Ülésezett az önkormányzat

droszler | 2011. május 27 20:56:53 | körmendi hírek |
Kattintson a képere !
Tájékoztató Körmend Város Önkormányzata Képviselõ-testületének 2011. május 26-i ülésérõl.

A Képviselõ-testület ülésén részt vett Harangozó Bertalan, a Vas Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja, s tájékoztatta a Képviselõ-testületet a Kormányhivatal szervezetérõl, megalakulásának törvényi hátterérõl, mûködésérõl. Bár a Kormányhivatalnak ellenõrzési jogköre van az önkormányzatok tekintetében, a kormánymegbízott mégis az együttmûködés fontosságára hívta fel a figyelmet, erre kérte a képviselõket egyénenként, és testületként egyaránt.

Költségvetés módosítása

Elsõ ízben került sor a 2011. évi költségvetés módosítására, melynek indokai között szerepelt az intézmények (feladattal terhelt) pénzmaradvány felhasználásával kapcsolatos elõirányzat-módosításai; központi támogatások; képviselõtestület által meghozott határozatok; intézmények által ellátandó feladatok, és a képviselõ-testület döntése alapján történõ zárolás. Ennek alapján a bevételek és kiadások fõösszegét 2.895.273 eFt-ban, az önkormányzat általános tartalékát 76.677 eFt-ban, nevesített céltartalékát 82.157 eFt-ban hagyta jóvá a Képviselõ-testület.

Második fordulóban az Alsóberki, Felsõberki és Horvátnádaljai településrészek szennyvízhálózatának kiépítésérõl szóló pályázat
Döntöttek a képviselõk a pályázat második fordulójára történõ benyújtásról, melynek határideje 2011.június 6. Ebben már csak az elsõ fordulóban sikerrel szerepelt, részletes kidolgozásra javasolt beruházások vehetnek részt. A fejlesztés a Környezet és Energia Operatív Program Szennyvízelvezetés és tisztítás (KEOP-1.2.0) elnevezésû pályázati kiírásra kerül beadásra. A 2. fordulóban a támogatási intenzitás max. 85%, így az Önkormányzatnak minimum 15%-os önerõt kell biztosítania.
A részletes megvalósíthatósági tanulmány mellett költség-haszon elemzést (CBA elemzés) is végezni kellett. A megvalósítási szakaszban a végsõ támogatási összeg és intenzitás a CBA elemzés során került meghatározásra a bevételek és a kiadások függvényében. A pályázati feltételeknek való megfelelés, és a legnagyobb támogatási intenzitás kihasználása érdekében a (rossz mutatókkal rendelkezõ) Kodály Zoltán utcai terület kiépítése a pályázaton kívül történik.
A vízjogi létesítési engedély tartalmazta a Pinka-völgyi települések szennyvízcsatornázását, és az azt kiszolgáló nyomóvezetékek megépítését is. Költségei nem elszámolhatók a pályázatban, ugyanakkor célszerû a beruházással egyidejûleg a Németújvári utcában a nyomóvezeték kiépítését elvégezni. Így biztosítva lesz Vasalja, Magyarnádalja, Kemestaródfa, és Pinkamindszent késõbbi rácsatlakozási lehetõsége, és az útfelbontás, valamint az azzal járó kényelmetlenségek is csak egyszer terhelik az utca lakóit. A Teleki utca keleti felén lévõ ingatlanok bekötése nem házi átemelõk segítségével, hanem új nyomvonalon került tervezésre, jelenleg engedélyeztetési eljárás alatt van. A képviselõk határoztak a szakasz projekt során történõ megvalósításáról is.
A képviselõk támogatták a pályázat benyújtását, biztosították az elszámolható projektrész (538,7 mFt) önrészét 89,13 mFt, a nem támogatható részre vonatkozó 47,2 mFt-ot, valamint a visszaigényelhetõ ÁFA összegét.


