Ülésezett az önkormányzat

droszler | 2015. június 15 18:30:50 | körmendi hírek |
Kattintson a képere !
Tájékoztató Körmend Város Önkormányzata Képviselõ-testületének 2015. május 27-ei ülésérõl.


Beszámoló a 2014. évi gazdálkodásról


A képviselõ-testület elfogadta a 2014-es év gazdálkodásáról szóló beszámolót, zárszámadását, és a belsõ ellenõr beszámolóját a 2014. évben folytatott vizsgálatokról. A bevételi oldalt 3.584.468 eFt, a kiadási oldalt 3.100.371 eFt teljesítési összeggel hagyták jóvá a képviselõk.

Az elmúlt esztendõben a feladatellátás szerkezetében és módjában nem következett be változás, az önkormányzat továbbra is a Körmendi Közös Önkormányzati Hivatal, a Körmendi Kulturális Központ, Múzeum és Könyvtár, valamint Körmend Város Gondnoksága intézményein keresztül biztosította a különbözõ igazgatási, kulturális, és településüzemeltetési feladatainak ellátását. Jelentõsebb változás az államháztartás számvitelében következett be, melynek következtében a Képviselõ-testület is egy más szerkezetû beszámolóval ismerkedhetett meg. Bebes István polgármester a beszámoló kapcsán kiemelte, hogy továbbra is érvényesült a szigorú gazdálkodási rend, a finanszírozás során az adóerõsség beszámításra került, ennek hatásaival is számolni kellett.

Mûködési bevételek
Az önkormányzat mûködési támogatása 712,2 mFt, ami a mûködési bevételek közel 38 %-át jelentette. Az általános feladatokra kapott összeg 149,3 mFt (adóerõsség miatti csökkentett összeg). Ez elsõsorban településüzemeltetési feladatok részbeni megvalósítását segítette elõ.
A köznevelési feladatok támogatása (224,75 mFt) az óvodák mûködtetéséhez érkezett, amely átadásra került az óvodákat fenntartó Körmend és Mikrotérsége Köznevelési Intézményfenntartó Társulás részére. A szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatok ellátására kapott támogatás 194,9 mFt, amely a szociális és gyermekjóléti feladatokat ellátó Körmend és Kistérsége Önkormányzati Társulás, valamint a bölcsõdei feladatokat ellátó Körmend és Mikrotérsége Köznevelési Intézményfenntartó Társulás részére került átadásra. Mindkét területen keletkezett visszafizetési kötelezettsége az önkormányzatnak összesen 11,6 mFt összegben, részben a gyermekétkeztetés, részben az ellátások alacsonyabb igénybevétele miatt. A visszafizetésekre több mint 40 %-át a társulások döntése alapján az ellátó intézményeknél képzõdött maradvány fedezte. Az önkormányzat a könyvtári és közmûvelõdési feladatokra kapott 19,5 mFt támogatást, amelyet a mûködési feladatok ellátására fordított. Mûködési célú központosított elõirányzat soron 17,6 mFt bevétel szerepel, melynek döntõ része a települési önkormányzat egyéb köznevelési feladataihoz érkezett (12,5 mFt). Ez az összeg a Kölcsey F. Gimnázium mûködtetési költségeihez járult hozzá. A helyi önkormányzatok kiegészítõ támogatásaként 106,1 mFt érkezett.
Egyéb mûködési célú támogatásokból államháztartáson belülrõl 227,2 m Ft bevétel származott. Itt szerepel az uniós projektekhez állami költségvetésbõl biztosított forrás (113,1mFt), a közfoglalkoztatáshoz és Nemzeti Kulturális Alaptól kapott támogatások (36,9 mFt), és a szociális foglalkoztatáshoz és a munka rehabilitációs programhoz biztosított összegek (60,9 mFt), Ugyancsak ide sorolható a helyi önkormányzatoktól köznevelési feladatokra átvett 8,9 mFt.
Helyi adókból és közhatalmi bevételekbõl összesen 715,1 mFt bevétele származott a városnak. Ennek döntõ részét az iparûzési adó jelenti (681,9 mFt), ami a gazdaság javuló teljesítõképessége miatt jelentõsen (+132,9 mFt) meghaladta a tervezett összeget. A gépjármûadó átengedett (40 %) összegébõl a tervezettnél 4,5 mFt-tal kevesebb összeg folyt be, összesen 30,5 mFt. Ennek oka az adóalanyok csökkenése, és a hátralékok növekedése.
Mûködésbõl származó bevételek (225,57 mFt összesen) jelentõsebb mértékben a Városgondnokságnál keletkeztek. A lakások és nem lakás célú ingatlanok bérbeadásából származó bevétel 74,9 mFt volt, a piaci helypénzekbõl közel 11 mFt, egyéb szolgáltatás jellegû tevékenységbõl 4,9 mFt származott. Az intézményhez tartozó iskolák mûködési bevétele nagyrészt az étkeztetési tevékenységbõl származik (26,55 mFt) A tervezett összegnél minden intézménynél kevesebb összeg folyt be, egyrészt mert kevesebben vették igénybe a szolgáltatást, másrészt a kedvezményesen étkezõk száma növekedett. A termek bérbeadásából az Olcsai Általános Iskola és a Somogyi B. Általános Iskola és Gimnázium esetében van teljesítés, a Kölcsey Általános Iskola esetében pedig a fõzõkonyha mûködtetésébõl adódóan a közüzemi kiadások megtérítésére került sor. A Körmendi Kulturális Központ közmûvelõdési feladatán a bérbeadásokból, belépõdíjakból, a rendezvények során bérbe adott kisházakból, egyéb szolgáltatásokból származik bevétel, amely meghaladja a tervezett összeget (9,6 mFt). A könyvtár esetében a beiratkozási díjakból, egyéb könyvtári szolgáltatásokból teljesült a bevétel (2,5 m Ft). A múzeumi feladaton a belépõdíjakból a tervezettnél nagyobb összeg folyt be (2 mFt), ami a szintér bõvülésének is betudható.
Finanszírozási bevételek között a maradvány igénybevétele került elszámolásra önkormányzati szinten 411,13 mFt összegben. Ebbõl a felhalmozási célra történõ igénybevétel 350 millió Ft, a többi a mûködést segítette. Befektetés visszavásárlása 3,4 mFt összegben történt, az árfolyam nyerseség a kamatbevételek között szerepel. Szabad pénzeszköz lekötésére került 2014. évben, és a visszaváltásból 267,5 mFt bevételi teljesítés keletkezett.

