Rákász Gergely - Látványkoncert

droszler | 2005. május 16 10:28:51 | kultúra |
Nem csak koncert… LÁTVÁNYKONCERT!!!

Kattintson a képere !
Rákász Gergely neve a hangverseny látogatók körében egyet jelent a könnyed, igényes kikapcsolódással.
Új hangversenye, Interaktív Látványkoncert,
ami azt jelenti, hogy nem csak zenemûveket hallgathatunk meg, hanem a modern technikának köszönhetõen a darabok alatt kivetítve az adott korszakból származó társmûvészetek jellemzõ alkotásait is megtekinthetjük. Így válik a hangverseny egyszerre könnyed érdekes kikapcsolódássá, vagy akár izgalmas családi programmá, ahol átfogó képet kapunk egy-egy mûvészeti korszakról.
Látványkoncert… Képek és hangok… Jöjjön el, hallgassa; és nézze meg:
Körmenden Június 4. Szombat 19 óra Református Templom (Kossuth Lajos utca)

Elõvétel: Körmendi Kulturális Központ – Berzsenyi u. 11.


További megyei idõpontok
:

2005. Június 2. Csütörtök 19 óra – Szombathely – Don Bosco Mûvelõdési Ház (Szalézi tér 7.)
Elõvétel: Alexandra Könyváruház – Savaria Plaza Körmendi út 52-54. Tel: 94 516525
Alexandra Könyvesbolt – Mártírok tere 1. Tel: 94 511665
2005. Június 3. Péntek 19.30 óra – Celldömölk – Római Katolikus – Bencés – Kegytemplom (Hollósi tér)
Elõvétel: Kemenesaljai Mûvelõdési Központ – Dr. Géfin tér 1. Tel: 95 420037
2005. Június 4. Szombat 19 óra – Körmend – Református Templom (Kossuth Lajos utca)
Elõvétel: Mûvelõdési Központ – Berzsenyi u. 11.
2005. Június 5. Vasárnap 19 óra – Szentgotthárd – Római Katolikus – Apátsági Templom (Széll Kálmán tér)
Elõvétel: Mûvelõdési Ház Kossuth Lajos u. 7. 94 554106


Nem csak koncert… LÁTVÁNYKONCERT!!!
Mozart & Gershwin – Interaktív Látványkoncert


Ami egy amerikai elõadásban teljesen hétköznapi, az Magyarországon még majdhogynem elképzelhetetlen. Volt…

Rákász Gergely koncertorgonista, gyakran fordul meg nemzetközi színpadokon, így az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában lassan ismertebb a neve, mint idehaza. Nem véletlen, hogy õ az elsõ, aki a modern látványtechnológiát a klasszikus mûvészet szolgálatába állítja.
Miért csak az üzleti konferenciák minõségét és érthetõségét növelje a projektoros kivetítés? – kérdezi Rákász.
Korábbi hangverseny sorozata, a Barokk LIGHT után, amelyet világszerte több mint 23000 ember hallgatott meg így nyilatkozik:
- 937 levelet és e-mailt kaptunk, különbözõ országokból. Az asszisztensem az összes olyat kinyomtatta nekem, ami hosszabb volt, mint: „köszönjük az élményt, nagyon jól éreztük magunkat, feltöltõdtünk”. Ezek a levelek egytõl egyig megemlítették, hogy: „milyen jó volt, hogy az összekötõ szövegekkel belehelyezett bennünket a korszakba, amikor a darab íródott.”
Erre a kimondott közönségigényre válasz a Látványkoncert.
Itt most nem csak zenemûveket hallgathatunk meg, hanem mialatt mondjuk Bach muzsikája szól, a modern technikának köszönhetõen kivetítve, az adott korszakból származó társmûvészetek jellemzõ alkotásait is megtekinthetjük.
Láthatjuk, milyen környezetben dolgozott Mozart, Beethoven, Gershwin és a többi zeneszerzõ. Milyen épületeket emeltek, milyen képeket festettek szobrokat állítottak a kortársak. Ez az úgynevezett „Absolute Experience” azaz Teljes Élmény produkció.
Átfogó képet ad egy-egy mûvészeti korszakról, így nem csak azoknak élmény, akik számára fontos az igényes kikapcsolódás, hanem izgalmas családi program is lehet, ahol gyermekeinkkel együtt szerezhetünk érdekes tapasztalatokat.
A hangverseny 2004 szeptembere óta fut Magyarországon, és 2005 nyaráig még a lenti helyszíneken hallhatják; és láthatják.