Vasi Hegyhát – Rábamente Közhasznú Turisztikai Egyesület

Körmend jelentõs hangsúlyt fektet a turisztika szerepének növelésére. A város turisztikai koncepciója is tartalmazza a Turisztikai Desztináció Menedzsment (TDM) szervezethez való kapcsolódás fontosságát.
A turizmusban érintett szereplõk (szolgáltatók, önkormányzatok, civil szervezetek, stb.) számára nagyon fontos tisztában lenni a TDM fogalmával, hisz a közeljövõben megjelenõ Turisztikai Törvénynek is ez lesz az egyik alapja. A TDM betûszó a turisztikai desztináció menedzsment kifejezés rövidítése, mely az adott térség, terület turisztikai termékeit és egyéb szolgáltatásait egységben, komplex módon kívánja megjeleníteni. A létrehozandó TDM-szervezet az e témakörben érdekelt vállalkozások, önkormányzatok, szakmai és civil szervezetek együttmûködésén alapszik, s legfontosabb célja az adott fogadóterület turisztikai színvonalának és forgalmának növelése, a térség egyediségét hangsúlyozó turisztikai kínálat létrehozása és hatékony marketing tevékenység kifejtése.
Januárban indult el ennek érdekében egy új együttmûködés Körmend-Vasvár térségében, melynek elsõ fórumára 2011. február 16-án került sor Körmenden. A résztvevõ turisztikai szereplõk pozitívan nyilatkoztak a tervezett együttmûködés szükségességérõl. A fórum óta eltelt idõszakban a csatlakozni szándékozók száma tovább nõtt. Az Új Széchenyi Terv turisztikai pályázatain való indulás feltétele a TDM-szervezeti tagság, így minden érintett vállalkozás, önkormányzat és civil szervezet számára fontos lehet a TDM-létrehozásban való részvétel! A TDM alulról szervezõdõ, önkormányzatok, vállalkozások és civil szervezetek tagságával szervezõdõ turisztikai együttmûködés. Az adott térség tudatos menedzselése a fenntartható fejlõdés érdekében történik, amiben az összes szereplõ érdekelt.
A TDM szervezetek feladatai: Partnerség kialakítása, fenntartása; koordináció; információgyûjtés és terjesztés; turisztikai termékfejlesztés; projektmenedzsment; beruházások ösztönzése és szakmai háttértámogatása; pályázatok és pályázások támogatása; szakmai tanácsadás, adminisztráció; képzésszervezés az emberi erõforrás menedzselésének érdekében.
A TDM szervezetek mûködésének több elõnye van. A turisztikai szolgáltatásokkal elégedett turisták tovább maradnak, vagy visszatérõ vendégek lesznek a térségben, ami többletbevételt eredményez a szolgáltatók és az önkormányzatok számára egyaránt. A turisztikai pályázatokon a bejegyzett TDM szervezetekhez tartozó tagok tudnak csak indulni. A munkaszervezet pályázatfigyelõ, pályázatíró kapacitása a tagságnak áll rendelkezésre, marketing tevékenysége a teljes térséget lefedi. Jobb lesz a kommunikáció a vállalkozások, az önkormányzatok, az intézmények és a civil szervezetek között, közös szervezetben, közös érdekmegvalósítás mentén, szakmai háttérrel szervezõdik és mûködik, ami minden résztvevõ számára kedvezõbb helyzetet teremt. Nem utolsósorban pedig az összehangolt programok következtében tudatos és koordinált fejlesztések várhatóak.
A TDM szervezetek önfenntartók, a tagok a tagdíjakból tartják fenn mûködését. Az alapszabály tervezete szerint évente 100 eFt tagsági díjat kellene fizetni az önkormányzatnak. Az alakuló ülés várható idõpontja 2011. május 27. A Képviselõ-testület döntött a TDM szervezetben való részvételrõl, melynek székhelye a tervezet szerint Körmenden lesz. Biztosították a képviselõk a tagdíj megfizetéséhez szükséges összeget, s felhatalmazták a Társadalmi Ügyek Bizottságának elnökét, dr. Szabó Barnát, hogy a Vasi Hegyhát – Rábamente Közhasznú Turisztikai Egyesület megalakításában Körmend Város Önkormányzatának képviseletére. A TDM szervezet várja a további csatlakozni szándékozó vállalkozásokat, önkormányzatokat.


Beszámoló a 2010. évi gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok ellátásáról