Mûködési kiadások
Az intézmények személyi juttatás elõirányzatai növekedtek az év során a bérkompenzáció és ágazati pótlék címen kapott támogatásokból, valamint a közfoglalkoztatásból adódóan, a módosított elõirányzat 342,1 mFt volt. A teljesítések nem haladják meg az elõirányzatokat sem a személyi juttatások (324,9 mFt) sem a munkaadót terhelõ járulékok (78,4 mFt) esetében, ami racionális gazdálkodást jelent.
A dologi kiadások (710,7 mFt) között a közüzemi kiadások jelentõs tételt képeznek (129 mFt), melynek teljesítése összességében nem haladta meg a tervezett összegeket. Másik nagy összegû kiadás az iskolák élelmezési kiadásai (97,4 mFt). Az élelmezési bevételeken túl jelentõs forrást kell biztosítani a kiadások teljesítéséhez, amit részben központi támogatás, részben önkormányzati forrás fedezett. A projektek megvalósításához kötõdõ dologi kiadások mintegy 105 m Ft-ot tettek ki. Készletbeszerzésekre közel 50 mFt, kommunikációra (telefon internet, sajtó) 12 mFt került felhasználásra. A befizetések, egyéb dologi kiadások (386 mFt) között szolgáltatói tevékenységek, az elõzetesen felszámított ÁFA, a bevételekbõl adódó ÁFA fizetési kötelezettség, valamint a szociális hozzájárulási adókedvezmény befizetése került elszámolásra.
Az ellátottak pénzben juttatásai (41,2 mFt) estén az eredeti költségvetés csak az önkormányzati forrást tartalmazta. A kifizetések alapján került folyamatosan megigénylésre a központi költségvetésbõl a támogatás, amellyel az elõirányzatok növelésre kerültek. Összességében a teljesítés kedvezõen alakult, nem éri el a módosított elõirányzatot (43,4 mFt).
Az egyéb mûködési célú kiadások (631,8 mFt) között került elszámolásra a társulások részére az intézmények mûködtetésére átadott összeg, amely tartalmazza az ellátott feladatokra kapott központi támogatást, valamint az önkormányzat hozzájárulását a feladatellátáshoz. A Körmend és Kistérsége Önkormányzati Társulás részére 295,86 mFt, a Körmend és Mikrotérsége Intézményfenntartó Társulás részére 253,67 mFt került átadásra. A sport, kulturális és egyéb támogatások is itt kerültek elszámolásra.
A mûködési gazdálkodásban a tervezett hiányt nem kellett hitellel finanszírozni, mert a bevételek alakulása – különösen az iparûzési adódból származó többletbevétel, valamint a központi költségvetésbõl kapott mûködõképességet megõrzõ támogatás – fedezetet biztosított a kiadások teljesítésére.
A finanszírozási kiadások között került elszámolásra a fennálló hiteltartozás törlesztése 58,1 mFt összegben, amelyre az adósságkonszolidáció keretében az önkormányzat megkapta a támogatást. A szabad pénzeszközökbõl 250 mFt került lekötésre éven belüli visszaváltással, különbözõ lejárattal.

