Szeptember 1-től védettebbek a hírközlési szolgáltatások felhasználói

droszler | 2015. augusztus 26 05:44:46 | körmendi hírek |
NMHH: szeptember 1-tõl védettebbek a hírközlési szolgáltatások felhasználói
A hatóság erõsebb védernyõt ad a felhasználóknak, kiszámíthatóbb jogi környezetet a szolgáltatóknak


A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnökének rendelete megújítja az elõfizetõi szerzõdésekre vonatkozó hírközlési szabályozást. Változást hoz többek között a szerzõdés megkötése, módosítása, megszûnése, a szolgáltatói felelõsség, a kiskorúak védelme és az üzleti elõfizetõkre vonatkozó elõírások terén is. A hatóság kisfilmmel tudatosítja az újonnan életbe lépõ legfontosabb szabályokat.

Az új szabályozás erõsíti az elõfizetõk és a felhasználók jogi védelmét, figyelembe veszi a rendelet több mint három évvel ezelõtti kiadása óta eltelt idõben bekövetkezett piaci és technológiai változásokat, valamint a hatósági munka tapasztalatait. Az elektronikus hírközlési elõfizetõi szerzõdések részletes szabályairól szóló 2/2015. (III. 30.) rendelet két lépcsõben, 2015. augusztus 1-jén, illetve november 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit a szolgáltatóknak legkésõbb 2015. szeptember 1-tõl, illetve 2015. december 1-tõl kell alkalmazniuk. A rendeletben rögzített számtalan újdonság közül a 4+3 legfontosabb változás alább olvasható.

A szeptember 1-jétõl kötelezõ 4 legfontosabb módosítás:

1. Megalapozottabban lehet dönteni a szerzõdéskötésrõl, nyomon követhetõbbek lesznek a módosítások

A könnyebben áttekinthetõ kínálatból, az átláthatóbb ÁSZF (általános szerzõdési feltételek) alapján, valamennyi elõre látható költség elõzetes ismeretében még megalapozottabb döntést lehet hozni egy adott szerzõdés megkötésérõl. Az internet-hozzáférést biztosító szolgáltatók összegyûjtik és honlapjukon egy táblázatban, egységesen összehasonlítható formában közzéteszik az általuk kínált minden internet-hozzáférési szolgáltatás jellemzõjét és ajánlataik paramétereit.

A szerzõdés változásai annak megkötése után is jól nyomon követhetõk. A kétoldalú szerzõdésmódosításra csak a felek ténylegesen egyezõ akarata esetén kerülhet sor, az elõfizetõk hallgatásával nem lehet „észrevétlenül” módosítani. A ráutaló magatartással, határozatlan idõre kötött szerzõdéseknél az elõfizetõk elõzetes beleegyezésére lesz szükség ahhoz, hogy akkor is módosuljon a szerzõdés, ha az elõfizetõk egyáltalán nem nyilatkoznak vagy valamilyen ráutaló magatartást tanúsítanak. Határozatlan idejû szerzõdés egyoldalú módosításakor a szolgáltatók csak akkor változtathatják a szolgáltatás díját, ha azt meghatározott költségnövekedés (pl. magasabb mûsor-szolgáltatási díj) vagy az infláció indokolja. Az emelés indokáról a módosításról szóló értesítésben az elõfizetõket tájékoztatniuk is kell.

Az elõfizetés helyének áthelyezési igényének teljesítésekor a rendelet lehetõvé teszi, hogy azt az elõfizetõk díjtartozása esetén is elutasíthassák a nagyobb tartozásfelhalmozás megakadályozása érdekében.