Körmend Város Önkormányzata törvényi kötelezettségének tett eleget azzal, hogy a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok ellátásáról készült értékelést megtárgyalta májusi ülésén.
Körmenden a kiskorú (0-18 év) lakosság száma 2092 fõ, ami az összlakosság 17,8 %-a.
A gyermekvédelmi törvény a pénzbeli és természetbeni támogatások közül nevesíti a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményt; a kiegészítõ, és rendkívüli gyermekvédelmi támogatást; a gyermektartásdíj megelõlegezését; az óvodáztatási támogatást és az otthonteremtési támogatást.
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben 203 családban összesen 363 gyermek részesült, tankönyvtámogatás, és térítési díj kedvezmény formájában. Idõtartama 1 év, így évente felülvizsgálják a jogosultságot.
Kiegészítõ gyermekvédelmi támogatásban 4 családban 4 gyermek részesült 2010-ben.
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban 2010. évben 148 család részesült, 184 esetben. A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra fordított összeg 2010-ben 1.995.900 Ft volt. A támogatási forma iránti kérelem elutasítására 2 esetben került sor, mert a kérelmezõ már kimerítette a támogatásra való lehetõséget, illetve nem állt fenn rendkívüli élethelyzet.
Óvodáztatási támogatás a gyermekvédelmi törvény 2008. évi módosítását követõen az önkormányzati rendelet 2009. év január 29-én történt hatályba lépését követõen lépett életbe. 2010-ben 11 gyermek részére került megállapításra az ellátás 240 eFt értékben.
Helyi utazási támogatásban 4 családban 9 gyermek, összesen 20 esetben részesült, 65 eFt összegben.
Gyermektartásdíj megelõlegezése tárgyában 2010-ben 16 eljárás indult, ez 26 gyermeket érintett. 12 esetben – mely 22 gyermeket érintett – lett a gyermektartásdíj megelõlegezve. Egy esetben az eljárás megszüntetésre került, egy eljárás pedig folyamatban van, 2 esetben szûnt meg a megelõlegezés, ami 4 gyermeket érint. Elutasításra két esetben került sor. Erre a célra 3.794 e Ft lett fordítva, amely összeg a központi költségvetésbõl visszaigénylésre került. Az év folyamán a kötelezettek 249 eFt összeget fizettek vissza.
Otthonteremtési támogatás megállapítására 2010-ben négy esetben került sor, 5.719 eFt összegben.
Gyermekétkeztetés biztosítása, a kedvezményben részesülõk adatai:A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben az alapellátások keretébe tartozó szolgáltatások közül csak az étkezésért állapítható meg térítési díj. A gyermekétkeztetés térítési díjának alapja az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege. Az Önkormányzat évente rendeletben állapítja meg az étkezési térítési díjak összegét. A gyermekétkeztetést az Önkormányzat egy vállalkozáson keresztül 3 fõzõhelyen biztosítja.
Az intézményi kedvezményes étkezés (100 %-os és 50 %-os) keretében 120675 adag lett biztosítva 2010-ben a mellékletben szereplõ megbontásban.
A személyes gondoskodást nyújtó alapellátások célja a gyermek testi, értelmi, érzelmi, erkölcsi fejlõdésének, családban történõ nevelkedésének elõsegítése, veszélyeztetettségének megszüntetése, családból való kiemelés megelõzése. A személyes gondoskodást nyújtó alapellátások körébe tartozik a gyermekjóléti szolgáltatás, a gyermekek napközbeni ellátása és a gyermekek átmeneti gondozása.
A gyermekjóléti szolgáltatást az Önkormányzat a Szociális Szolgáltató és Információs Központ Gyermekjóléti Szolgáltatója biztosítja.
A gyermekek napközbeni ellátása Körmenden bölcsõdében, óvodai és iskolai napköziben történik a mellékletnek megfelelõen.
Jegyzõi hatáskörben tett intézkedések: 2010 dec. 31-én 3 családban 6 kiskorú volt védelembe véve. Ebbõl a beszámolási idõszakban 2 kiskorú védelembe vételére került sor. Felülvizsgálati eljárások során 4 esetben született a védelembe vétel fenntartásáról szóló döntés.
Tankötelezettség mulasztásával összefüggõ intézkedések
A családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény módosítása folytán új jegyzõi intézkedést került a gyermekvédelem rendszerébe. A törvény értelmében, ha a tanköteles gyermek a közoktatási intézmény kötelezõ tanórai foglalkozásai tekintetében igazolatlanul mulaszt, az intézmény igazgatója köteles ezt a települési önkormányzat jegyzõje felé jelezni. A 10. mulasztott óra után a jegyzõ végzéssel felhívja az iskoláztatási támogatás jogosultját a jogkövetkezményekre; az 50. mulasztott óra után pedig elrendeli a gyermek védelembe vételét, továbbá az iskoláztatási támogatás folyósításának felfüggesztését.
2010. év folyamán 15 jelzés érkezett a közoktatási intézmények igazgatóitól, amely mindegyik a 10 mulasztott óráról értesítette a jegyzõt. Ennek megfelelõen valamennyi esetben végzésben került figyelmeztetésre a szülõ, gondviselõ a jogkövetkezményekre.
Ideiglenes hatályú elhelyezés: A beszámolási idõszakban ideiglenes hatályú elhelyezésrõl jegyzõi hatáskörben nem született döntés.
Családi jogállás rendezése: 2010-ben 11 kiskorú apa nélküli anyakönyvezésére került sor, 5 esetben rendezésre került családi jogállásuk, 6 esetben még folyik az eljárás.