Felhalmozási bevételek
A felhalmozási bevételek (1.017,3 mFt) esetén az önkormányzat fõként a projektekhez kapott eu-s forrásból támogatást, továbbá elkülönített állami pénzalapoktól, illetve központi költségvetésbõl, összességében 892,4 mFt értékben. A felhalmozási bevételek (122,3 mFt) vagyonértékesítésbõl és használati díjból származtak, míg a felhalmozási célú pénzeszközátvétel 2,5 mFt teljesítést mutatott. A felhalmozási célú támogatás soron szerepel az adósságkonszolidációra érkezett 55,5 mFt.

Kiadások
A felhalmozási kiadások (1007,9 mFt) során a nagyobb volumenû beruházások végrehajtása történt, úgy mint az Alsó- és Felsõberki, valamint a Horvátnádaljai városrészeket érintõ KEOP szennyvízprogram (319,8 mFt), vagy a KEOP ivóvízminõség javítás célzó fejlesztés (53 mFt). A Batthány Örökségközpont rekonstrukciója is elkezdõdött (150,9 mFt), amely teljes mértékben támogatásból valósul meg . Az önkormányzati vagyonon folyamatosan történnek felújítások, bõvítések az állag megóvás érdekében (30,5 mFt), valamint a feladatok jobb színvonalon történõ ellátása céljából. A kiadások fele a városi utak (15 mFt) és járdák (1,8 mFt), valamint önkormányzati lakások (4,9 mFt) felújítását szolgálták. Az intézmények esetében fõként a mûködés feltételeit javítják az eszköz beszerzések (51 mFt).
A felhalmozásra átadott pénzeszközök között szerepel a 2013. évben kapott 225 millió Ft-os fejlesztési támogatásból a sportcsarnok bõvítésére (221 mFt), mely átadásra került a Basketball Kft részére. A további támogatási összeget az önkormányzat használta fel a sportcsarnok berendezési tárgyainak vásárlására. Átadott pénzeszközként került elszámolásra a Körmendi FC részére a TAO programhoz önerõként átadott 5,4 mFt felújítási kiadásokra. Felhalmozásra átadott pénzeszközök között szerepel a Körmend Város Gondnoksága által a társasházak részére a felújítási alapba átadott pénzeszköz. A Hulladékgazdálkodási Társulás részére az önkormányzat 9,3 mFt-ot biztosított megállapodásban vállalt kötelezettségbõl adódóan.

Vagyon, maradvány alakulása
A vagyonban a számviteli változás következtében az egyes vagyoni elemek átrendezésre kerültek, ami összességében nem okozott változást. Felértékelésre került a szennyvíz vagyon, amely növekedést eredményezett a tárgyi eszközök esetében, amely meghaladja az 1 milliárd Ft-ot.
Az önkormányzat 2014. évi gazdálkodásáról elmondható, hogy takarékos, feladatokra koncentráló volt. A tervezett hitel felvételére nem került, és likviditási problémák sem álltak az év folyamán. A Képviselõ-testület 11 igen és 1 tartózkodó szavazat mellett fogadta el a 2014. évrõl szóló beszámolót.