Gergõt 2004. májusában beavatta a Templomos Lovagrend.
2004. március 21-én, Bach születésnapján elkészült a Barokk LIGHT CD felvétele. Hamarosan kapható a boltokban, addig is megrendelhetõ az Interneten.
A Barokk LIGHT hangversenykörút bevételébõl 43 különbözõ alapítványt és egyéb szervezetet támogattunk kisebb-nagyobb összegekkel.
Gergõ hosszabb Egyesült államok-béli tartózkodás után tavasszal tért haza Magyarországra, s most az itthon töltött idõ alatt a jótékonysági koncertekkel együtt 42 hangversenyt tart áprilistól júniusig, azaz 3 hónap alatt. Ezután Fesztiválra várják Washington államba, erre júniusban utazik vissza az USA-ba, és csak Szeptembertõl tér haza Magyarországra.

Kattintson a képere !
Nagyításhoz klikk a képre


Több információ: www.rakaszgergely.hu
Speciális kérdésekkel, interjúhoz szükséges válaszokért Gergõ elérhetõ a 20/4288635 telefonszámon.


2005. Tavaszi Látványkoncert turné állomások

2005. Április 5. Kedd 19 óra – Kaposvár – Evangélikus Templom (Kossuth Lajos u.)
Elõvétel: Alexandra Könyváruház – Kaposvár Plaza – Berzsenyi D. u. 1-3. Tel: 82 512346

2005. Április 6. Szerda 18 óra – Szarvas – Evangélikus Ó Templom (Vajda P. u.)
Elõvétel: Tourinform Iroda – Kossuth tér 3. Tel: 66 311140

2005. Április 7. Csütörtök 19 óra – Békéscsaba – Evangélikus – Kis Templom (Szeberényi tér–Baross u.)
Elõvétel: Alexandra Könyváruház – Csaba Center Andrássy út 37-43. Tel: 66 524537
Alexandra Könyvesbolt – Andrássy út 32. Tel: 66 529560

2005. Április 8. Péntek19 óra – Gyula – Református Templom (Petõfi tér)
Elõvétel: Alexandra Könyvesbolt – Városház u. 4. Tel: 66 561951

2005. Április 9. Szombat 19 óra – Orosháza – Református Templom (Könd u.)
Elõvétel: Petõfi Sándor Kulturális KHT – A Pártok Házában - Szabadság tér 3. 6-os iroda Tel: 68 411048

2005. Április 12. Kedd 19 óra – Szentes – Római Katolikus Szent Anna Templom (Erzsébet tér)
Elõvétel: Szentesi Mûvelõdési Központ Galériájában – Kossuth tér 5. I. em.

2005. Április 13. Szerda 19 óra – Csongrád – Mûvelõdési Központ – Magyar Király Díszteremben (Szentháromság tér 8.)
Elõvétel: Mûvelõdési Központ és Városi Galéria – Szentháromság tér 8. Fsz 1. Tel: 63 483414

2005. Április 14. Csütörtök 19 óra – Hódmezõvásárhely – Református Ótemplom (Szõnyi u.)
Elõvétel: Petõfi Sándor Mûvelõdési Központ – Szántó Kovács János utca 7.

