Ülésezett az önkormányzat

droszler | 2013. szeptember 02 20:26:16 | körmendi hírek |
Kattintson a képere !
Tájékoztató Körmend Város Önkormányzata Képviselõ-testületének 2013. augusztus 29-ei ülésérõl.

Körmend Város Önkormányzatának 2013. I. féléves gazdálkodása
A Képviselõ-testület megtárgyalta az Önkormányzat elsõ féléves gazdálkodását. Az Önkormányzat költségvetése a megváltozott feladatellátás szellemében lett elfogadva az év elején, ám változások év közben is történtek. Márciustól közös hivatalt tart fenn a város Csákánydoroszló községgel, illetve áprilistól a Kölcsey Ferenc Gimnázium mûködtetése is az önkormányzathoz került. Utóbbi visszamenõleges terheket is okozott, hiszen a gimnázium elsõ negyedéves mûködési kiadásainak nagy részét a korábbi fenntartó nem fizette ki.
Az önkormányzati bevételek összetétele jelentõsen megváltozott ebben az évben, különösen a központi forrásból származó támogatások tekintetében. Megszûnt a személyi jövedelemadóból történõ átengedés, a feladatfinanszírozásra való áttérés pedig a korábbi évek erõsen takarékos mûködése alapján lett meghatározva. Az önkormányzat közhatalmi bevételei közül legjelentõsebb a helyi iparûzési adó, melybõl 210,6 mFt folyt be az év elsõ felében, ami elmarad az idõarányos tervtõl, várhatóan éves szinten is kevesebb lesz a befizetés a tervezetnél mintegy 25 mFt-tal. A gépjármûadó bevételnek már csak 40%-a marad helyben, melybõl 17,1 mFt bevétel származott. Talajterhelési díjból 2,2 mFt, idegenforgalmi adóból 0,4 mFt, egyéb közhatalmi bevételekbõl (igazgatási szolgáltatás díj, pótlék, bírság, stb.) 1,1 mFt származott.
Az intézményi mûködési bevételek teljesülése 47 %-os, 137,7 mFt bevételt eredményezett az elsõ félévben, melynek jelentõs része az élelmezési tevékenységbõl származik. Az óvodák esetében idõarányos a teljesítés, az iskoláknál az élelmezés bevétele elmarad a tervezettõl, részben, mert az ÁFA visszatérülés nem került kiutalásra, illetve a tervezésnél magasabb összeggel lett számolva. A kulturális területen a bevételek jelentõsebb része a nyári rendezvényekhez kapcsolódik, míg a könyvtár esetében jelentõsen csökkent a szolgáltatások igénybevétele.
A mûködési célú támogatásokat az intézmények államháztartáson belülrõl kapják, míg az átvett pénzeszközök államháztartáson kívülrõl érkeznek a költségvetési szférába. Az önkormányzatoktól átvételre tervezett pénzeszközök teljesítése elmarad az idõarányostól (4 mFt), nem történt meg a pénzmaradvány igénybevétel számviteli elszámolása az elvonást illetõen. A folyamatban lévõ pályázatokhoz a támogatás lehívása és a pénzügyi teljesítés folyamatos, a megvalósításnak megfelelõen történik (23,9 mFt). Átmenetileg az önkormányzat kapta egy fogászati praxis OEP finanszírozását (1,43 mFt-ot), amely átadásra került a feladatot ellátó fogorvos részére.
A költségvetési támogatás féléves teljesítése idõarányos. A bérkompenzáció módosított elõirányzatként és a teljesítésként havonta érkezik az önkormányzathoz a kifizetett személyi juttatások alapján. Az önkormányzat mûködési támogatása a közös hivatal mûködtetése következtében több mint 3 millió Ft-al csökkent. A mûködõképességet megõrzõ támogatásra szeptember végéig kell a pályázatot benyújtani a BM rendeletben meghatározott feltételek alapján.
A mûködési bevételek teljesítése összességében 40%-os, amely elmarad az idõarányostól. A tervezett bevételek teljesítése érdekében szükséges elemzéseket, intézkedéseket tenni.
Mûködési kiadások közt a személyi kiadások összege nem éri el az 50 %-ot, amit kedvezõnek kell tekinteni. Az iskolák esetében az önkormányzat mûködtetési feladatokat lát el, ami a takarítási és technikai feladatok ellátását jelenti, itt az idõarányost meghaladja a teljesítés. A munkaadót terhelõ járulékok esetében a teljesítés nem éri el az idõarányost, tekintettel arra, hogy a 25 év alatti és az 55 év feletti foglalkoztatottak esetében a munkaadót terhelõ járulék kisebb mértékben terhelik a munkáltatót, viszont a kedvezmény összegét befizetési kötelezettségként teljesíteni kell havi rendszerességgel, amely a dologi kiadások között jelentkezik. Az elõirányzatokat rendezni szükséges minden intézmény esetében.
