Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat

droszler | 2011. október 16 21:45:45 | körmendi hírek |
Kattintson a képere !
"A" TÍPUSÚ PÁLYÁZATI KIÍRÁS

Körmend Város Önkormányzata a Nemzeti Erõforrás Minisztériummal együttmûködve
ezennel kiírja a 2012. évre
a Bursa Hungarica Felsõoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázatot
felsõoktatási hallgatók számára
a 2011/2012. tanév második és a 2012/2013. tanév elsõ félévére vonatkozóan


1. A pályázat célja
A Bursa Hungarica Felsõoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer célja az esélyteremtés érdekében a hátrányos helyzetû, szociálisan rászoruló fiatalok felsõoktatásban való részvételének támogatása. A Bursa Hungarica többszintû támogatási rendszer, amelynek pénzügyi fedezeteként három forrás szolgál: a települési önkormányzatok által nyújtott támogatás; a megyei önkormányzatok által nyújtott támogatás és a felsõoktatási intézményi támogatás. Az ösztöndíjpályázattal kapcsolatos adatbázis-kezelõi, koordinációs, a települési és megyei ösztöndíj pénzkezelési feladatait a Wekerle Sándor Alapkezelõ végzi, míg az adatrögzítési feladatokat az ösztöndíjpályázathoz csatlakozó települési és megyei önkormányzatok látják el.

A Bursa Hungarica Felsõoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer jogszabályi hátteréül a felsõoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény valamint a felsõoktatásban részt vevõ hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendõ egyes térítésekrõl szóló 51/2007. (III. 26.) Kormányrendelet szolgál.

2. A pályázók köre
A pályázatra azok az önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel rendelkezõ, hátrányos szociális helyzetû felsõoktatási hallgatók jelentkezhetnek, akik felsõoktatási intézményben (felsõoktatási hallgatói jogviszony keretében) teljes idejû (nappali tagozatos), alapfokozatot és szakképzettséget eredményezõ alapképzésben, mesterfokozatot és szakképzettséget eredményezõ mesterképzésben, egységes, osztatlan képzésben, vagy felsõfokú szakképzésben, a képzési keretidõn belül folytatják tanulmányaikat.
Képzésre vonatkozó keretidõ: államilag támogatott képzésben részt vevõ hallgató esetében a támogatási idõ, azaz a megkezdett 12 félév (a fogyatékossággal élõ hallgató támogatási ideje további 4 félévvel megnövelhetõ); költségtérítéses képzésben részt vevõ hallgató esetében a megkezdett 16 félév (amennyiben a felsõoktatási intézmény szabályzatában a képzési keretidõt ennél rövidebben nem határozza meg). [2005. évi CXXXIX. törvény a felsõoktatásról, 55. § (2) valamint 56. § (2) bekezdés]

Az ösztöndíjra pályázhatnak a 2011 szeptemberében tanulmányaik utolsó évét megkezdõ hallgatók is. Amennyiben az ösztöndíjas hallgatói jogviszonya 2012 õszén már nem áll fenn, úgy a 2012/2013. tanév elsõ félévére esõ ösztöndíj már nem kerül folyósításra.

Az ösztöndíjra pályázatot nyújthatnak be azok a hallgatók is, akiknek a hallgatói jogviszonya a felsõoktatási intézményben a pályázás idõpontjában szünetel. Az ösztöndíj folyósításának feltétele, hogy a 2011/2012. tanév második félévére a hallgató már beiratkozzon a felsõoktatási intézménybe.

Az ösztöndíjat minden pályázati fordulóban újra kell pályázni.

3. Nem részesülhet támogatásban az a pályázó, aki:

- katonai illetve rendvédelmi felsõoktatási intézmények katonai illetve rendvédelmi képzésében vesz részt
- középiskolai akkreditált iskolarendszerû felsõfokú szakképzésben vesz részt
- doktori (PhD) képzésben vesz részt
- külföldi intézménnyel áll hallgatói jogviszonyban.


4. Adatkezelés
A pályázó pályázata benyújtásával hozzájárul ahhoz, hogy a felsõoktatási intézmény hallgatói jogviszonyáról a Wekerle Sándor Alapkezelõnek, illetve a támogató önkormányzatnak tájékoztatást nyújtson.
A pályázó pályázata benyújtásával hozzájárul ahhoz, hogy a pályázati ûrlapon rögzített személyes adatait a pályázatot kiíró települési önkormányzat nyilvántartásba vegye és azokat a megyei önkormányzat és a Wekerle Sándor Alapkezelõ részére – kizárólag az ösztöndíjpályázat lebonyolítása és a támogatás jogosultság ellenõrzése céljából – átadja, illetõleg az ösztöndíj idõtartama alatt maga kezelje.

