Kulturált közlekedés - nagyobb biztonság I.

droszler | 2004. május 16 17:42:35 | körmendi hírek |
Íródott 2004 április-május hóban. De íródhatott volna 1-2-5-10 évvel ezelőtt is...
?Kulturált közlekedés - nagyobb biztonság"
I.

Ezzel a szlogennel írtam közlekedéssel kapcsolatos cikkeimet egy évtizedig a Körmendi Figyelőben, egy-egy írásomnak külön alcímet is adva.
Az egyik célom az volt, hogy felhívjam az olvasók, a közlekedés aktív résztvevőinek a figyelmét Körmend közlekedési problémáira.
A másik célom, hogy ezekre a problémákra megoldást is adjak.
A harmadik pedig, hogy felhívjam a figyelmet arra, hogy Körmenden is megváltoztak a közlekedés feltételei, és a megszokásból történő közlekedés ideje lassan lejár.
Továbbá megpróbáltam párhuzamot vonni Körmend és más városok közlekedési feltételei között, rávilágítva a különbségekre.
De semmiképpen nem volt célom a szabálytalankodók kioktatása, a problémák felelőseinek kipellengérezése. Nos ez utóbbi sikerült a legkevésbé, mert sajnos voltak olyanok, akik úgymond magukra vették a dolgokat.
Körmend ?speciális" közlekedését én is csak sok-sok év után értettem meg igazán. Hogy mire is gondolok? Egy 2003 őszén történt közjátékot adok közzé, kizárólag okulás céljából:
A helyszín: Körmend, Kossuth Lajos utca - Rákóczi Ferenc út kereszteződése.
Az idő: kora délután.
Szereplők: Anyuka és iskolás korú leány gyermeke, haladó személygépkocsi, benne vezetőjével.
Első felvonás: a gyalogosok forgalmát irányító fényjelző készülék színe piros, a járművekét irányítóé zöld.
Második felvonás: a személygépkocsi halad a Kossuth L. u.-ban a Rákóczi F. u. felé.
Harmadik felvonás: a gyalogosok át kívánnak kelni az úttesten.
A bonyodalom: Kiskorú leánygyermek ugyan észreveszi a közeledő járművet, Anyuka azonban nem, mivel körül sem néz, s a tilos jelzés ellenére megindul a járdáról az úttesten át. Vonakodó gyermekét kezénél fogva haladásra ösztökéli. Az úttest közepén már Anyuka is észreveszi a közeledő autót, meghökken, megtorpan, majd megismerve a jármű vezetőjét, kicsit megkönnyebbülve, talán egy enyhe pírral orcáján, gyermekével együtt ismét belelendül a haladásba. Közben egy zavart mosoly kíséretében odaszól leányához: " gyere, a Józsi úgysem üt el bennünket ". Az autós fékez, mosolyogva int a szélvédő mögül, Anyuka visszaint.
Finálé: Az átkelés sikeres volt.

Írásaim alapelveként a szinte minden KRESz könyv bevezetőjében megtalálható mások által megfogalmazott magvas gondolatokat tekintettem. Most csak egyet idézek a sok közül::
"A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy mások is megtartják. Emellett szükséges az is, hogy a közlekedés résztvevői előzékenyek és türelmesek legyenek egymással szemben" (A közúti közlekedés szabályai és értelmezésük, Műszaki Könyvkiadó, Budapest,1986)

Mint ahogy fent már említettem, írásaimmal senkit nem kívántam kioktatni, kipellengérezni, és ezután sem kívánok ilyet tenni. A publikálási lehetőség beszűkülése miatt egyébként is kishíján lemondtam arról, hogy Körmend közlekedésével érdemben foglalkozzak. De hogy mégis leüljek egy klaviatúra elé, annak végtelenül egyszerű oka van: az utóbbi időben egyre többen állítanak meg az utcán, vagy hívnak fel telefonon. A kérdés szinte mindig ugyan az: hogy is van itt vagy ott ez vagy az?
Egyrészt örülök a kérdéseknek. Másrészt azonban nem. Azért nem örülök, mert a kérdésekből az derül ki, hogy még mindig rengeteg tisztázatlan forgalmi helyzet van a városban, melyeket ki így, ki pedig úgy értelmezhet. De nem kevés kérdés csak azért merül fel, mert a kérdezőnél már megkopott a KRESz tudás.
A legtöbb ?érdeklődő" a megállással kapcsolatban teszi fel kérdését. Ennek oka egyszerű. Körmenden is ?elszaporodtak" azok a ki cédulák, melyeket a járművek ablaktörlő lapátjai alá helyeznek el, és arra hívják fel a figyelmet, hogy ?Ön tiltott helyen várakozik,..." Ezért úgy gondolom, hogy érdemes ismételten áttekinteni a megállás és a várakozás szabályait. Fényképeket is mellékelek, melyeknek egy részét magam készítettem, egy részét úgy kaptam. De mint említettem csak illusztrációs céllal! Tisztában vagyok azzal, hogy a negatív példa a legrosszabb, az emberek fejében mindig az marad meg könnyebben. De véleményem szerint mégis szükség van rá, hogy lássa mindenki, akit érdekel, miért is kaphatnak cetliket az autósok. A rendelkezésre álló számtalan fénykép közül igyekeztem a legrégebben készültek közül válogatni. Nem ritka a 10-11 éves kép. Sajnos azonban ma is és holnap is készíthetnénk ilyeneket a város bármelyik pontján. Miközben a járművek egy része már a ?forgalomból végleg kivont" állapotban van.