A dologi kiadások fõbb elemeinek teljesítése (közüzemi és élelmezési kiadások) idõarányosnak tekinthetõ. A közüzemi kiadások tekintetében az önkormányzatnál várhatóan megtakarítás lesz éves szinten, ami a gáz piaci beszerzése révén elért megtakarításból adódik. A helyi közlekedéssel kapcsolatos a szolgáltató részére történõ kifizetés áthúzódott a második félévre, így nem szerepel jelenleg a kiadások közt. A pénzügyi szolgáltatások költségei a tervezettnél magasabb teljesítést mutatnak a tranzakciós díjfizetési kötelezettség miatt.
Az ellátottak pénzbeni juttatásai során a kifizetések alapján történik a központi támogatás igénylése havi rendszerességgel. A területre tervezett saját forrás várhatóan egész évre fedezetet nyújt a támogatás mellett a kifizetésekre.
A mûködésre átadott pénzeszközök között fõként sport és kulturális feladatok jelennek meg. Az elsõ félévben a jóváhagyott támogatásnak több mint a fele kifizetésre került (29,6 mFt), tekintettel a programok szervezésére, illetve az egyéb kötelezettségek (TAO-s pályázatok) teljesítésére.
Támogatásként szerepel a költségvetésben az ügyeleti feladat támogatása, amellyel kapcsolatban pénzügyi teljesítés nem történt az elsõ félévben. A többcélú társulás részére idõarányosan átadásra került a tervezett összeg a Szociális Szolgáltató és Információs Központ mûködéséhez. A Körmendi Idõsekért Nonprofit Kft részére jóváhagyott visszatérítendõ kölcsön teljesítése nagyobb részben megtörtént az elsõ félévben.
A mûködési kiadások között jelenik meg külsõ finanszírozási mûveletként a likvid hitel állományának alakulása. Az önkormányzat a likvid hitel tekintetében a 2012. december 31.-i állomány összegével 212.261eFt-al konszolidálva lett. A június 30.-i állomány 13.489 eFt, amelyet felvételként kell szerepeltetni.
A felhalmozások területén vagyonértékesítésbõl tervezett összeg 40 millió Ft, félévig 10,75 mFt realizálódott. Osztalék bevételbõl tervezett összeg (évközi módosulás 8,5 mFt), amelyet már a Vasi Víz Zrt. teljesített a második félévben. A sajátos felhalmozási bevétel a használati díjból származik (28,3 mFt). Az adósságkonszolidáció keretében a Magyar Takarékbanknál fennálló fejlesztési hitel törlesztésére az önkormányzat 81,1 mFt-ot kapott. A felhalmozási célú támogatások, átvett pénzeszközök terén a KEOP fejlesztések esetében a lehívott támogatás minimális, amely éves szinten sem kerül teljesítésre a beruházások elhúzódása miatt. A 3 Park projekt 2012. évben befejezõdött, de a támogatásból még 35 millió Ft nem érkezett meg az önkormányzathoz. A Batthyány kastély gyermekkönyvtár felújítására viszont a támogatás teljes összege rendelkezésre áll az önkormányzat számláján. A közmû hozzájárulások fizetése elmarad a tervezettõl részben a fenti ok miatt.
A felhalmozási kiadások fedezetésre az önkormányzat tervezett hitel felvételt, amelyre nem került sor az elsõ félévben, és az év során sem válik szükségessé.
A felhalmozási kiadások között a beruházásokhoz kapcsolódóan az elsõ félévben minimális a pénzügyi teljesítés, ami a KEOP programok (szennyvíz-csatornázottság fejlesztése, ivóvízminõség javítása) megvalósulásának ütemébõl adódik.
A felújítások mûszaki megvalósítása folyamatos melyek közül a Kossuth Lajos utca járda és burkolat-felújítása, valamint a Batthyány kastély falkutatása, gyermekkönyvtári részleg felújítása említhetõ. A pénzügyi teljesítések áthúzódnak a következõ félévre.
A felhalmozásra átadott pénzeszközök közül a társasházi alapba történõ átadás esetében történt kifizetés 1,9 mFt összegben. A támogatásértékû felhalmozási kiadások esetében a Hulladékgazdálkodási Társulás részére 4,6 mFt került átadásra.