A Városi Gyámhivatal illetékességi területéhez 24 település tartozik, melynek feladatait 3 fõ látta el. A Gyámhivatal hatósági intézkedései 2010-ben a következõképpen alakultak: gondnokság alatt állók száma: 284 fõ; gyámság alatt állók száma: 45 fõ; átmeneti nevelésbe vett kiskorúak száma 29 fõ; családi jogállások rendezésének száma 25; utógondozások száma 1; gyámhivatal által ideiglenes beutalással érintett gyermekek száma 1; engedélyezett örökbefogadások száma: 1; kapcsolattartási ügyek száma: 12. 1724 határozat és 167 végzés született a gyámhivatal tevékenysége során. Négy esetben történt fellebbezés, melyek során egy ízben a határozatot államigazgatási úton a másodfokú szerv helybenhagyta, 3 esetnél új eljárást lefolytatását rendelte el.
2010. évben a Nyugat-dunántúli Regionális Államigazgatási Hivatal Szombathelyi Kirendeltségének Szociális és Gyámhivatala végzett célvizsgálatot a Gyámhivatal tevékenységét érintõen. Az ellenõrzés az eredménytelen védelembe vételekkel kapcsolatos gyámhivatali gyakorlatot vizsgálta. A felügyeleti szerv az ellenõrzés eredményeként megállapította, hogy a Gyámhivatal vizsgált területen való eljárása törvényes. A tavalyi évben ügyészi vizsgálatra nem került sor a Gyámhivatalnál.
A beszámoló célkitûzéseket is meghatározott a jövõre nézve. Továbbra is biztosítani kell a pénzbeli és természetbeli ellátások pénzügyi fedezetét, a személyes gondoskodást nyújtó intézmények mûködését, és folyamatosan követni kell a jogszabályi változásokat, s azokat alkalmazni a feladatokat ellátása során.
Bebes István polgármester megköszönte a Szociális Szolgáltató és Információs Központ vezetõjének és munkatársainak a területen végzett munkáját, kiemelve, hogy a Vas Megyei Kormányhivatal és az illetékes módszertani központok vizsgálatai az intézmény jó mûködését igazolták vissza. A Képviselõ-testület a beszámolót 12 igen, tartózkodó és nem szavazatok nélkül fogadta el.


Beszámoló a Kórház tevékenységérõl

A Körmendi Egészségügyi Szolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelõsségû Társaság elkészítette és benyújtotta a Batthyány Strattmann László Kórház – Rendelõintézet szakmai munkájáról szóló beszámolót 2011. február 1. és december 31. közötti idõszakra vonatkozóan. A beszámolóhoz – a betegellátás és a finanszírozás esetében használt teljesítménymutatók alapján történt az értékelés. Az értékelés egyben összehasonlítást is tartalmaz az elõzõ év hasonló idõszaka vonatkozásában. A beszámolási idõszakban ágyszám változás csak a rehabilitációs osztályon történt, ahol azt az ágykihasználtság miatt 10 ággyal csökkentették 2010. február 1-tõl az ágyak számát. A krónikus és aktív ellátás ágyszáma a beszámolási idõszakban nem változott. A kórházban jelenleg 77 aktív ágy van, melynek megosztása a következõ. Sebészet-traumatológia: 25, szülészet-nõgyógyászat: 16, belgyógyászat 36, krónikus ágy 20, rehabilitációs ágy 35. Az ápolási napok számában csökkenés következett be, amely azt jelzi, hogy a betegforgalom irányítása szervezettebbé vált, így a felesleges kórházi ellátás csökkent, és ezzel együtt a kiadás is. A beszámolási idõszakban változott a HBCS súlyszámok finanszírozása is. Ágykihasználtság területén csökkenés volt tapasztalható, ez alól kivételt a rehabilitáció jelent, ahol 23 %-os növekedés volt. A járó beteg ellátásban a bevezetett perc/átlag kifejezetten rontotta az elszámolási lehetõségeket, hiszen az egy betegre, illetve egy vizsgálatra kötelezõen töltendõ idõ lecsökkentette az ellátható betegek számát adott rendelési idõ alatt. Ez különösen a fizioterápiát, valamint a pszchiátriai járó beteg ellátás érintette. A beszámolási idõszakban bizonyos orvosi szakmákban (kardiológia) csökkent a megjelent betegek száma, amelynek oka volt, hogy a 2010. február 1-i átalakulást követõen betöltetlen állások voltak bizonyos ideig. Jelentõs betegforgalmi növekedés volt a sebészet, fül-orr-gége, audiológia, szemészet és pulmonológia területén a járó beteg ellátásban.
Benyújtásra került a Társaság 2010. évi mérlegbeszámolója, amelybõl megállapítható, hogy a nehezített körülmények között is a kórház gazdálkodása stabil volt. Nehezítõ körülményként kell megjegyezni: elsõdlegesen az átalakulás után a gazdasági vezetésben a megfelelõ személyek kiválasztása, számos el nem végzett munka pótlása, összetett leltár elkészítése, új belsõ egészségügyi, szakmai, számviteli szabályzatok elkészítése, valamint a finanszírozás folytonos változása. A továbbiakban fontos feladatát kell hogy képezze a vezetésnek a mûködési folyamatok felülvizsgálata, a feladat-ellátást szolgáló beszerzések, szolgáltatások áttekintése és szükség szerint racionális lépések megtétele. A szakmai és a mérlegbeszámolót 10 igen és 2 nem szavazat mellett fogadta el a Képviselõ-testület.