Ha a megállással kapcsolatban tesznek fel kérdést, ha van lehetőségem, mindig megbeszéljük a megállás fogalmát:
?Megállás: járművel a be- és kiszálláshoz, vagy a folyamatos fel- és lerakodáshoz szükséges ideig, illetőleg - ha a vezető a járművénél marad - egyéb okból legfeljebb 5 percig történő egy helyben tartózkodás. Nem minősül megállásnak az egy helyben tartózkodás akkor, ha ez nem a vezető elhatározásán múlik (olyan műszaki következik be, hogy a jármű továbbhaladni nem képes, vagy a jármű forgalmi okból áll meg)".

Ezt követően legszívesebben idézem a KRESz ide vonatkozó paragrafusát, mely röviden és abszolút egyértelműen fogalmaz. S ha valaki ezt a paragrafust jól megtanulta, és alkalmazza is, soha nem fog cetlit találni a gépkocsijának ablaktörlő lapátja alatt.
A 40.§. szerint:
?(1)Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2) - (5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. A megállást irányjelzéssel jelezni kell.

Kattintson a képere !


1. Kép: ?Így lenne szabályos"
,

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

2-3-4. Kép: ?Így szabálytalan"


Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

5-6-7-8-9. Kép: ?Abszurd kategória"


Az úttest menetirány szerinti jobb szélén történő megállás az úttest széléhez lehető legközelebb, azzal megközelítően párhuzamos megállást jelent. A megállást megfelelő irányjelzéssel idejében jelezni kell. Az irányjelzést a fékezés a fékezés megkezdése előtt kell alkalmazni. Megálláskor sem nyúlhat a jármű felépítménye, illetve rakomány a járda, a járdasziget, kerékpárút, gyalogút fölé, ha egyéb szabályból más nem következik."

?(2)Egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélén is meg szabad állni, ha a jármű mellett legalább egy forgalmi sáv és - az úttest jobb szélén megálló járművek számára elegendő szélességű hely marad."
Ez egyszerűbben azt jelenti, hogy az úttest minimális szélességének 8,25 méternek kell lenni. Ezt kerekítik fel szívesen 9 méterre. Sokan vannak, akik a (2) bekezdésből már csak a mondat első felére emlékeznek. Ezért itt kell megjegyezni, hogy ilyen széles egyirányú utcát Körmenden csak a Szabadság tér északi és déli oldalán találunk. Máshol nem.

Kattintson a képere !

(10. Kép: ?Így lenne szabályos",


Kattintson a képere !

11. Kép: ?Így szabálytalan"
.

?(3) Kétkerekű motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral és kerékpárral egymás mellett két sorban vagy az úttest széléhez viszonyítva ferdén is meg szabad állni, ha a járművek az úttestből egy személygépkocsi szélességénél többet nem foglalnak el. Ahol a várakozóhelyet útburkolati jel (18.§.(1) bekezdés j.) pont) jelzi, egy gépkocsi részére szolgáló helyen két ilyen jármű is megállhat."

?(4) Lakott területen kívül járművel - a lehetőségekhez képest - az úttesten kívül kell megállni.
Lakott területen kívüli út padkáján a megállás akkor szabályos, ha a közúti jelzés nem tiltja. A ?lehetőségekhez" képest utalás a (4) bekezdésben azt jelenti, hogy lakott területen kívül az úttesten vagy az úttest szélét jelző vonal bal oldala mellett csak akkor szabad megállni, ha az úttesten kívüli rész járhatatlan, vagy olyan akadály van rajta, amely miatt ott a megállás lehetetlen. Ha az úttesten kívüli rész nem elegendő szélességű a jármű leállítására, akkor is azt legalább részben igénybe kell venni."

