Ülésezett az Önkormányzat

droszler | 2012. augusztus 31 13:38:03 | körmendi hírek |
Kattintson a képere !
Tájékoztató Körmend Város Önkormányzata
2012. augusztus 30-i ülésérõl


Beszámoló hangzott el Körmend Város Önkormányzata 2012. I. félévi gazdálkodásáról

Körmend város önkormányzata 2012. évi költségvetése 2012. február 29-én került elfogadásra a 7/2012. számú rendelettel. A költségvetés tartalmaz szervezeti változásokat, amelyek megvalósultak, a végleges pénzügyi rendezés folyamatosan kerül végrehajtásra. A Szociális Szolgáltató és Információs Központ esetében a fenntartó változást követõ pénzügyi elszámolások befejezõdtek az elõirányzatokat illetõen. A Pénzügyi GAMESZ megszûnésébõl adódó költségvetés módosítását rendezni kell a következõ rendeletmódosításkor.
A 2012. évi költségvetés a mûködési bevételek és kiadások tekintetében hiányt mutat, amely részben a 2012. évi folyó kiadások és bevételek különbözetébõl adódik, részben a fennálló likvid hitel állományból. A likvid hitel 2012. évben rendezésre kerül jogszabályi rendelkezések alapján, amelybõl adódóan 2012. év végén nem lehet likvidhitel állomány. Ennek kiváltására az önkormányzatok számára a stabilitási törvény 10. §(4) bekezdése módosítása következtében megteremtették az éven túli mûködési hitel felvételének a lehetõségét, amely a Kormány elõzetes hozzájárulásával vehetõ fel.
A felhalmozási bevételek és kiadások esetében a költségvetés egyensúlyt tartalmaz, nem számol hitel felvételével.