Megállapították a szennyvízközmû hozzájárulási díját és fizetési lehetõségeit

A Körmend, Alsóberkifalu. Felsõberkifalu és Horvátnádalja településrészek KEOP program keretében végrehajtott szennyvízcsatornázása befejezõdött. A vízi közmû létesítmények mûszaki átadása már 2014. december közepén lezajlott, és üzembe helyezésének eljárása elindult. A szolgáltató VASIVÍZ Zrt. üzemeltetésre átvette az újonnan kiépített hálózatot, a rákötések az év elejétõl folyamatosan történtek, jelenleg 75-80%-os a rákötési arány.
A beruházás alapvetõen eltér a korábbi évek hasonló beruházásaitól, mert idáig az Önkormányzat nem kapott 95%-os pályázati támogatást – tért ki erre a lényeges körülményre Bebes István polgármester. A hozzájárulás mértékének megállapításakor ez került a mérleg egyik serpenyõjébe. A másik oldalon viszont azt kellett figyelembe venni, hogy a most kiépített csatornaszakaszok fajlagos költsége az összehasonlítások alapján jóval magasabb, mint az elõzõ években volt. Ennek oka, hogy a viszonylag mélyebben fekvõ 3 területrésztõl (Berki városrészek és Horvátnádalja) csak 7 db átemelõvel, és ehhez tartozó szennyvíznyomó vezetékek segítségével lehet a szennyvíz tisztító telepig eljuttatni a szennyvizet. Amennyiben e városrészek csatornázásához nem érkezett volna pályázati központi támogatás, bekötésenként több mint 1,1 millió forint nettó költséggel kellett volna tervezni.
Az Önkormányzat által áthárítható – máshonnét meg nem térülõ – beruházási költség összesen 69,5 mFt. A bekötési lehetõségek számát figyelembe véve így nettó 129.654 Ft hozzájárulás lenne kivethetõ egy ingatlanra.
A Képviselõ-testület – mérlegelve a körülményeket – nettó 100.000 Ft hozzájárulást állapított meg, melynek megtérítésére több módozat is kínálkozik az ingatlanok tulajdonosai számára.
Egyösszegû befizetés esetén a befizetésre kötelezett a közmûvesítési hozzájárulás bruttó összegébõl 10% kedvezményben részesül. Ez esetben a befizetési határidõ a közmûvesítési hozzájárulás kivetésérõl szóló jegyzõi határozat jogerõre emelkedésének napjától számított 30. nap.
Részletfizetési kérelem esetén az elsõ részlet összege a közmûvesítési hozzájárulás bruttó összegének 30%-a, azaz 38.100 Ft. A fennmaradó 88.900 Ft összeget a befizetésre kötelezett a közmûvesítési hozzájárulás kivetésétõl számított egy éven belül, 4 vagy 12 egyenlõ részletben (22.225 Ft illetve 7.409 Ft) köteles megfizetni. Külön kiemelte a polgármester, hogy ez kamatmentes részleteket jelent, ami elõsegíti, hogy a lakosság számára teljesíthetõ feltételeket teremtsen az önkormányzat. Amennyiben azonban valamely részlet megfizetésével a befizetésre kötelezett 15 napot meghaladó késedelembe esik, a kivetett hozzájárulás egy összegben válik esedékessé.

Érintett területek:

Alsóberkifalu: Szent Imre herceg u., Tompa M.u., Babits M.u., Fazekas M.u., Váci M.u., Dankó P.u.vonatkozó szakasza.
Felsõberkifalu: Berki u., Pipacs u., Tilalmasi u., Ûrhajós u.
Horváthnádalja: Malom u., Nádaljai u., Dobogó u., Liszt F.u., Akác u., Teleki u., Kodály Z.u., Németújvári u., Vasaljai u., Magyarnádaljai u., Vasút u., Negyvennyolcas u.

A közmûvesítési hozzájárulást a közmû kiépítésével érintett ingatlanok tulajdonosai viselik tulajdoni hányadaik arányában. A közmûvesítési hozzájárulás kivetésének határideje 2015. július 15.

Megújulhat a fõzõkonyha a Bartóki Oviban
A nemzetgazdasági miniszter – a belügyminiszterrel és az emberi erõforrások miniszterével egyetértésben – pályázatot hirdetett „A gyermekétkeztetés feltételeit javító fejlesztések támogatására”.
A pályázat központi költségvetési forrást biztosít önkormányzati fenntartású, óvodai gyermekétkeztetést szolgáló fõzõkonyha, befejezõ konyha, melegítõ-tálaló konyha, és kapcsolódó kiszolgáló létesítmény létrehozása vagy bõvítése, fejlesztése érdekében. A minimálisan biztosítandó saját erõ mértéke a Pályázó egy lakosra jutó adóerõ-képességétõl függ. Körmend esetében ez 25 % önerõ vállalását jelenti.
Az óvodai étkeztetéshez fõzõkonyha a Batthyányé Coreth Mária Óvodában mûködik, ezért az itt található konyhahelység felújítását és ahhoz eszközbeszerzés megvalósítását tûzte ki célul a Képviselõ-testület. Ez aljzat és falburkolatcseréket, akadálymentesítést, szellõztetõ berendezés biztosítását, és korszerû konyhatechnológiai eszközök beszerzését foglalja magába. A beruházás összköltsége 13.149.532 Ft. A pályázat benyújtására felhatalmazták a képviselõk a Polgármestert, melyhez a pályázathoz 3.287.383 Ft önerõt biztosítottak.