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

12-13. Kép: a (4) bekezdés úgy kezdődik, hogy ?Lakott területen kívül...".


Ha a beszélgetésben idáig jutottunk, akkor a megfelelő ?tilalmat" a kivételeivel együtt kell már csak kikeresni, és akkor választ is adtunk a kérdésre.

Tilos megállni:

a) ahol a jármű fényjelző készülék vagy jelzőtábla jelzésének az észlelését akadályozza;
?A jármű a fényjelző készülék vagy jelzőtábla észlelését akkor akadályozza, ha az út bármely részén szabályosan közlekedő jármű vezetője azt az adott jelzés által előírt cselekvéshez szükséges távolságon belül nem észleli...A forgalomirányító fényjelző készüléket, az elsőbbséget szabályzó jelzőtáblákat már a féktávolságnál nagyobb távolságból kell észlelni, mert a féktávolság közelében történő észlelés hirtelen fékezést von maga után." A jármű azonban nem takarhat el tilalmi vagy utasítást adó táblákat sem. Az egyik tipikus forgalmi helyzet Körmenden a Batthyány Strattman László utcában a Postával szembeni oldalon fordul elő. Ott van egy megállni tilos jelzőtábla, mely előtt a megállás nem tilos, hiszen a tilalom csak az utána következő útszakaszra érvényes. Azonban nem ritka, hogy ponyvás jármű takarja azt.
Kivétel a forgalmi vagy műszaki ok.

b) ahol a jármű és az úttesten levő záróvonal vagy a jármű és az úttest másik szélén álló jármű között legalább három méter széles hely nem marad;

Kattintson a képere !

14. kép: hely van, de...


Kattintson a képere !

15. Kép: ?Mint teve a tű fokán"


?A megállási tilalom-egyebek között-akkor érvényesül, ha a közlekedés céljára nem áll rendelkezésre legalább 3 méter széles úttest. Ezt a szélességet az úttesten levő bármilyen akadálytól (fogalomkorlátozó eszköz, hó, építési anyag stb.) kell számítani, hiszen a rendelet a legalább 3 méter széles hely szabadon hagyását kívánja meg."
Kivétel a forgalmi vagy műszaki ok.
A Körmenden rendszeresen közlekedők leggyakrabban az Alkotás utcában, a Bercsényi utcában, a Kossuth L. u.-ban, ritkábban a Dózsa Gy. u.-ban, a Deák F. u.-ban és még sorolhatnám melyekben találkozhatnak a fenti szabály be nem tartásából eredő ?mini dugókkal".

c) be nem látható útkanyarulatban, bukkanóban vagy más olyan helyen, ahol a járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból nem észlelheti;
E pont ?...szerinti ?kellő távolság" az a távolság, amelyen belül a másik jármű vezetője még képes az adott helyzetben szükséges cselekvésre. Ebbe beletartozik az álló jármű kikerüléséhez vagy a biztonságos megálláshoz szükséges távolság is."
Kivétel a forgalmi vagy műszaki ok.
Bármilyen furcsa, Körmend belterületén talán még mind a mai napig hirdeti egy tábla, hogy nemsokára bukkanó következik.

Kattintson a képere !

16.Kép: "Csak a példa kedvéért, itt ne",

Kattintson a képere !

17. Kép: ?A hirdető tábla"


d) útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított öt méter távolságon belül, kivéve, ha közúti jelzésből más következik; ez a tilalom nem vonatkozik az úttorkolattal vagy útelágazással szemben megálló járműre, ha az a többi jármű bekanyarodását nem akadályozza;

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

(18-19-20-21. Kép: ?Csak a példa kedvéért, itt és így ne",


Kattintson a képere !