Az óvodai és általános iskolai beíratások tapasztalatai

A 2011. évi óvodai és általános iskolai beíratási idõszakot Körmend Város Önkormányzata Társadalmi Ügyek Bizottsága – átruházott hatáskörben – 2011. április 27 – 28 – 29-ében határozta meg.

Általános iskolák
Az általános iskolákban az elõzetes felmérésnek megfelelõen zajlott a beiratkozás.
Az iskolákban a következõ létszámok alakultak ki a beíratás után:

Kattintson a képere !


A tankötelezettség teljesítésének módjáról 4 tanuló esetében szükséges a szülõk visszajelzése, míg szakvéleményre vár két gyermek, akinek a szakértõi vizsgálatára Szombathelyen kerül sor, és annak ismeretében tud beiratkozni.
Az osztályok átlagos létszáma a mikrotérségi társulás elsõ osztályaiban 21,5 fõ.

Kattintson a képere !

A társulás területén az alsótagozatos átlaglétszám alakulását mutatja a fenti táblázat, mely szerint a költségvetésrõl szóló törvény átlaglétszám adatait teljesíteni tudjuk, mert 1-4. évfolyamon együttesen kell 16 fõs átlaglétszámot teljesíteni.
Látható a beíratás eredményébõl, hogy a magyarszecsõdi tagintézményben egy összevont és egy önálló osztály indítására lesz lehetõség a következõ tanévben is.
Mint a fenti táblázatból is jól látható, hogy az Olcsai-Kiss Zoltán Általános Iskolában az egy induló elsõ osztályba 29 fõ került beírásra, hogy a jelentkezõ felvételi körzethez igazodó és szülõi igényeket maximálisan ki lehessen elégíteni. A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. 102. § (2) c) pontja értelmében a fenntartó engedélyezi a jogszabályban megállapított maximális osztálylétszám – 26 fõ – túllépését. A jelen esetben 15%-os túllépés keletkezett.

Kattintson a képere !


A jogszabály 5 éves kor betöltésétõl teszi kötelezõvé az óvodába járást. Az óvodába folyamatos a beíratás egész évben, így 2011-ben még jelentkezhetnek további beiratkozók. Ezek a szempontok nagyon megnehezítik a pontos tervezést, hiszen a szülõnek nem áll fenn kötelezettsége az óvodai beíratásra. a közoktatási törvény legutóbbi változása szerint 2010. szeptember 1-jétõl 2,5 éves kortól felvehetõk a gyermekek az óvodába, ha minden jelentkezési igényt ki tud elégíteni a fenntartó.




Röviden

- Elfogadták a képviselõk a Kölcsey Utcai Általános Iskola és Alapfokú Mûvészetoktatási Intézmény elmúlt öt évérõl szóló beszámolót.

- Jóváhagyta a Képviselõ-testület a VASIVÍZ Zrt, a Müllex Kft, és a Régióhõ Kft 2010. évi mérlegbeszámolóját.

- Az önkormányzat napi finanszírozási feladatainak érdekében a folyószámlához kapcsolódó évente megújítandó likvidhitel keretét az elõzõ évhez hasonlóan 350 mFt-os összegben határozta meg a Képviselõ-testület.

- Az Ifjúsági referens 2010-2011. évi tevékenységérõl szóló beszámolót szintén elfogadták a képviselõk.

- Határozatot fogadtak el a képviselõk a helyi közösségi közlekedés normatív támogatásának igénybevétele érdekében.


A Képviselõ-testületi ülések elõterjesztései megtalálhatók az önkormányzat honlapján (http://ekormanyzat.kormend.hu).


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.