2005. Április 15. Péntek 19 óra – Makó – Református Ó Templom (Kálvin tér)
Elõvétel: Hagymaház – Széchenyi tér 6. Tel: 62 212 044

2005. Április 21. Csütörtök 19 óra – Eger – Minorita – Szent Antal Templom (Dobó István tér)
Elõvétel: Alexandra Könyvesbolt – Széchenyi út. 12. Tel: 36 516910

2005. Április 24. Vasárnap 18 óra – Salgótarján – Református Templom (Losonci u.)
Elõvétel: Mûvelõdési Központ – Fõ tér 5. 32 310503
Alexandra Könyvesbolt – Mérleg u. 7. Tel: 32 511786

2005. Április 27. Szerda 19 óra – Kecskemét – Római Katolikus Nagytemplom (Kossuth tér)
Elõvétel: Nagytemplom Titkárság – Kossuth tér 2. Tel: 76 487501
Alexandra Könyvesbolt – Szabadság tér 1. Tel: 76 504508

2005. Április 28. Csütörtök 19.30 óra – Kiskunfélegyháza – Sarlós Boldogasszony – Ótemplom (Béke tér)
Elõvétel: Móra Ferenc Mûvelõdési Központ – Petõfi tér 4. Tel: 76 466 843

2005. Április 29. Péntek 19 óra – Kiskunhalas – Római Katolikus Alsóvárosi Templom (Szent I. u.)
Elõvétel: Mûvelõdési Központ – Bokányi D. utca 8. Tel: 77 422350

2005. Április 30. Szombat 19 óra – Soltvadkert – Evangélikus Templom
Elõvétel: Mûvelõdési Ház – Kossuth u. 10. Tel: 78 582585

2005. Május 5. Csütörtök 19 óra – Cegléd – Evangélikus Templom (Bercsényi u.)
Elõvétel: Kossuth Mûvelõdési Központ – Kossuth tér 5/a Tel: 53 310199

2005. Május 6. Péntek 19 óra – Jászberény – Református Templom (Thököly u.)
Elõvétel: Déryné Mûvelõdési Központ – Lehel vezér tér 33. Tel: 57 411976

2005. Május 7. Szombat 19 óra – Szolnok – Református Templom (Tiszaparti sétány)
Elõvétel: Alexandra Könyváruház – Szolnok Plaza Ady E. u. 28/a. Tel: 56 506519

2005. Május 8. Vasárnap 20 óra – Törökszentmiklós – Római Katolikus Templom (Ipolyi tér)
Elõvétel: Városi Mûvelõdési Központ Portán - délutánonként 14-20 óráig - Kossuth Lajos út 135. Tel: 56 590756

2005. Május 9. Hétfõ 19 óra – Kisújszállás – Református Templom (Kálvin u.)
Elõvétel: Mûvelõdési Ház – Deák Ferenc u. 6. Tel: 59 520672 valamint de. 9 – 12 óráig a helyszínen

2005. Május 10. Kedd 19 óra – Karcag – Református Templom (Kálvin u.)
Elõvétel: Déryné Mûvelõdési és Ifjúsági Központ Dózsa György u. 5-7. 59 503226-4

2005. Május 23. Hétfõ 20 óra – Csorna – Jézus Szíve Templom (Szent István tér)
Elõvétel: Városi Mûvelõdési Központ - Szent István tér 36 96 261250

2005. Május 24. Kedd 19 óra – Mosonmagyaróvár Szent Gotthárd Templom (Szent László tér)
Elõvétel: Tourinform Iroda – Kápolna tér 16. Tel: 96 206304

2005. Május 25. Szerda 19 óra ­– Kapuvár – Római Katolikus Szent Anna Templom (Fõ tér)
Elõvétel: Rábaközi Mûvelõdési Központ – Gyõri út 2. Tel: 96 241823

2005. Május 26. Csütörtök 19 óra – Gyõr – Belvárosi Református Templom (Kossuth utca)
Elõvétel: Tourinform Iroda – Árpád u. Pavilon Tel: 96 311771
Alexandra Könyvesbolt – Gyõr Plaza Vasvári Pál u. 1/a Tel: 96 410588

2005. Május 27. Péntek 19 óra – Sopron – Szent György Templom (Szent György u.)
Elõvétel: Alexandra Könyváruház – Sopron Plaza Lackner K. u. 35. Tel: 99 506251
Alexandra Könyvesbolt – Várkerület 104. Tel: 99 505247

2005. Június 2. Csütörtök 19 óra – Szombathely – Don Bosco Mûvelõdési Ház (Szalézi tér 7.)
Elõvétel: Alexandra Könyváruház – Savaria Plaza Körmendi út 52-54. Tel: 94 516525
Alexandra Könyvesbolt – Mártírok tere 1. Tel: 94 511665

2005. Június 3. Péntek 19.30 óra – Celldömölk – Római Katolikus – Bencés – Kegytemplom (Hollósi tér)
Elõvétel: Kemenesaljai Mûvelõdési Központ – Dr. Géfin tér 1. Tel: 95 420037

2005. Június 4. Szombat 19 óra – Körmend – Református Templom (Kossuth Lajos utca)
Elõvétel: Mûvelõdési Központ – Berzsenyi u. 11.