A pályázó pályázata benyújtásával hozzájárul ahhoz, hogy a Wekerle Sándor Alapkezelõ személyes adatait az ösztöndíjpályázat lebonyolítása és a támogatás jogosultság ellenõrzése céljából az ösztöndíj idõtartama alatt kezelje.

A pályázó pályázata benyújtásával hozzájárul a pályázáskor rendelkezésre bocsátott személyes adatainak az azonosítás célja érdekében szükséges mértékben történõ kezeléséhez és az ösztöndíjpályázat lebonyolítása, valamint a támogatási jogosultság ellenõrzése céljából történõ továbbításához.

5. A pályázat benyújtása
A pályázatot a lakóhely szerint illetékes települési önkormányzat Polgármesteri Hivatalánál írásban, a hivatalban hozzáférhetõ pályázati ûrlapon, a pályázó által aláírva, egy példányban kell benyújtani.

A pályázat benyújtási határideje: 2011. november 14.


A pályázat kötelezõ mellékletei:

a) A felsõoktatási intézmény által kitöltött eredeti Jogviszony-igazolás a 2011/2012. tanév elsõ félévérõl.

Amennyiben a pályázó egy idõben több felsõoktatási intézménnyel is hallgatói jogviszonyban áll, pályázatában csak azt a felsõoktatási intézményt kell megneveznie, amellyel elsõként létesített hallgatói jogviszonyt. A felsõoktatási intézmények szerzõdése alapján folyó, közösen meghirdetett – egyik szakon nem hitéleti, a másik szakon hitoktató, illetve hittanár – kétszakos képzés esetében a hallgató az állami felsõoktatási intézményt köteles megnevezni.

b) Igazolás a pályázó és a vele egy háztartásban élõk egy fõre jutó havi nettó jövedelmérõl.

c) A szociális rászorultsága igazolására az alábbi okiratok:

- Nyilatkozat a szociális rászorultságról
- A tartós betegség, vagy rokkantság (a családban, vagy a pályázóra vonatkozóan) igazolása
- A munkanélküliség (a családban) igazolása

A további mellékleteket az elbíráló települési önkormányzat határozza meg.

A pályázati ûrlap csak a fent meghatározott kötelezõ mellékletekkel együttesen érvényes, valamely melléklet hiányában a pályázat formai hibásnak minõsül.

Egy háztartásban élõk: a pályázó lakóhelye szerinti lakásban életvitelszerûen együttlakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezõ személyek.

Jövedelem:
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdés a) pontja alapján az elismert költségekkel és a befizetési kötelezettséggel csökkentett
- a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény szerint meghatározott, belföldrõl vagy külföldrõl származó - megszerzett - vagyoni érték (bevétel), ideértve a jövedelemként figyelembe nem vett bevételt és az adómentes jövedelmet is,
- az a bevétel, amely után az egyszerûsített vállalkozói adóról, illetve az egyszerûsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény szerint adót, illetve hozzájárulást kell fizetni.
Elismert költségnek minõsül a személyi jövedelemadóról szóló törvényben elismert költség, valamint a fizetett tartásdíj. Ha a magánszemély az egyszerûsített vállalkozói adó vagy egyszerûsített közteherviselési hozzájárulás alapjául szolgáló bevételt szerez, a bevétel csökkenthetõ a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint elismert költségnek minõsülõ igazolt kiadásokkal, ennek hiányában a bevétel 40%-ával. Ha a mezõgazdasági õstermelõ adóévi õstermelésbõl származó bevétele nem több a kistermelés értékhatáránál (illetve ha részére támogatást folyósítottak, annak a folyósított támogatással növelt összegénél), akkor a bevétel csökkenthetõ az igazolt költségekkel, továbbá a bevétel 40%-ának megfelelõ összeggel, vagy a bevétel 85%-ának, illetõleg állattenyésztés esetén 94%-ának megfelelõ összeggel.
Befizetési kötelezettségnek minõsül a személyi jövedelemadó, az egyszerûsített vállalkozási adó, a magánszemélyt terhelõ egyszerûsített közteherviselési hozzájárulás, egészségbiztosítási hozzájárulás és járulék, egészségügyi szolgáltatási járulék, nyugdíjjárulék, nyugdíjbiztosítási járulék, magán-nyugdíjpénztári tagdíj és munkavállalói járulék.

