A személyszállítás a Szombathely- Szentgotthárd vonalon december 12-én indul

droszler | 2010. november 28 15:27:47 | körmendi hírek |
Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerûsítése projekt

Szeptember 1-jétõl teljes vágányzár mellett zajlik a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal Európai Unió által támogatott korszerûsítési programja. A pályatesten zajló munkafázisok idejére, egészen december 11.-én 24.00 óráig teljesen le kell állítani a vonatközlekedést Szombathely és Szentgotthárd között.

A vonalszakasz rekonstrukciója során ez a leghosszabb „vonatmentes” idõszak. Ez idõ alatt a szokásos módon vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat Szombathely-Szentgotthárd-Szombathely viszonylatban.
Az InterCity vonatpótlója csak Szombathely, Körmend illetve Szentgotthárd állomásokon áll meg, valamint a vágányzár ideje alatt a vonatpótló autóbuszokon kerékpár szállítására nincs lehetõség. Szombathelyen a vonatpótló autóbuszok az állomás elõtti térrõl indulnak, illetve oda érkeznek.

A személyszállítás a vonalon 2010. december 12-én indul meg, tehervonatok már december 6-ától közlekednek. A személyszállítás újraindítását a GYSEV a 2011-es menetrend életbelépéséhez köti, hogy az utasok már az új menetrend szerinti közlekedést ismerjék meg.

A vágányzár miatt több helyen is közúti vasúti átjárók lezárására van szükség, errõl a kivitelezõ folyamatosan tájékoztatja a helyi médiumokat, hogy a közlekedõk tudjanak az esetleges útvonal módosulással számolni.

A Harka-Szombathely szakaszon folytatták a zajvédelmi falak oszlopainak és lábazati elemeinek felállítását, ezen kívül a Kivitelezõ folyamatosan keresi fel az érintett lakosságot a zajvédelemmel kapcsolatban.

2010. október 18-án megkezdték Körmenden a vasútállomás melletti gyalogos felüljáró lebontását. Helyette 2011 második negyedévében a régi helyétõl nem messze – egy másik fejlesztés keretében – egy új gyalogos aluljáró építése indul.
A gyalogosok az átmenti idõszakban az átkeléshez elsõsorban a Hunyadi úti átjárót, továbbá a Somogyi Béla úti, valamint a Mátyás király úti átjárókat tudják igénybe venni.

A 2011-es menetrend a projekt miatt több szempontból is módosul. A személyszállító vonatoknál 6-14 perccel rövidül a menetidõ Sopron - Szombathely viszonylatban, ami a pálya 120 km/h-ra való  sebességemelésének köszönhetõ.
A Szombathely-Szentgotthárd szakaszon vasútvonal villamosítása a menetrendváltástól megtörténik, így a vonatok dízel vontatás helyett villamos vontatással közlekednek. A vonalszakasz átépítésének és sebességemelésének a hatósági engedély beszerzését követõen - elõreláthatólag 2011 nyarától - a sebességemelésre is sor kerül. Ezáltal a menetidõk jelentõsen csökkennek Szombathely és Szentgotthárd viszonylatban is.

A 41,3 milliárdos uniós támogatással végrehajtott, 48,6 milliárd forint összköltségû fejlesztés keretében a Szombathely–Szentgotthárd vonal teljes rekonstrukciója, és a Sopron–Szombathely vonal korábban elkezdett rekonstrukciós munkáinak befejezése valósul meg – összesen mintegy 110 kilométernyi hosszon.

Mi várható a következõ hónapokban?
Hamarosan kiírják a motorvonat beszerzési tendert is, amelynek révén 4 db új motorvonat állhat majd az utazóközönség szolgálatába.
A kivitelezõk a vonalszakaszok felújítása során a vágányzárt követõ utómunkákat fogják végezni, valamint 2011 évre marad az útátjárók burkolatának végleges kialakítása a Szombathely- Szentgotthárd szakaszon.
A projektre vonatkozó általános információk
Mi is épül pontosan a GYSEV Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vonalán, mennyiért?

A Szombathely–Szentgotthárd vonal teljes rekonstrukciója zajlik, valamint a Sopron–Szombathely vonal korábban elkezdett rekonstrukciós munkáinak befejezése. A projekt összköltsége 48,6 milliárd forint, amelybõl 85%, mintegy 41,3 milliárd forint az Európai Unió támogatása. Ez az elsõ olyan vasúti projekt a 2007 – 2013 közötti idõszakra az egész Unión belül, amelyet az Európai Unió támogatásra érdemesnek ítélt, és jóváhagyott.
A GYSEV 2009 szeptemberében kezdett bele a vasútfejlesztés helyszíni munkálataiba, amelynek keretében összesen 110 kilométernyi hosszúságú vasútpályát újítanak fel 2011-ig, aminek következtében a teljes vonalon a mai 60-80 km/h-ról 120 km/h-ra emelkedik a sebesség.
Emellett a már villamosított és korszerû biztosítóberendezéssel felszerelt Sopron–Szombathely vonalszakaszhoz hasonlóan a Szombathely–Szentgotthárd közötti vonalszakaszt is villamosítják, és korszerû biztosítóberendezéseket telepítenek.

Mi tartozik még a fejlesztési projekthez?

Közúti felüljáró, valamint gyalogos és kerékpáros aluljáró építése Szombathelyen a Csaba utcánál.
Közúti aluljáró építése Sopronban a Kõszegi útnál.
Az állomásokon 55 cm magasságú, a nemzetközi szabványt teljesítõ, kényelmes felszállást lehetõvé tevõ peronok épülnek,
A nemzetközi tehervonatok számára pedig négy állomáson 750 m-re meghosszabbítják a vágányokat.
4 db új villamos-motorvonat áll szolgálatba várhatóan 2012-ben a kényelmesebb utazás érdekében
A felújított pályán a teherfuvarozás feltételeit javítva a tengelyterhelés megnõ (210kN-ról 225 kN-ra)
Az egész vonalszakaszon csökken a környezetterhelés és a zaj.

Mekkora beruházásról beszélünk valójában (a beruházás számokban, mennyiségekben)?

A munkálatok során beépítendõ mennyiségek kb.:
154 km-nyi sín
125 000 db beton alj
320 000 tonna zúzott kõ
10.000 m3 (ez kb. 27 000 tonna) beton
500 db felsõvezeték-tartóoszlop

GYSEV Zrt. / Raaberbahn AG


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.