Összességében megállapítható, hogy a kiadások területén takarékos gazdálkodást folytatott az intézmények zöme, amelyet a második félévben is be kell tartani mindenhol. A bevételek esetében viszont, - tekintettel az egyes intézmények sajátosságaira - intézkedéseket kell tenni, és fel kell hívni a figyelmet a tervezett bevételek teljesítésére. A környezõ településektõl az igénybevett feladatellátásokhoz – óvodai ellátás, általános iskolai oktatás, szociális feladatellátás - a hozzájárulás fizetésére ismételten intézkedéseket kell tenni.



Költségvetés módosítása
Harmadik alkalommal került sor a 2013. évi költségvetés módosítására, melynek indokai között szerepelt a munkaadói járulékkedvezmény miatt az intézmények esetén a munkaadókat terhelõ járulék elõirányzatának csökkentése, TÁMOP pályázat keretében történõ pályázati támogatás elõirányzatának átcsoportosítása a Könyvtár (mint támogatott) részére az önkormányzattól. A központi támogatás, és a hiteltörlesztés elõirányzata nõ a felhalmozási célú költségvetési támogatásként a hiteltörlesztésre érkezett 81,1 mFt összeggel. A könyvtár 1,9 mFt összegû érdekeltségnövelõ támogatása a az intézmény dologi kiadásainak elõirányzatát növeli. A módosítást indokolta az iparûzési adó várható alacsonyabb teljesítése miatti, és az iskolai étkeztetés bevételének magasabb tervezése miatti elõirányzat csökkentések, valamint az intézmények saját hatáskörben kért elõirányzat módosításai is.
Ennek alapján a bevételek és kiadások fõösszegét 2.771.971 eFt-ban, az önkormányzat gazdálkodási tartalékát 10.649 eFt-ban (feladattal terhelt 7.000 eFt, szabadon felhasználható 3.649 eFt) hagyták jóvá 9 igen, 1 nem és 1 tartózkodás mellett a képviselõk.

Röviden

• A Helyi Építési Szabályzatban változtatási tilalom feloldása történt a Kertész utcától délre esõ ingatlanok, illetve a Batthyány és a Rába folyó közti, Bajcsy-Zs. u. keleti oldalán levõ területek esetében.
A rendeletmódosítást itt olvashatja

• Felülvizsgálták a képviselõk a lakásrendeletet, melynek módosítása során elsõsorban a bérbeadói jogok gyakorlójának személyében történõ változás került átvezetésre. A szabályzás egyszerûsítésére, és a bérbeadói jogok gyakorlójának döntési helyzetbe hozására is sor került.

• A Régióhõ Kft. pályázat keretében távhõvezeték, valamint keringetõ szivattyúk cseréjét valósítja meg, továbbá Körmenden új hõközpontok létesülnek, Szentgotthárdon pedig 2 kazánházat újítanak fel. A beruházás 390 mFt költségbõl valósulhat meg, melynek 50 %-a a támogatás. A nyertes kivitelezõkkel megkötendõ szerzõdéshez elõleg kifizetési kötelezettség társul, melynek biztosítására a tulajdonos önkormányzatok tagi kölcsönt biztosítanak a cég számára, valamint a támogatás erejéig az állam számára szükséges kezességvállalást is vállalták. A fejlesztés jelentõsen növeli a távhõszolgáltatás hatékonyságát.

• A távhõszolgáltatás hatósági árának megállapításához a Képviselõ-testület a veszteségmentes mûködésre, és a kiadáscsökkentõ fejlesztések megvalósítására fedezetet nyújtó ár megállapítására irányuló javaslatot fogalmazott meg véleményalkotási jogával élve.

• A mezõgazdasági mûvelés alatt álló területek bérbeadásának feltételeit 2013. 09.01-tõl Körmend Város Gondnoksága állapítja meg.


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.