22. Kép: "Csak az az (1) ne volna..."


Több közlekedésben résztvevő áll meg szívesen - főleg nyáron - a 20-21. Kép szerint, a hűvösön. Nem gondolván a d) pont 5 méterére, illetve az ezáltal kialakuló útszűkületre, a beláthatóság csökkenésére. Természetesen igaz az is, hogy a Szabadság téri parkolóban e témakört vizsgálva rendkívül felértékelődne az útburkolati jelek hiánya illetve megléte. Abszolút egyértelművé tenné a helyzetet az újonnan való felfestés, melyre legalább 10 éve várnak az autósok, de ez más téma.

e) kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, valamint a gyalogos-átkelőhely előtt személygépkocsival, motorkerékpárral, segédmotorkerékpárral, kerékpárral és kézikocsival 5 méter, egyéb járművel 15 méter távolságon belül;
?Ha az úttesten, kerékpárúton vagy a kerékpársávon érkező kerékpáros a kerékpárt tolva az úttesten való keresztirányú áthaladásra a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet igénybe kívánja venni, és emiatt áll meg a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt, akkor ez forgalmi okból történő, tehát nem tilos a megállás.
Ha a kijelölt gyalogos-átkelőhely útburkolati jele nem látható (pl. hó takarja), az előttük történő megállás szempontjából az 5, ill. 15 m-es távolságokat a ?Kijelölt gyalogos-átkelőhely" tábláról kell figyelembe venni. A megállási tilalom ilyen esetben a két forgalmi irány részére elhelyezett táblák közötti területen is fennáll, egyirányú forgalmú úton pedig a tábla utáni 5 méteren belül is tilos a megállás. Forgalomirányító fényjelző készülék esetén a jelzőlámpától kell alkalmazni a megfelelő távolságokat.
A ?zebrán" történő megállás alól nincs kivétel. Ennek ellenére gyakran látni a Bajcsy u.-ban a gimnázium főbejárata előtt levő kijelölt gyalogosátkelőhelyen-vélhetően pusztán kényelmi, mint szabályismeret hiánya miatt- megálló járművel, leginkább reggel 7 és 8 között... Sajnos azt is megállapíthatja bárki, ha alaposan körülnéz városunkban, hogy alig talál kijelölt gyalogos-átkelőhelyeket tábláikkal együtt.

f) hídon, aluljáróban, alagútban, valamint ezek be- és kijáratánál;
?A híd, alagút megközelítésére szolgáló fel-, illetve lejáróutak is híd, illetve alagút bejáratának számítanak."
Körmenden egyetlen egy híd jöhet ilyen szempontból számításba, de erről az egy hídról majd más témában máskor.

g) vasúti átjáróban és attól számított 30 méter távolságon belül, valamint vasúti, illetőleg villamospályán és ezekhez olyan közel, hogy a jármű a vasúti jármű, illetőleg a villamos közlekedését akadályozza;
?A vasúti átjáró a két forgalmi irány számára elhelyezett ?vasúti átjáró kezdete" jelzőtáblák közötti terület. A vasúti átjárótól számított 30 méteren belüli megállási tilalmat a vasúti átjáró kezdete jelzőtábláktól kell érteni és az útra, az úttestre, útpadkára, járdára stb. kell vonatkoztatni."

Kattintson a képere !

23. Kép: ?Kicsi a kocsi de ott van."


h) más járművel a villamos, autóbusz vagy trolibusz megállóhelyet, illetőleg taxiállomást jelző tábla előtt 15 méter, utána 5 méter távolságon belül, kivéve, ha útburkolati jelből más nem következik;

Kattintson a képere !

24. Kép: ?Számomra mind a mai napig érthetetlen ez a megoldás"


Körmenden több helyen is találunk autóbusz megállóhelyét jelző táblát, de a Szabadság téri parkolóba kihelyezett tábla számomra a ?csúcs". A vasútállomás falán található TAXI táblácska a régi szép békeidőket idézi fel bennem.

i) autóbuszöbölben és autóbusz forgalmi sávban, kivéve a kijelölt megállóhelyén megálló autóbuszt(trolibuszt);

A h) és i) pontok rövidek, egyszerűek, egyértelműek. Az i) a menetrend szerinti autóbuszokra illetve trolibuszokra vonatkozik. Körmenden mindössze 4 autóbuszöböl van. A legfrekventáltabb a Rákóczi úton található kettő. A legtöbb gond is itt keletkezett, melyről legkevésbé a buszöblök tehetnek. (A nemrég baleset folytán kidőlt tábla is csak a minap került vissza helyére az északi oldalon) De a nap bármely szakában találkozhatunk itt a legkülönbféle járművel, legkülönbféle dolgokat végrehajtó gazdáikkal együtt. De ne tagadjuk, közúti ellenőrzést is láthatunk néha-néha. És bizony itt a legkönnyebb a megfordulás, bár ilyenkor figyelmen kívül kell hagyni legalább 3 forgalmi sávot és egy záróvonalat.

Kattintson a képere !