Nem minõsül jövedelemnek
1. a temetési segély, az alkalmanként adott átmeneti segély, a lakásfenntartási támogatás, az adósságcsökkentési támogatás,
2. a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a Gyvt. 20/A. §-a szerinti pénzbeli támogatás, a Gyvt. 20/B. §-ának (4)-(5) bekezdése szerinti pótlék, a nevelõszülõk számára fizetett nevelési díj és külön ellátmány,
3. az anyasági támogatás,
4. a tizenharmadik havi nyugdíj és a szépkorúak jubileumi juttatása,
5. a személyes gondoskodásért fizetendõ személyi térítési díj megállapítása kivételével a súlyos mozgáskorlátozott személyek pénzbeli közlekedési kedvezményei, a vakok személyi járadéka és a fogyatékossági támogatás,
6. a fogadó szervezet által az önkéntesnek külön törvény alapján biztosított juttatás,
7. annak az alkalmi munkavállalói könyvvel történõ foglalkoztatásnak a havi ellenértéke, amely a teljes munkaidõben foglalkoztatott munkavállaló külön jogszabály szerinti kötelezõ legkisebb munkabérének (minimálbér) 50%-át nem haladja meg,
8. a házi segítségnyújtás keretében társadalmi gondozásért kapott tiszteletdíj,
9. az energiafelhasználáshoz nyújtott támogatás.

6. A pályázat elbírálása
A beérkezett pályázatokat az illetékes települési önkormányzat bírálja el 2011. december 9-ig:
a) a határidõn túl benyújtott, vagy formailag nem megfelelõ pályázatokat a bírálatból kizárja, és kizárását írásban indokolja;
b) minden, határidõn belül benyújtott, formailag megfelelõ pályázatot érdemben elbírál, és döntését írásban indokolja;
c) csak az illetékességi területén lakóhellyel rendelkezõ pályázókat részesítheti támogatásban;
d) az elbírálás során korra, fajra, nemre, bõrszínre, felekezeti vagy világnézeti hovatartozásra, tanulmányi eredményre tekintet nélkül, kizárólag a pályázó szociális rászorultságának objektív vizsgálata alapján járhat el.

A pályázó az elbíráló szerv döntése ellen fellebbezéssel nem élhet.

A megítélt ösztöndíjat az önkormányzat határozatban visszavonhatja, ha az ösztöndíjas megszünteti lakóhelyét a települési önkormányzat illetékességi területén. A határozat csak a meghozatalát követõ tanulmányi félévtõl ható hatállyal hozható meg.

7. Értesítés a pályázati döntésrõl
A települési önkormányzat döntésérõl és annak indokáról 2011. december 16-ig írásban értesíti a pályázókat.

A Wekerle Sándor Alapkezelõ az elbírálás ellenõrzését követõen 2012. március 30-ig írásban értesíti a települési önkormányzat által támogatásban részesített pályázókat a Bursa Hungarica ösztöndíj teljes összegérõl és az ösztöndíj-folyósítás módjáról.

8. Az ösztöndíj folyósításának feltételei
Az ösztöndíj-folyósítás feltétele, hogy a támogatott pályázó hallgatói jogviszonya a 2011/2012. tanév második félévében megfeleljen a pályázati kiírásnak. Amennyiben a támogatott pályázó hallgatói jogviszonya nem felel meg a pályázati kiírásnak, a támogatott az ösztöndíjra való jogosultságát az adott félévben elveszíti. Azokban a hónapokban, amelyekben a hallgató hallgatói jogviszonya szünetel, az ösztöndíj folyósítása a folyósítás véghatáridejének módosulása nélkül, teljes egészében szünetel.

9. Az ösztöndíj folyósítása
Az ösztöndíj idõtartama 10 hónap, azaz két egymást követõ tanulmányi félév:
a 2011/2012. tanév második (tavaszi), illetve a 2012/2013. tanév elsõ (õszi) féléve.

Az önkormányzatok egy tanulmányi félévre egy összegben utalják át a Wekerle Sándor Alapkezelõ Bursa Hungarica célszámlájára a támogatott hallgatók öthavi önkormányzati támogatási összegét. A Wekerle Sándor Alapkezelõ a beérkezett önkormányzati ösztöndíjrészeket a kifizetõhelyek (felsõoktatási intézmények) szerint újracsoportosítja, majd a jogosult hallgatók után továbbutalja a kifizetõ felsõoktatási intézményekhez abban az esetben, ha a felsõoktatási intézmény a hallgatók jogosultságát visszaigazolta, és az önkormányzat utalási kötelezettségét teljesítve a pontos támogatási összeget továbbította a Wekerle Sándor Alapkezelõ számlájára.

Az intézményi ösztöndíjrész forrása az 51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet 18. § (3) bekezdése értelmében az intézmények költségvetésében megjelölt elkülönített forrás.