A bevételek alakulásáról:
2012-tõl külön költségvetési szervként mûködik az önkormányzat és a polgármesteri hivatal Jogszabály határozza meg, hogy mely bevételeket és kiadásokat kell elszámolni az önkormányzatnál, illetve a hivatalnál. Ez okozza azt, hogy az intézményi bevételek esetében az önkormányzatnál nincs elõirányzat, viszont a teljesítés magas. Az elõirányzatokat módosítani szükséges. A teljesítés jelentõs része bérleti díjakból származik.
A fordított ÁFA bevétele a beruházásokhoz kapcsolódik, amely számviteli szempontból a mûködési bevételek között kerül elszámolásra, és a befizetés is a mûködési kiadások között, mint dologi kiadás szerepel. Mindkét esetben elõirányzat módosítás szükséges.
Az intézmények bevételei túlnyomó részt az étkezési és térítési díjakból, gondozási és ellátási díjakból származik. Az élelmezésbõl származó bevételek meghaladják az idõarányos teljesítést, amit abból adódik, hogy az év elsõ hat hónapjában a tanév tekintetében minimális a szünet.
A Kölcsey Utcai Általános Iskola mûvészetoktatási feladatai térítési és tandíj bevételeinek teljesítése idõarányos.
Jelentõs az elmaradás a Somogyi B. Általános Iskola sportcsarnok és uszoda bérleti díjait illetõen, jelentõsebb bevétel - 50% - július elõ felében teljesült.
A közmûvelõdési feladatokat ellátó intézményeknél a teljesítés elmarad az idõarányostól, amelynek az oka a könyvtári feladatok esetében az, hogy a szolgáltatásokat egyre kevesebben veszik igénybe, továbbá a nyári rendezvények bevételei az év második felében jelentkeznek bevételként. A kulturális intézmény esetében is hasonló a helyzet, mert a rendezvényekhez kapcsolódó bevételek nagyobb részt a második félévben teljesülnek.
A Körmend Város Gondnoksága bevételi elõirányzata eredetileg a piaci bevételeket, valamint egyéb szolgáltatásból adódó bevételeket tartalmazta. Jelentõs bevételi elõirányzat növekedés jelentkezik az intézménynél abból adódóan, hogy az önkormányzati ingatlanok bérbeadásával kapcsolatos feladatokat megkapta 2012. május 1-jétõl. A településektõl a tagintézmények mûködéséhez idõarányosan kerültek teljesítésre az elõirányzatok. Az önkormányzat intézményei fejezeti kezelésbõl kaptak támogatást egyes projektek megvalósításához.
Az önkormányzat jelentõs sajátos mûködési bevételei a helyi adók, közöttük az iparûzési adó. A 2012. I. féléves teljesítését kedvezõnek kell tekinteni, 50%-os. Az önkormányzat az ÖNHIKI-s pályázat eredményeképpen 47.067eFt támogatást kapott, amellyel az éves mûködési hiány került csökkentésre.
A kiadások alakulása:
A személyi juttatások I. féléves teljesítése 54 %-os, ami részben abból adódik, hogy a kereset kiegészítésként kapott összegek teljes egészében nem szerepelnek módosított elõirányzatként az intézmények költségvetésében, illetve az átadott intézmény módosított elõirányzata a teljesítés szintjén lett zárolva, ami 100%-os teljesítést jelent.
A munkaadót terhelõ járulékok I. féléves teljesítése is azonos a személyi juttatások teljesítésével.
A kiadások teljesítése folyamatos a források lehetõségeinek függvényében, amely az elõzõ évekhez viszonyítva változott. Az önkormányzat esetében az alacsony teljesítést a közüzemeknél az is elõidézi, hogy az önkormányzat és polgármesteri hivatal között a fogyasztási helyeket a jogszabálynak megfelelõen rendezni – átíratni – kellett, ami a számla kibocsátásokat késleltette. Az egyéb dologi kiadások teljesítése a feladatellátásnak megfelelõen alakult, mutatja ezt a könyvtári, közmûvelõdési terület, ahol a teljesítés idõarányos, tekintettel a különbözõ rendezvények, mûsorok szervezésére.
Eredeti elõirányzatként a saját erõ került megtervezésre, a központi támogatás folyamatosan kerül igénylésre, amellyel az elõirányzatok módosításra kerülnek. A módosított elõirányzat nem tartalmazza az igényelt támogatást teljes körûen. A 100%-ban önkormányzati forrásból biztosított ellátás, támogatás féléves teljesítése az idõarányosnak megfelel. A sport és kulturális támogatások kifizetése a megállapodásokban foglaltaknak megfelelõen - támogatás célja- kerültek teljesítésre, illetve már további kifizetések is történtek a második félévben.
A felhalmozási költségvetés alakulása:
Az elsõ félévben az értékesítésekbõl befolyt bevétel teljesítése 12%. A felhalmozási ÁFA bevétel és az egyéb sajátos bevétel a használati díjhoz kapcsolódik. A teljesítés idõarányos. A lakás értékesítés törlesztése és a kölcsön visszatérülés teljesítése is kedvezõnek mondható. tervezett átvett pénzeszközök nagy része szállítói finanszírozás keretében kerül teljesítésre, kivéve a 3 Park projektet, amelynél tényleges pénzügyi teljesítés történik. Ennél a projektnél a támogatás kifizetése lassan bonyolódik, ami kedvezõtlenül hat a likviditási helyzetre a magas támogatási összegbõl adódóan. A lakosságtól, vállalkozásoktól tervezett pénzeszköz átvétel teljesítése szintén elmarad az idõarányostól, annak ellenére, hogy a közmû hozzájárulások fizetése tekintetében a felszólításokra rendszerességgel sor kerül. Az új bekötésekbõl pedig minimális bevétel várható.
A kiadások jelentõs része a projektekhez kapcsolódik. A Fõ tér rekonstrukció elszámolása gyakorlatilag befejezõdött, a számlák teljesítése megtörtént, minimális összeg és a szállítói finanszírozás teljesítése húzódott át a második félévre. A körforgalmi csomópont építésénél minimális kifizetések várhatók. A szennyvízhálózat bõvítés II. ütem kezdése áthúzódik a második félévre, hasonlóan az ivóvízminõség javítás II. üteme is. A kisebb volumenû beruházási kiadások esetében az elõirányzatok rendezése indokolt. A felhalmozásra átadott pénzeszközök teljesítése összességében idõarányos. A felhalmozási kiadások között jelentõs tételt képez a hitel törlesztése.
A második félévben fontos feladatként jelentkezik, hogy a felhalmozási bevételek tervezett összege teljesítésre kerüljön a kiadások fedezetének biztosítása céljából. A felhalmozási bevételek teljesítését hátráltatta az I. félévben, hogy változott a szabályozás az értékesítést illetõen az önkormányzatok esetében, illetve a vásárlók részérõl a támogatási keretek nem álltak megfelelõ mértékben rendelkezésre.
A mûködési kiadások teljesítésre fokozott figyelmet kell fordítani tekintettel arra., hogy a bevételek további növelésére nincs lehetõség.