Nemzetközi együttmûködés a sport területén

Az Európai Bizottság hirdetett pályázatot az Erasmus + program keretében együttmûködési partnerségek kialakítására, és az esélyegyenlõség megvalósulására a sport területén. Két településtõl is kapott Körmend felkérést a programban való részvételre. Egyrészt a már több programban partner Muraszombattól, másrészt pedig az olaszországi Cervia településtõl.
A pályázat tág lehetõséget biztosít sporttal kapcsolatos konferenciákon, workshopokon, nem eredmény centrikus sportrendezvényeken való részvételre, illetve ezek megrendezésére. Az együttmûködések lehetõséget biztosítanak arra, hogy a települések különbözõ egyesületei, szervezetei egymás jó gyakorlatait megismerjék, s olyan új módszereket dolgozzanak ki, ami elõsegíti a társadalmi befogadást és az esélyegyenlõséget a sport területén. A pályázat megvalósítása mindkét esetben 2 éves idõtartamot foglal magába, és 80 %-ban támogatott. Muraszombat esetén a Körmendre jutó támogatás 32.000 Euro, önerõként 8.000 Eurót kell biztosítani. Cervia partnereként 20.080 Eu lenne a támogatás, és 5.020 Eu saját forrás szükséges a megvalósításhoz. A képviselõk egyhangúlag támogatták a pályázat benyújtását, s biztosították a szükséges önerõt mindkét esetben.

Továbbra is az Önkormányzat mûködteti az iskolákat
Körmend város Önkormányzata a KLIK létrehozását követõen vállalta 2015. december 31.-ig az iskolák mûködtetését, így 2013. évtõl kezdõdõen a 3 általános iskola és a gimnázium esetében ellátja az üzemeltetési feladatokat. Az akkori döntés nagyrészt azon alapult, hogy az adatszolgáltatás alapján az önkormányzati mûködtetés nem jelentett akkora terhet a költségvetésre, mint a központi költségvetés felé a kiszámított fizetési kötelezettség, ami 145 millió Ft körüli összeg volt. A jogszabályi elõírások szerint az önkormányzatnak a választást követõ év júniusában ismételten nyilatkoznia kell arról, hogy az iskolák mûködtetését vállalja, vagy térítés ellenében a KLIK mûködteti azokat tovább. A 2014. évi gazdálkodási adatokat elemezve látszik, hogy az iskolák mûködtetése megközelíti, de nem éri el a 2013. évben hozzájárulásként megállapított összeget. Az elmúlt években már kialakult a Városgondnokságon belül a mûködtetés rendje, ezért a Képviselõ-testülete úgy döntött, hogy 2015. december 31-ét követõen is mûködtetõje kíván maradni a Körmendi Somogyi Béla Általános Iskolának, a Körmendi Kölcsey Utcai Általános Iskola és Alapfokú Mûvészeti Iskolának, az Olcsai-Kiss Zoltán Általános Iskolának és a Körmendi Kölcsey Ferenc Gimnáziumnak. Ennek megfelelõen 2015. december 31-élt követõen is beépülnek az intézmények mûködtetési kiadásai az önkormányzati költségvetésébe.

Röviden

• A Rendõrkapitányság munkájáról szóló beszámolót 12 igen, tartózkodás és nem szavazat nélkül fogadta el a Képviselõ-testület.

• Jóváhagyták a képviselõk a Körmendi Idõsekért Nonprofit Kft 2014. évi mérlegbeszámolóját.

• Egyhangúlag fogadták el a képviselõk a 2014. évi gyermekjóléti beszámolót.

• Elsõ ízben módosult Körmend 2015. évi költségvetése, melynek indokai között bérkompenzáció és szociális ágazati pótlék kapcsán érkezett támogatások, könyvtári érdekeltségnövelõ támogatás, vis maior pályázat, segélyek kifizetése kapcsán történt központi igénylések szerepeltek. A módosítás tartalmazta az önkormányzat informatikai és irodatechnikai fejlesztéseit, a Városgondnokság gépbeszerzéseit, és a Képviselõ-testület döntései kapcsán szükséges módosításokat. A bevételek és kiadások fõösszegét 2.870.989 eFt összegben hagyták jóvá a képviselõk, míg a tartalék összegét 11.930 eFt-ban határozták meg.



A Képviselõ-testületi ülések elõterjesztései megtalálhatók az önkormányzat honlapján ( http://ekormanyzat.kormend.hu ) illetve a rendeletek is letölthetõk a Jogtár Önkormányzati rendeletek menüpontból.


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.