2. Méltányosabbá válik a szerzõdések felmondása az elõfizetõk számára, több idõ a hívásmegszakításra

A mobiltelefon-, mobilinternet-, mûholdas és földfelszíni digitális televízió szolgáltatásra kötött szerzõdéseknél, ha a szolgáltatás a szerzõdésben megjelölt földrajzi címen nem vagy nem megfelelõen mûködik, az elõfizetõk a szolgáltatásnyújtás megkezdésétõl számított 14 napon belül felmondhatják a szerzõdést, és csak az addig ténylegesen igénybe vett szolgáltatás díját kell kifizetniük. A szerzõdés megszûnésének költségeit – például kiszállási díj – a szolgáltatóknak kell állniuk; azt csak abban az esetben kell az elõfizetõknek viselniük, ha a szerzõdés az õ hibájukból szûnik meg, például díjtartozás miatt. A szolgáltatóknak biztosítaniuk kell, hogy az elõfizetõk a szerzõdés megszûnésekor a szolgáltató tulajdonában lévõ eszközt – például médiaboxot – bármelyik ügyfélszolgálaton visszaadhassák, és a visszaadásról egyúttal igazolást is kötelesek adni, a felmondás elfogadását pedig továbbra sem tehetik az eszköz leadásától függõvé.

Hívásindításkor a hívás díjmentes megszakítására a telefonszolgáltatók ezentúl kötelesek legalább 5 másodpercet biztosítani a hívó fél számára a korábbi 3 másodperc helyett a hangpostára irányítás elõtt.

3. Bõvül a szolgáltatók kötbérfizetési kötelezettsége

Automatikusan kötbér jár majd az elõfizetõknek a hibaelhárításról és a szolgáltatás újbóli elérési lehetõségérõl szóló értesítés késésekor vagy elmaradásakor (korábban ilyen kötbér csak a hiba behatárolásáról szóló értesítésnek vagy magának a hibaelhárításnak a késése vagy elmaradása esetén járt az elõfizetõknek). A szolgáltatóknak kötbérfizetéskor az eddigieknél részletesebb tájékoztatást kell adniuk: a kötbér mértékérõl, számításának, kifizetésének módjáról, az alapul szolgáló szerzõdésszegõ magatartásról; hogy az elõfizetõk pontosan tudják, hogy milyen okból és miért pont akkora összegû kötbér kifizetésére kerül sor.

4. Erõsödik a kiskorúak káros tartalmakkal szembeni védelme

Az internet-hozzáférést nyújtó szolgáltatók kötelesek a honlapjukon könnyen megtalálható helyen: a fõoldalon, az egyes internetcsomagokat bemutató vagy a gyermekvédelemmel foglalkozó aloldalakon közzétenni a káros tartalmakat szûrõ, egyszerûen és gyorsan telepíthetõ szoftverek elérhetõségét és a használatukra vonatkozó tájékoztatást. Számukra ez eddig is ajánlott volt a Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal felhívása szerint. A tartalomszûrõkrõl szóló tájékoztatást az ÁSZF-nek is tartalmaznia kell.

A december 1-jétõl alkalmazandó 3 legfontosabb változás:

1. Szabályozottabb körülmények lépnek életbe a szerzõdéskötéskor és a módosítások során

A rendelet pontosítja a ráutaló magatartás meghatározását a szerzõdéskötési esetekben. A szolgáltatók a nem írásban történõ szerzõdéskötéskor is kötelesek egy, a szerzõdés lényeges tartalmáról szóló írásos dokumentumot átadni az elõfizetõknek. Az elõfizetõk évente egyszer ingyenesen kérhetik a szolgáltatóktól a szerzõdés – bármely idõpontban hatályos – lényeges tartalmáról szóló dokumentum átadását. A szolgáltatóknak a meghirdetett akciós feltételeket és azok módosításait szerepeltetniük kell az ÁSZF-ükben, hogy azok részletei mind az akció idõtartama alatt, mind az után egy helyen könnyen megtalálhatók legyenek.
Az elõfizetõknek pedig a szerzõdéskötéstõl számított 3 hónapon belül lehetõvé kell tenniük a szolgáltató számára a szolgáltatás bekötését, ellenkezõ esetben megszûnik a szerzõdés.