Módosította az önkormányzat a 2012. évi költségvetési rendeletét

Az önkormányzat költségvetési rendeletének módosítására harmadik alkalommal került sor, amelynek fõbb csoportjai a következõk voltak:
- A központi támogatásból adódó támogatások: könyvtári érdekeltségnövelõ támogatás, bérkompenzációra kapott támogatás, a szociális ellátásokra kapott támogatás, óvodáztatási támogatás és az önhibájukon kívül hátrányos helyzetben lévõ önkormányzatok támogatása
- A projektek kötelezettségvállalásából adódó módosítások
- A Körmendi Kulturális Központ dologi kiadás elõirányzata változott a Körmendi Napok rendezvénysorozat következtében.
- A kiegészítõ gyermekvédelmi és a mozgáskorlátozottak közlekedési támogatása érkezett meg.
- Körmend Város Gondnoksága a közfoglalkoztatáshoz kapott támogatást.
- Az intézményi átszervezések következtében módosultak az elõirányzatok.
- Az önkormányzat mûködési bevétel elõirányzata és a dologi kiadás elõirányzata növekedett a fejlesztésekhez kapcsolódóan fordított ÁFA fizetési kötelezettség következtében.
- A 3 Park projekt és egyéb kötelezettségek teljesítése érdekében szükséges csónak vásárlása Körmend Város Gondnoksága részére.
- A Polgármesteri Hivatal informatikai területén új szerver beszerzése vált szükségessé, mert a régi mûködése veszélyeztette a biztonságos feladatellátást.
Módosította az önkormányzat az önkormányzat vagyonáról, a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról, a vagyongazdálkodás, a vagyonhasznosítás szabályairól szóló 8/2012.(III 01.) rendeletét

A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény, amely a 8/2012.(III 01.) rendelet alapját képezi, módosításra került, ennek következtében az önkormányzati rendelet megvizsgálása szükséges. A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény több olyan rendelkezése módosul, illetve több olyan szabállyal egészül ki, amelyhez az önkormányzati rendeletet hozzá kell igazítani. A települési önkormányzatok fekvõbeteg-szakellátó intézményeinek átvételérõl és az átvételhez kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2012. évi XXXVIII. törvény 1. számú melléklete szerint a Körmendi Vagyongazdálkodási és Ingatlanhasznosítási Korlátolt Felelõsségû Társaság 2012. május 1-jével állami tulajdonba került. Ezért szükségessé vált az önkormányzat vagyonáról, a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról, a vagyongazdálkodás, a vagyonhasznosítás szabályairól szóló 8/2012.(III 01.) rendelet módosítása. A Körmendi Vagyongazdálkodási és Ingatlanhasznosítási Korlátolt Felelõsségû Társaság a rendelet szerinti korábbi feladatait Körmend Város Önkormányzata és Körmend Város Gondoksága veszi át.