Az ösztöndíjat (mind az önkormányzati, mind az intézményi ösztöndíjrészt) az a felsõoktatási intézmény folyósítja a hallgatónak, amelytõl a hallgató – az állami költségvetés terhére – támogatást kap. Amennyiben a hallgató egy idõben több felsõoktatási intézménnyel is hallgatói jogviszonyban áll, abban a felsõoktatási intézményben részesülhet támogatásban, amellyel elsõként létesített hallgatói jogviszonyt. A felsõoktatási intézmények szerzõdése alapján folyó, közösen meghirdetett – egyik szakon nem hitéleti, a másik szakon hitoktató, illetve hittanár – kétszakos képzés esetében a hallgató az állami felsõoktatási intézmény részérõl kaphat juttatást. A kifizetés elõtt a jogosultságot, valamint a hallgatói jogviszony fennállását az intézmény megvizsgálja.

Az ösztöndíj folyósításának kezdete legkorábban: 2012. március.
Az önkormányzati ösztöndíjrész kifizetése a tavaszi félévben március hónaptól, az õszi félévben október hónaptól, de legkésõbb a felsõoktatási intézményhez történõ átutalást követõ elsõ ösztöndíj-kifizetéskor indul, majd a továbbiakban az ösztöndíjfizetés rendje szerint történik.

Az intézményi ösztöndíjrész folyósítása március, illetve október hónapban kezdõdik, azt a hallgatói juttatásokkal azonos rendben kell kifizetni. Az intézményi ösztöndíjrészt abban az esetben is ki kell fizetni, ha az önkormányzati ösztöndíjrész fedezete nem áll rendelkezésre az intézmény számláján. Az intézményi ösztöndíjrész független minden más, a felsõoktatási intézményben folyósított támogatástól.
Az elnyert ösztöndíjat közvetlen adó- és TB járulékfizetési kötelezettség nem terheli (Lásd a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 1. sz. melléklet 3.2.6. pontját).

10. A pályázók értesítési kötelezettségei
Az ösztöndíjban részesülõ hallgató köteles az ösztöndíj folyósításának idõszaka alatt minden, az ösztöndíj folyósítását érintõ változásról haladéktalanul (de legkésõbb 15 napon belül) írásban értesíteni a folyósító felsõoktatási intézményt és a Wekerle Sándor Alapkezelõt (levelezési cím: 1244 Budapest, Pf. 920). Az értesítési kötelezettséget a hallgató 5 munkanapon belül köteles teljesíteni az alábbi adatok változásakor:
- tanulmányok halasztása;
- tanulmányok helyének megváltozása (az új felsõoktatási intézmény, kar, szak, megadásával);
- tanulmányi státusz (munkarend, képzési forma, finanszírozási forma) változása;
- személyes adatainak (neve, lakóhelye) változása.


Az az ösztöndíjas, aki értesítési kötelezettségének elmulasztása miatt esik el az ösztöndíj folyósításától, a tanulmányi félév lezárását követõen, legkésõbb június 30-ig, illetve január 31-ig ki nem fizetett ösztöndíjára már nem tarthat igényt.

Az ösztöndíjas lemondhat a számára megítélt támogatásról, amit a www.wekerle.gov.hu oldalról letölthetõ Lemondó ûrlapon jelenthet be. A Lemondó ûrlap beküldésével az ösztöndíjas a nyertes ösztöndíjpályázatát megszünteti, azaz a megjelölt félévrõl és az ösztöndíj további félévi részleteirõl is lemond.

Az ösztöndíjas 30 napon belül köteles a jogosulatlanul felvett ösztöndíjat a folyósító felsõoktatási intézmény részére visszafizetni.

Amennyiben megállapítást nyer, hogy a pályázó a pályázatban nem a valóságnak megfelelõ adatokat szolgáltatta vagy a pályázati feltételeknek egyébként nem felel meg, támogatásban nem részesülhet még abban az esetben sem, ha az ösztöndíj elnyerésérõl szóló tájékoztatást már kézhez vette.

11. Lebonyolítás

Az ösztöndíjpályázattal kapcsolatos központi adatbázis-kezelõi, koordinációs, a települési és megyei önkormányzati ösztöndíjjal kapcsolatos pénzkezelési feladatokat a Wekerle Sándor Alapkezelõ látja el.
A Wekerle Sándor Alapkezelõ elérhetõsége:


Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Wekerle Sándor Alapkezelõ
1244 Budapest, Pf. 920
Tel.: (1) 301-3200; Fax: (1) 301-3220
E-mail: bursa@wekerle.gov.hu; info@wekerle.gov.hu
Internet: www.wekerle.gov.hu (Bursa Hungarica)


Letölthetõ dokumentumok:
Pályázati ûrlap "A" típusú pályázathoz
Szociális rászorultság nyilatkozat