2005. Június 5. Vasárnap 19 óra – Szentgotthárd – Római Katolikus – Apátsági Templom (Széll Kálmán tér)
Elõvétel: Mûvelõdési Ház Kossuth Lajos u. 7. 94 554106

2005. Június 6. Hétfõ 19 óra – Zalaegerszeg – Hangversenyterem – Zsinagóga (Ady E. u.)
Elõvétel: Alexandra Könyváruház – Zala Plaza Stadion út 5. Tel: 92 500237 és a helyszínen

2005. Június 7. Kedd 19 óra – Nagykanizsa – Református templom (Kálvin tér)
Elõvétel: Alexandra Könyváruház – Kanizsa Plaza Európa Tanács u. 2. Tel: 93 516556

2005. Június 11. Szombat 19 óra – Budapest – Kõbányai Református Templom (X. ker. Ihász u. 13.)
Elõvétel az Alexandra Könyváruházakban:
Bartók - Ház XI. Bartók B. út 43-47. Tel: 1/279-1778
Csepel Plaza XXI. Rákóczi u. 154-170. Tel: 1/278-2112
Duna Plaza XIII. Váci út 178. Tel: 1/238-0594
Euro Center Óbuda III. Bécsi út 154. Tel: 1/437-4659
Lurdy Ház IX. Könyves Kálmán. krt. 12-14. Tel: 1/455-0653
MOM Park XII. Alkotás út 53. Tel: 1/225-0240
Valamint a Zeneakadémia Jegypénztárában VI. Liszt Ferenc tér 8. Tel: 1/3420179

2005. Június 12. Vasárnap 19 óra – Tata – Római Katolikus – Szent Kereszt Templom (Kossuth tér)
Elõvétel: Tourinform Iroda – Ady Endre u. 9. Tel: 34 586045

2005. Június 15. Szerda 19 óra – Miskolc – Belvárosi Református Templom (Kossuth u.)
Elõvétel: Alexandra Könyváruház – Miskolc Plaza Szentpáli u. 2-6. Tel: 46 506628

2005. Június 16. Csütörtök 19 óra – Nyíregyháza – Református Templom (Kálvin tér)
Elõvétel: Mûvelõdési Ház – Szabadság tér 9. 42 411822
Alexandra Könyvesbolt – Nyír Plaza Szegfû u. 75. Tel: 42 596 249
Alexandra Könyvesbolt – Bethlen G. út 2. Tel: 42 506142

2005. Június 17. Péntek 19 óra – Debrecen – Református Kistemplom – Csonkatemplom (Piac utca)
Elõvétel: Alexandra Könyváruház – Debrecen Plaza Péterfia u. 18. Tel: 52 456922

2005. Június 18. Szombat 19 óra – Hajdúböszörmény – Református Templom (Bocskai tér)
Elõvétel: Sillye Gábor Mûvelõdési Központ – Bocskai tér 4. Tel: 52 229990

2005. Június 19. Vasárnap 19 óra – Hajdúszoboszló – Görög Katolikus Templom (Szilfákalja u.)
Elõvétel: Mûvelõdési Központ és Könyvtár – Szilfákalja utca 2. Tel: 52 558800