25. Kép: ?A jármű méretes, csak nem busz kategória"


Ide kívánkozik a: ?49.§.(4) A megkülönböztető fényjelzést - ha a jármű olyan helyen áll meg, ahol a megállás egyébként tilos - működtetni kell. Megkülönböztető hangjelzést álló járművön használni nem szabad.
A rendelet álló gépjárművön csak akkor teszi kötelezővé a megkülönböztető fényjelzés használatát, ha az tilos helyen áll. Nem tiltja a szabályosan, az úttest szélén álló járművön a fényjelzés alkalmazását, mert az a szolgálatot teljesítő személyek munkájának zavartalansága és a személy- és vagyonbiztonság megóvása érdekében szükséges lehet.
Ha a jármű szabálytalan elhelyezése folytán a szokásosnál nagyobb útfelületet foglal el, a fényjelzést ugyancsak használni kell."

j) villamos megállóhelynél levő járdasziget és a hozzá közelebb eső járda közötti úttestrészen;
Körmenden ilyen forgalmi szituációval nem találkozunk egyelőre.

k) egy tonnánál nagyobb tengelyterhelésű járművel járdán;

l) kapaszkodósávon, gyorsító- és lassító sávon, valamint kerékpársávon;
Körmenden az első három hellyel nem találkozhatunk, és sajnos egyelőre egy centiméter kerékpársávval sem rendelkezik városunk. Van azonban ?kerékpár és gyalogút". Ezzel a tilalmak felsorolása azért nem foglalkozik, mert maga a tábla már a behajtást is tiltja a nem kerékpáron illetve gyalogosan közlekedők számára.

Kattintson a képere !

26. Kép: ?1995",

Kattintson a képere !

27. Kép: ?2000"


m) különösen veszélyes helyen, az útburkolati jellel jelzett területen;
Körmenden hosszú-hosszú ideig nem találkozhattunk ilyen jellel. Ha lett is volna, ilyet a közút-vasút kereszteződésében illetve útkereszteződésben vagy a tűzoltók által tűz esetén használt vízcsapoknál kellett volna találnunk. Szerencsére a Rázsó Imre Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium elé festett első jel lassan lekopik. Bízzunk abban, hogy nem festik újra. A második jel ugyancsak kopófélben van, és a Rákóczi u. 9-11. számú ház mögötti parkolóban találjuk.

Kattintson a képere !
28. Kép: ?Megújítani nem szükséges".


A jelről továbbá még azt kell tudni, hogy azon forgalmi vagy műszaki okból sem szabad megállni, ezért számomra egyik jel sem értelmezhető ezeken a helyeken.

Tilos továbbá megállni ott is, ahol azt jelzőtábla, és a megállási tilalmat jelző útburkolati jel tiltja.

Kattintson a képere !
29. Kép: ?Megállni tilos"


Elérkeztünk a legizgalmasabb és legnagyobb ?veszélyekkel" járó ponthoz:

?(8) A járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha
a) azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,
b) a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,
c) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és
d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg."
Azt hiszem nem járok messze az igazságtól, amikor azt mondom, hogy Körmenden nem lehet szabályosan megállni járdán sehol.
Az a) pontnak megfelelő jel van ugyan még a béke időből a Deák F. u.-ban, de az nem felel már meg a c) pontnak

Kattintson a képere !
30. Kép: ?Rég volt"


És vélhetően erre a képre emlékeznek még sokan, amikor a régi szabály szerint meg lehetett állni a Kossuth L. u.-ban, de már ez is a múlté

Kattintson a képere !

31. Kép: ?Még régebben volt"


S mivel az a) pontnak megfelelő jelzőtábla és útburkolati jel sajnos nincs egész Körmenden egy darab sem, így a b), c), d) pontok nem is léphetnek életbe. Ennek ellenére többen is többféle módon próbálkoznak. A rendelkezésre álló fényképekből csak néhány

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

Kattintson a képere !

?Gyöngyszemek")

?(9) A járdán a mozgás korlátozott személy (illetőleg az őt szállító jármű vezetője) járművével a (8) bekezdésben említett egyéb feltételek fennállása esetében akkor is megállhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg".

Meg kell állni azonban akkor, ha a jármű vezetője baleset részese volt, okozott vagy csak látott. A hatósági közeg vagy jelzőőr jelzésére. Ha az állati erővel vont jármű vezetője erre jelzést ad. Továbbá akkor is, ha az úton gyermekek zárt csoportja halad át, illetve ha egyértelműen látható, hogy az úton mozgásában korlátozott személy halad át.


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.