"B" TÍPUSÚ PÁLYÁZATI KIÍRÁS

Körmend Város Önkormányzata a Nemzeti Erõforrás Minisztériummal együttmûködve
ezennel kiírja a 2012. évre
a Bursa Hungarica Felsõoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázatot
felsõoktatási tanulmányokat kezdeni kívánó fiatalok számára

1. A pályázat célja
A Bursa Hungarica Felsõoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer célja az esélyteremtés érdekében a hátrányos helyzetû, szociálisan rászoruló fiatalok felsõoktatásban való részvételének támogatása. A Bursa Hungarica többszintû támogatási rendszer, amelynek pénzügyi fedezeteként három forrás szolgál: a települési önkormányzatok által nyújtott támogatás; a megyei önkormányzatok által nyújtott támogatás és a felsõoktatási intézményi támogatás. Az ösztöndíjpályázattal kapcsolatos adatbázis-kezelõi, koordinációs, a települési és megyei ösztöndíj pénzkezelési feladatait a Wekerle Sándor Alapkezelõ végzi, míg az adatrögzítési feladatokat az ösztöndíjpályázathoz csatlakozó települési és megyei önkormányzatok látják el.

A Bursa Hungarica Felsõoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer jogszabályi hátteréül a felsõoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény valamint a felsõoktatásban részt vevõ hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendõ egyes térítésekrõl szóló 51/2007. (III. 26.) Kormányrendelet szolgál.

2. A pályázók köre
A pályázatra azok az önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel rendelkezõ, hátrányos szociális helyzetû fiatalok jelentkezhetnek, akik:

a) a 2011/2012. tanévben utolsó éves, érettségi elõtt álló középiskolások;
vagy
b) felsõfokú diplomával nem rendelkezõ, felsõoktatási intézménybe még felvételt nem nyert érettségizettek;

és a 2012/2013. tanév elsõ félévétõl kezdõdõen felsõoktatási intézményben teljes idejû (nappali tagozatos), alapfokozatot és szakképzettséget eredményezõ alapképzésben, egységes, osztatlan képzésben, vagy felsõfokú szakképzésben kívánnak részt venni.

A pályázók közül csak azok részesülhetnek ösztöndíjban, akik 2012-ben elõször nyernek felvételt felsõoktatási intézménybe és tanulmányaikat a 2012/2013. tanév elsõ félévében ténylegesen megkezdik.

3. Nem részesülhet támogatásban az a pályázó, aki:

katonai illetve rendvédelmi felsõoktatási intézmény katonai illetve rendvédelmi képzésére nyer felvételt
középiskolai akkreditált iskolarendszerû felsõfokú szakképzésre nyer felvételt
külföldi intézményben nyer felvételt.

4. Adatkezelés
A pályázó pályázata benyújtásával hozzájárul ahhoz, hogy a felsõoktatási intézménybe történõ felvételi jelentkezése eredményérõl az Oktatási Hivatal a Wekerle Sándor Alapkezelõnek, illetve a támogató önkormányzatnak tájékoztatást nyújtson.

A pályázó pályázata benyújtásával hozzájárul ahhoz, hogy a felsõoktatási intézmény hallgatói jogviszonyáról a Wekerle Sándor Alapkezelõnek, illetve a támogató önkormányzatnak tájékoztatást nyújtson.
A pályázó pályázata benyújtásával hozzájárul ahhoz, hogy a pályázati ûrlapon rögzített személyes adatait a pályázatot kiíró települési önkormányzat nyilvántartásba vegye és azokat a megyei önkormányzat, és a Wekerle Sándor Alapkezelõ részére – kizárólag az ösztöndíjpályázat lebonyolítása és a támogatás jogosultság ellenõrzése céljából – átadja, illetõleg az ösztöndíj idõtartama alatt maga kezelje.

A pályázó pályázata benyújtásával hozzájárul ahhoz, hogy a Wekerle Sándor Alapkezelõ személyes adatait az ösztöndíjpályázat lebonyolítása és a támogatás jogosultság ellenõrzése céljából az ösztöndíj idõtartama alatt kezelje.

A pályázó pályázata benyújtásával hozzájárul a pályázáskor rendelkezésre bocsátott személyes adatainak az azonosítás célja érdekében szükséges mértékben történõ kezeléséhez és az ösztöndíjpályázat lebonyolítása, valamint a támogatási jogosultság ellenõrzése céljából történõ továbbításához.

5. A pályázat benyújtása
A pályázatot a lakóhely szerint illetékes települési önkormányzat Polgármesteri Hivatalánál írásban, a hivatalban hozzáférhetõ pályázati ûrlapon, a pályázó által aláírva, egy példányban kell benyújtani.

A pályázat benyújtási határideje: 2011. november 14.