Körmend Város településrendezési eszközeinek módosítása az Idõsek Gondozóháza korszerûsítéséhez, valamint a Rákóczi u. 57/A. szám alatti üzem fejlesztéséhez szükséges építésjogi feltételek megteremtése érdekében

Az Idõskorúak Gondozóházának korszerûsítse célként szerepel az Önkormányzat fejlesztési elképzelései között. A korszerûsítés során megvalósulhatna az ablakok cseréje, padozat csere, teljes akadálymentesítés, vizes helyiségek korszerûsítése, elektromos hálózat cseréje, és számos más felújítás. A férõhelyek bõvítése is megtörténhet 6 fõvel, ami 3 lakószoba építését jelenti a hozzátartozó mellékhelyiségekkel együtt. A lakók életminõsége jelentõsen javulna az elhasználódott infrastruktúra megújításával és a felszereltség növelésével.
A fejlesztés során meglévõ épületrész átalakítása válik szükségessé, mely építési engedély köteles tevékenység. A Belvárosi rendezési terv (KÖBÉSZ) vonatkozó tervlapja - lehatárolva az intézmény építési övezetét - sajnálatos módon nem intézkedik az övezeti elõírásokról. A tervi hiányosság egyszerûsített eljárásban került pótlásra.

A Rákóczi utcai ingatlan jelenleg is kereskedelmi-szolgáltató gazdasági terület besorolású. Az általános elõírások az ingatlan esetében azonban nehezen követhetõk, mivel a terület beépítését további sajátos mûszaki adottságok - így nagyfeszültségû elektromos távvezeték, gázvezeték - jelentõsen szûkítik. A tulajdonos kérelemben fordult az önkormányzathoz, a szabályozás differenciálásának elõmozdítása érdekében.
A 30-50 fõ foglalkoztatását biztosító fejlesztéshez a Gksz-K2 övezeti szabályozás módosítása vált szükségessé, amely az általános elvek helyi adottságokhoz történõ felülvizsgálatát kívánta meg. A kérelem a HÉSZ 16.§ (6) bek. módosítását kezdeményezi.

Körmend Város építési szabályzata és szabályozási terve módosításának döntés-elõkészítése az 1997. évi LXXVIII. törvény (Étv). 9/A.§ egyszerûsített eljárásrendje alapján

A Belvárosi szabályozási terv módosítása ügyében kérelem érkezett az önkormányzathoz. A kérelmezõ a 652. hrsz-ú telken álló szállásépület fejlesztését tervezi. Az építési övezet jelenlegi szabályozása az intenzitás növelését nem teszi lehetõvé. A kérelemben a sarok telkekre érvényesíthetõ intenzívebb szabályozásra vonatkozó igény méltányolható, mivel ez a szabályozási elv a szokásos településtervezési gyakorlattal összhangban van.
A hivatkozott jogszabály szerint létrejött, településrendezési szerzõdés keretében végzett rendezési terv módosítás nem igényel forrást az önkormányzattól. Nem jelent pénzügyi kockázatot sem az önkormányzatra nézve, hiszen a szerzõdésben megállapított hozzájárulást a célberuházó átadja az önkormányzatnak.
Körmend Város Önkormányzatának Képviselõ-testülete az egyedi kérelemben benyújtott fejlesztési célt támogatta, a megvalósításhoz szükséges építésjogi háttér biztosítása érdekében a helyi építési szabályzat és a szabályozási terv módosítását elhatározta.