Határozott idejû szerzõdéskötéskor a szolgáltatóknak a szerzõdés megkötése elõtt tájékoztatniuk kell az elõfizetõt a határozott idejû szerzõdés teljes idõtartama alatt jelentkezõ, az elõfizetõket minimálisan terhelõ minden költségrõl, hogy a szerzõdést az elõfizetõk tudatos választással, az elõre tervezhetõ kiadások mérlegelésével köthessék meg. A határozott idejû szerzõdés lényeges tartalmi elemeit – például az alapvetõ díjszabást, a szerzõdés idõtartamát – a szolgáltatók csak akkor módosíthatják egyoldalúan, ha valamilyen jogszabályi változás vagy a hatóság döntése erre kötelezi õket, és a határozott idejû szerzõdést nem lehet majd ráutaló magatartással módosítani.

2. Kedvezõbbé válik az elszámolás a kártyás szerzõdés megszûnésekor, több lesz a felmondási lehetõség

Kártyás elõfizetésnél a szolgáltatók a fel nem használt összeget kérésre kötelesek lesznek visszafizetni, ha a szerzõdés azért szûnt meg, mert a felhasználó nem töltötte fel az egyenlegét a szerzõdés szerinti gyakorisággal.
Határozott idejû szerzõdések esetén bõvül a jogkövetkezmények nélküli felmondási esetek köre: az elõfizetõk akkor is jogkövetkezmények nélkül felmondhatják a határozott idejû szerzõdést, ha a szolgáltatás minõsége hosszabb idõn keresztül rendszeresen rossz, a szolgáltató a szerzõdés lényeges tartalmát jogsértõen módosítja – például díjat emel –, vagy a szerzõdésben szereplõ mûsorcsatornák közül akár csak egyet is jogsértõen kivesz.

3. A kis üzleti elõfizetõknek nagyobb védelem, a nagyoknak több szabadság jár

A kisebb üzleti elõfizetõk, például a mikro- és kisvállalkozások szerzõdéseiben a felek csak a rendeletben tételesen felsorolt rendelkezésektõl térhetnek el, annak érdekében, hogy a kis szervezetek a fogyasztókhoz hasonló erõs elõfizetõi jog- és érdekvédelemben részesülhessenek. A nagyobb üzleti elõfizetõk számára – jobb érdekérvényesítõ képességük miatt – az eltérés lehetõsége jóval szélesebb körben válik megengedetté.

NMHH-kisfilm: Gondosék bemutatják a lényeges változásokat
A hatóság a roamingdíjak ismertetõje után az elõfizetõi szerzõdésekkel kapcsolatos új szabályokra hívja fel a figyelmet kisfilmsorozatának legújabb epizódjában, amelyben Gondos Bálint családfõ ismerteti közérthetõen, milyen új jogi lehetõségekkel érdemes élniük szeptember 1-tõl, illetve december 1-tõl a hírközlési szolgáltatásokat használó embereknek. Az új jogszabály a teljes magyar lakosságot és minden vállalkozást, azaz összesen közel 20 millió elõfizetõi szerzõdést érint (vezetékes és mobiltelefon, tv- és internetszolgáltatás). A kisfilm a hatóság honlapján, YouTube-csatornáján és közösségi oldalán is megtekinthetõ; ismertségét az NMHH fizetett hirdetésekben is növeli.

Az NMHH elnökének rendelete egyértelmû partneri helyzetet hoz létre szolgáltató és felhasználó között. Hatékonyabb fellépési lehetõséget teremt a tisztességtelen, az elõfizetõknek és a piacnak egyaránt ártó szolgáltatói gyakorlatokkal szemben anélkül, hogy szükségtelenül korlátozná a piacot és az innovációt. Bátorítja a valódi versenyt, emellett javítja a hírközlési piac áttekinthetõségét, frissíti, modernizálja a szabályozást, így a szolgáltatók számára is világos kereteket, korrekt szabályozási környezetet biztosít.


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.