A pályázat kötelezõ mellékletei:

1. Igazolás a pályázó és a vele egy háztartásban élõk egy fõre jutó havi nettó jövedelmérõl.
2. A szociális rászorultsága igazolására az alábbi okiratok:

- Nyilatkozat a szociális rászorultságról
- A tartós betegség, vagy rokkantság (a családban, vagy a pályázóra vonatkozóan) igazolása
- A munkanélküliség (a családban) igazolása
- A további mellékleteket az elbíráló települési önkormányzat határozza meg.
A pályázati ûrlap csak a fent meghatározott kötelezõ mellékletekkel együttesen érvényes, valamely melléklet hiányában a pályázat formai hibásnak minõsül.

Egy háztartásban élõk: a pályázó lakóhelye szerinti lakásban életvitelszerûen együttlakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezõ személyek.

Jövedelem:
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdés a) pontja alapján az elismert költségekkel és a befizetési kötelezettséggel csökkentett
- a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény szerint meghatározott, belföldrõl vagy külföldrõl származó - megszerzett - vagyoni érték (bevétel), ideértve a jövedelemként figyelembe nem vett bevételt és az adómentes jövedelmet is,
- az a bevétel, amely után az egyszerûsített vállalkozói adóról, illetve az egyszerûsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény szerint adót, illetve hozzájárulást kell fizetni.
Elismert költségnek minõsül a személyi jövedelemadóról szóló törvényben elismert költség, valamint a fizetett tartásdíj. Ha a magánszemély az egyszerûsített vállalkozói adó vagy egyszerûsített közteherviselési hozzájárulás alapjául szolgáló bevételt szerez, a bevétel csökkenthetõ a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint elismert költségnek minõsülõ igazolt kiadásokkal, ennek hiányában a bevétel 40%-ával. Ha a mezõgazdasági õstermelõ adóévi õstermelésbõl származó bevétele nem több a kistermelés értékhatáránál (illetve ha részére támogatást folyósítottak, annak a folyósított támogatással növelt összegénél), akkor a bevétel csökkenthetõ az igazolt költségekkel, továbbá a bevétel 40%-ának megfelelõ összeggel, vagy a bevétel 85%-ának, illetõleg állattenyésztés esetén 94%-ának megfelelõ összeggel.
Befizetési kötelezettségnek minõsül a személyi jövedelemadó, az egyszerûsített vállalkozási adó, a magánszemélyt terhelõ egyszerûsített közteherviselési hozzájárulás, egészségbiztosítási hozzájárulás és járulék, egészségügyi szolgáltatási járulék, nyugdíjjárulék, nyugdíjbiztosítási járulék, magán-nyugdíjpénztári tagdíj és munkavállalói járulék.

Nem minõsül jövedelemnek
1. a temetési segély, az alkalmanként adott átmeneti segély, a lakásfenntartási támogatás, az adósságcsökkentési támogatás,
2. a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a Gyvt. 20/A. §-a szerinti pénzbeli támogatás, a Gyvt. 20/B. §-ának (4)-(5) bekezdése szerinti pótlék, a nevelõszülõk számára fizetett nevelési díj és külön ellátmány,
3. az anyasági támogatás,
4. a tizenharmadik havi nyugdíj és a szépkorúak jubileumi juttatása,
5. a személyes gondoskodásért fizetendõ személyi térítési díj megállapítása kivételével a súlyos mozgáskorlátozott személyek pénzbeli közlekedési kedvezményei, a vakok személyi járadéka és a fogyatékossági támogatás,
6. a fogadó szervezet által az önkéntesnek külön törvény alapján biztosított juttatás,
7. annak az alkalmi munkavállalói könyvvel történõ foglalkoztatásnak a havi ellenértéke, amely a teljes munkaidõben foglalkoztatott munkavállaló külön jogszabály szerinti kötelezõ legkisebb munkabérének (minimálbér) 50%-át nem haladja meg,
8. a házi segítségnyújtás keretében társadalmi gondozásért kapott tiszteletdíj,
9. az energiafelhasználáshoz nyújtott támogatás.

6. A pályázat elbírálása
A beérkezett pályázatokat az illetékes települési önkormányzat bírálja el 2011. december 9-ig:
a) a határidõn túl benyújtott, vagy formailag nem megfelelõ pályázatokat a bírálatból kizárja, és kizárását írásban indokolja;
b) minden, határidõn belül benyújtott, formailag megfelelõ pályázatot érdemben elbírál, és döntését írásban indokolja;
c) csak az illetékességi területén állandó lakóhellyel rendelkezõ pályázókat részesítheti támogatásban;
d) az elbírálás során korra, fajra, nemre, bõrszínre, felekezeti vagy világnézeti hovatartozásra, tanulmányi eredményre tekintet nélkül, kizárólag a pályázó szociális rászorultságának objektív vizsgálatára tekintettel járhat el.

