennyiben e korlátozó jelzõtáblát közúti határátkelõhelyen helyezték el, csak azok a jármûvek léphetnek be a Magyar Köztársaság területére, amelyeken készenlétben van legalább egy hajtott tengely gumiabroncsainak felszereléséhez szükséges hólánc. Hóláncot csak havas, jeges úton szabad használni.

Aki hosszabb téli autóútra indul, a fentieken kívül érdemes figyelnie az alábbiakra is:

* Huzamosabb utazás esetén szükség lehet takaróra, téli ruhadarabokra, lapátra (autó hóból való kiszabadítása esetén), rugalmas vontatókötélre, fagymentesítõ zárolajozóra, elegendõ mennyiségû élelmiszerre és italra is.
* Hosszabb utak elõtt érdemes tájékozódni az Útinformnál az út - és idõjárási viszonyokról. Elõfordulhatnak olyan helyzetek is, amikor nem érdemes kockáztatni, és biztonságosabb, ha vonattal indulunk útnak.
* Az országos médiumokon kívül érdemes figyelemmel kísérni a helyi sajtó, rádió és televízió híradásait, beszámolóit, hiszen ezeken keresztül is fontos és hasznos információkat szerezhetünk a közlekedéssel és közlekedésbiztonsággal kapcsolatban.

A közúti forgalomban résztvevõk figyelmét, hogy mindig az idõjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelõen vezessék gépjármûveiket, próbáljanak meg fokozatosan alkalmazkodni a megváltozott látási és útviszonyokhoz, tekintettel az esetleges ködös, esõs, havas idõjárásra. Nagyobb követési távolság tartásával megelõzhetõek az erre az idõszakra leginkább jellemzõ koccanások. Lassabb, körültekintõbb, elõrelátóbb vezetéssel meg kell elõzni a gyalogos baleseteket, még ha azt a gyalogos figyelmetlensége váltaná is ki. Vigyázni kell az úttest mellett haladó gyermekekre, illetve fokozott figyelemmel kell lenni az iskolák, buszmegállók környékén figyelmetlenül az úttestre lépõ gyerekekre is.

VAS MRFK


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.