Pályázatok benyújtását támogatta az önkormányzat

Pályázat benyújtására kerül sor a Kölcsey Utcai Általános Iskola és Alapfokú Mûvészetoktatási Intézmény és a Somogyi Béla Általános Iskola részérõl az Innovatív iskolák fejlesztése címû, TÁMOP-3.1.4-12/2 számú konstrukcióra, amely céljaiban illeszkedik a Társadalmi Megújulás Operatív Program célrendszeréhez, vagyis elõsegíti a sikeres munkaerõ-piaci alkalmazkodáshoz szükséges készségek, ismeretek kialakítását a megszerzett tudások, kompetenciák folyamatos fejlesztését. A munkaerõ-piaci sikeresség érdekében cél, hogy a konstrukció támogassa a megújuló, magasabb szakmai színvonalon mûködõ köznevelési rendszer mûködését, az oktatás és képzés minõségének és hatékonyságának, javítását kiemelten az idegennyelvtudást, digitális írástudást, vállalkozói-, életpálya-építési, életviteli, és egészségfejlesztési készségeket, környezettudatosságot, aktív állampolgárságot valamint elõsegítve az egész napos iskolai nevelés és foglalkoztatás elterjesztését.

Az Európai Bizottság Tempus Közalapítvány pályázatot írt ki az „Európa a polgárékért program” keretében testvérvárosi találkozók támogatására. Pályázatot az az önkormányzat nyújthat be, amely testvérvárosi kapcsolatokkal rendelkezik, és a pályázatot az a település nyújthatja be, ahol a találkozó helyszíne lesz. A testvérvárosi találkozók célja, hogy összehozzák a részt vevõ települések polgárait, biztosítva, hogy az önkormányzati együttmûködés mellett erõs informális, személyes kapcsolatok alakuljanak ki közöttük. A pályázat megírásához és benyújtásához hozzájárult a Képviselõ-testület.

A 2012. évi költségvetésrõl szóló 2011. évi CLXXVIII. törvény és a 3/2012. (III.1.) BM rendelet alapján az önkormányzatnak lehetõsége van pályázatot benyújtani ÖNHIKI támogatásra. A pályázat benyújtására szeptember 10-ig van lehetõség, tekintettel arra, hogy az önkormányzat 2012. évi költségvetését a Képviselõ-testület mûködési hiánnyal fogadta el. A pályázat benyújtását támogatta a döntéshozó testület.

Röviden

Jóváhagyta Körmend Város Önkormányzata a Vas Megyei Intézményfenntartó Központtal kötendõ megállapodást a város középiskolái vonatkozásában ellátott közoktatási feladatok átadás-átvétele tárgyában.

Körmend Város Önkormányzata ajándékozási szerzõdéshez adta hozzájárulását a tulajdonát képezõ körmendi 230/1/A/5 hrsz.-ú, társasházi lakás megnevezésû, természetben Körmend Rákóczi u. 9. fszt. 1. szám alatt található ingatlan tekintetében.

A Képviselõ-testület megválasztotta a Közbeszerzési Bírálóbizottság elnökét.

A testület tájékoztatót hallgatott meg a 2012/2013. tanév elõkészítésével és a nevelés-oktatás területén történt változásokról.
A 2012/2013. tanév legfontosabb idõpontjai
A szorgalmi idõ
- elsõ tanítási napja: 2012. szeptember 3. (hétfõ),
- utolsó tanítási napja: 2013. június 14. (péntek).
A szorgalmi idõ elsõ féléve 2013. január 11-ig tart.
Tanítási szünetek
A szorgalmi idõ alatt a nevelõtestület a tanév helyi rendjében meghatározott pedagógiai célra az általános iskolában öt munkanapot tanítás nélküli munkanapként használhat fel, amelybõl egy tanítás nélküli munkanap programjáról a nevelõtestület véleményének kikérésével az iskolai diákönkormányzat jogosult dönteni.
- Az õszi szünet 2012. október 29-tól november 4-ig tart. A szünet elõtti utolsó tanítási nap október 27. (szombat), a szünet utáni elsõ tanítási nap november 5. (hétfõ).
- A téli szünet 2012. december 27-tõl 2013. január 2-ig tart. A szünet elõtti utolsó tanítási nap 2012. december 21. (péntek), a szünet utáni elsõ tanítási nap 2013. január 3. (csütörtök).
- A tavaszi szünet 2013. március 28-tól április 2-ig tart. A szünet elõtti utolsó tanítási nap március 27. (szerda), a szünet utáni elsõ tanítási nap április 3. (szerda).


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.