A pályázó az elbíráló szerv döntése ellen fellebbezéssel nem élhet.

A "B" típusú ösztöndíjasok szociális rászorultságát az önkormányzat évente egyszer jogosult és köteles felülvizsgálni. Amennyiben az ösztöndíjas a szociális rászorultság vizsgálata során az önkormányzat által kért igazolásokat nem bocsátja rendelkezésre, vagy az önkormányzattal a vizsgálat során az együttmûködést egyéb módon kifejezetten megtagadja, az önkormányzat az ösztöndíjas szociális rászorultságának megszûntét vélelmezi, azaz az ösztöndíjas ösztöndíját elveszíti. A települési önkormányzat ebben az esetben határozatban rendelkezik a támogatás visszavonásáról. A határozat csak a meghozatalát követõ tanulmányi félévtõl ható hatállyal hozható meg.
A intézménybe jelentkezõk számára megítélt támogatást az önkormányzat visszavonhatja, ha az ösztöndíjas elköltözik a települési önkormányzat illetékességi területérõl. Az önkormányzat ebben az esetben határozatban rendelkezik a támogatás visszavonásáról. A határozat csak a meghozatalát követõ tanulmányi félévtõl ható hatállyal hozható meg.

Amennyiben megállapítást nyer, hogy a pályázó a pályázatban nem a valóságnak megfelelõ adatokat szolgáltatta, vagy a pályázati feltételeknek egyébként nem felel meg, támogatásban nem részesülhet még abban az esetben sem, ha az ösztöndíj elnyerésérõl szóló tájékoztatást már kézhez vette.

7. Értesítés a pályázati döntésrõl
A települési önkormányzat döntésérõl és annak indokáról 2011. december 16-ig írásban értesíti a pályázókat.

Az Wekerle Sándor Alapkezelõ 2012. március 30-ig írásban értesíti a települési önkormányzat által támogatásban részesített pályázókat a Bursa Hungarica ösztöndíj teljes összegérõl és az ösztöndíj-folyósítás módjáról.

8. Az ösztöndíj-folyósítás feltétele
A támogatott pályázó a felvételi értesítõ másolatának megküldésével köteles írásban 2012. szeptember 1-jéig a Wekerle Sándor Alapkezelõ részére bejelenteni, hogy a 2012/2013. tanév elsõ félévében melyik felsõoktatási intézményben kezdi meg tanulmányait. Továbbá a pályázó köteles írásban nyilatkozni arról, hogy a 2012-es felvételi évet megelõzõen nyert-e felvételt felsõoktatási intézménybe. Az a pályázó, aki értesítési kötelezettségének nem tesz eleget, az ösztöndíj folyósításából és az ösztöndíjrendszer következõ évi fordulójából kizárható.

A "B" típusú pályázat során támogatásban részesülõ ösztöndíjas a támogatás idõtartama alatt pályázhat az „A” típusú ösztöndíjra. Amennyiben a "B" típusú pályázat során támogatásban részesülõ ösztöndíjas a támogatás idõtartama alatt sikeresen pályázik "A" típusú ösztöndíjra, "B" típusú ösztöndíját automatikusan elveszti.

Az ösztöndíj-folyósítás feltétele, hogy a támogatott pályázó hallgatói jogviszonya a 2012/2013. tanév elsõ félévében megfeleljen a pályázati kiírásnak. Amennyiben a támogatott pályázó hallgatói jogviszonya nem felel meg a pályázati kiírásnak, a támogatott az ösztöndíjra való jogosultságát elveszíti.

Azokban a hónapokban, amelyekben a hallgató hallgatói jogviszonya szünetel, az ösztöndíj folyósítása a folyósítás véghatáridejének módosulása nélkül, teljes egészében szünetel.

9. Az ösztöndíj folyósítása
Az ösztöndíj idõtartama 3 x 10 hónap, azaz hat egymást követõ tanulmányi félév.
Az ösztöndíj folyósításának kezdete a 2012/2013. tanév elsõ féléve.

Az önkormányzatok egy tanulmányi félévre egy összegben utalják át a Wekerle Sándor Alapkezelõ Bursa Hungarica célszámlájára a támogatott hallgatók öthavi önkormányzati támogatási összegét. A Wekerle Sándor Alapkezelõ a beérkezett önkormányzati ösztöndíjrészeket a kifizetõhelyek (felsõoktatási intézmények) szerint újracsoportosítja, majd a jogosult hallgatók után továbbutalja a kifizetõ felsõoktatási intézményekhez abban az esetben, ha a felsõoktatási intézmény a hallgatók jogosultságát visszaigazolta, és az önkormányzat utalási kötelezettségét teljesítve a pontos támogatási összeget továbbította az Alapkezelõ számlájára.

Az intézményi ösztöndíjrész forrása az 51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet 18. § (3) bekezdése értelmében az intézmények költségvetésében megjelölt elkülönített forrás.
Az ösztöndíjat (mind az önkormányzati, mind az intézményi ösztöndíjrészt) az a felsõoktatási intézmény folyósítja a hallgatónak, amelytõl a hallgató – az állami költségvetés terhére – támogatást kap. Amennyiben a hallgató egy idõben több felsõoktatási intézménnyel is hallgatói jogviszonyban áll, abban a felsõoktatási intézményben részesülhet támogatásban, amellyel elsõként létesített hallgatói jogviszonyt. A felsõoktatási intézmények szerzõdése alapján folyó, közösen meghirdetett – egyik szakon nem hitéleti, a másik szakon hitoktató, illetve hittanár – kétszakos képzés esetében a hallgató az állami felsõoktatási intézmény részérõl kaphat juttatást. A kifizetés elõtt a jogosultságot, valamint a hallgatói jogviszony fennállását az intézmény megvizsgálja.

Az ösztöndíj folyósításának kezdete legkorábban: 2012. október
Az önkormányzati ösztöndíjrész kifizetése az õszi félévben október hónaptól, a tavaszi félévben március hónaptól, de legkésõbb a felsõoktatási intézményhez történõ átutalást követõ elsõ ösztöndíj kifizetéskor indul, majd a továbbiakban az ösztöndíjfizetés rendje szerint történik.

Az intézményi ösztöndíjrész folyósítása október, illetve március hónapban kezdõdik, azt a hallgatói juttatásokkal azonos rendben kell kifizetni. Az intézményi ösztöndíjrészt abban az esetben is ki kell fizetni, ha az önkormányzati ösztöndíjrész fedezete nem áll rendelkezésre az intézmény számláján. Az intézményi ösztöndíjrész független minden más, a felsõoktatási intézményben folyósított támogatástól.

Az elnyert ösztöndíjat közvetlen adó- és TB járulékfizetési kötelezettség nem terheli (Lásd a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 1. sz. melléklet 3.2.6. pontját).

10. A pályázók értesítési kötelezettségei
Az ösztöndíjban részesülõ hallgató köteles az ösztöndíj folyósításának idõszaka alatt minden, az ösztöndíj folyósítását érintõ változásról haladéktalanul (de legkésõbb 15 napon belül) írásban értesíteni a folyósító felsõoktatási intézményt és a Wekerle Sándor Alapkezelõt (levelezési cím: 1244 Budapest, Pf. 920). Az értesítési kötelezettséget a hallgató 5 munkanapon belül köteles teljesíteni az alábbi adatok változásakor:
- tanulmányok halasztása;
- tanulmányok helyének megváltozása (az új felsõoktatási intézmény, kar, szak, megadásával);
- tanulmányi státusz (munkarend, képzési forma, finanszírozási forma) változása;
- személyes adatainak (neve, lakóhelye) változása.

Az az ösztöndíjas, aki értesítési kötelezettségének elmulasztása miatt esik el az ösztöndíj folyósításától, a tanulmányi félév lezárását követõen, legkésõbb június 30-ig, illetve január 31-ig ki nem fizetett ösztöndíjára már nem tarthat igényt.

Az ösztöndíjas lemondhat a számára megítélt támogatásról, amit a www.wekerle.gov.hu oldalról letölthetõ Lemondó ûrlapon jelenthet be. A Lemondó ûrlap beküldésével az ösztöndíjas a nyertes ösztöndíjpályázatát megszünteti, azaz a megjelölt félévrõl és az ösztöndíj további félévi részleteirõl is lemond.Az ösztöndíjas 30 napon belül köteles a jogosulatlanul felvett ösztöndíjat a folyósító felsõoktatási intézmény részére visszafizetni.

11. Lebonyolítás
Az ösztöndíjpályázattal kapcsolatos központi adatbázis-kezelõi, koordinációs, a települési és megyei önkormányzati ösztöndíjjal kapcsolatos pénzkezelési feladatokat a Wekerle Sándor Alapkezelõ látja el.

Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Wekerle Sándor Alapkezelõ
1244 Budapest, Pf. 920;
Tel.: (1) 301-3200; Fax: (1) 301-3220
E-mail: bursa@wekerle.gov.hu; info@wekerle.gov.hu;
Internet: www.wekerle.gov.hu (Bursa Hungarica)


Letölthetõ dokumentumok:
Pályázati ûrlap "B" típusú pályázathoz
Szociális rászorultság nyilatkozat


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.