Játék – Élet

1977. 12. 23. Életemben elõször bõgtem. Apám éjszaka gyalogol, hogy elújságolja anyám szüleinek: fia van!
Erre az idõszakra nem nagyon emlékszem, de azt elmondták, hogy nem nagyon ettem, csak ha a Gólya-gilicét mesélték.
Anyám azt hitte éhen fogok halni, de nem így történt. Megettem azonban a szobai fikuszt és a Händel Vízizene lemezborítóját, mindkettõ közel volt a járókámhoz. Már nem emlékszem ízletesek voltak-e.
1981. 09. 05. Zeneóvodába írattak – Utáltam! Csak akkor voltam hajlandó elmenni, ha hazafelé a közeli cukrászdában egy puncskockát kaptam. Márkahûség…
1982. nagyjából augusztus Nedda barátnõm el tudta játszani a Szeretnék szántani címû népdalt furulyán; nehogy már ez nekem nem megy, kölcsönkértem a furulyát de nem adta, ezért kipróbáltam zongorán – életem elsõ tudatos hangjai egy hangszeren. Ezt hallva kezdett apám tanítani.
1983. 03. 11. Szitás Mátyás betörte a fejemet egy székkel az óvodában, mert szerinte más ritmusban szirénázott a mentõ a „Kórház a város szélén” címû sorozatban. Mellesleg nekem volt igazam. Mátyás, késõbb jó barátom lett.
1983. 10. 13. Abbéli irigységemben, hogy tinédzser korában Mari nõvéremet egyedül elengedték otthonról engem 6 évesen pedig nem; elõre megfontolt szándékkal, újra és újra szétdobáltam az összes tankönyvét. Ezért ezen a napon megkaptam életem elsõ és nagyon megérdemelt elfenekelését.
1984. 01. 03. Lecke a mértékletességrõl
Kaptam egy doboz macskanyelvet, (ekkor már hajlandó voltam enni) amit egy este alatt megettem. Az éjszakát kezdetben egyedül, majd késõbb anyám hõsi virrasztásával, arccal a WC fölé görnyedve töltöttem.
1984. nyara az utolsó Óvodai napok. Örök hûséget esküszöm Csermák Orsinak.
1984. 09. 01. Elsõ nap az iskolában. (Bartók Béla Zenei Általános Iskola – Gyõr) Hihetetlen, de felvettem egy cicanadrágot. Anyám nagyon furcsa látványt nyújtott, mert szokatlanul nagyra puffadt a hasa. Talán beteg?
1984. 11. 07. Megszületett Dani öcsém. Hihetetlenül békés egy tag volt. Csak nézett ki a kiságy aljáról. Egyszer kis híján halálra etettem almareszelékkel. Nekem ízlett, gondoltam neki is. Az nem tûnt fel, hogy nem nagyon nyeli…
1986. Farsang
Jean Marais voltam fakarddal, pelerinnel, kalapban és bricsesz gatyában. Tisztára, mint Õ a kosztümös filmekben. Persze senki nem tudta az osztályból ki az a Jean Marais, szóval elég cikis volt.
1986. Szeptembere – hivatalosan is elkezdtem zongorázni – Cica néninél, s a mai napig vallom, hogy ha nem hozzá kerülök, sosem leszek zenész. Hat évvel késõbb tudtam csak meg, hogy Mariannak hívják. Giricz Lajosné, Mariann. Köszönöm!!!
1987. 10. 27. Miután egy súlyos probléma kapcsán (már nem emlékszem mi volt az) nem értettem egyet szüleimmel, dacból kivonultam az erkélyre, hogy mától ott lakom. Nem voltam igazán elõrelátó, mert mindezt a tél küszöbén papucsban és trikóban tettem. Ráadásul az ajtó rám záródott. Dani öcsém engedett be, így sokáig meg voltam róla gyõzõdve, hogy Õ az egyetlen, aki szeret a családomban.
1988. 03. 12. Kirándulunk Esztergomba. Az elsõ igazi orgonaélményem. Apám kiharcolja, hogy feljussunk a karzatra. Találkozás Baróti Istvánnal az orgonistával, aki késõbb a tanárom lett. Úgy döntök, orgonista leszek. Nem vesznek komolyan. Mindenesetre másnap hosszú idõ után elõször nem viszek mûanyag katonákat a misére, hanem apám mellé ülök, aki másodállásban Gyõr-Révfaluban kántorkodik.
1989 az elsõ zongoraverseny. Talán soha nem féltem még ennyire. Rosszabb volt, mint az Indiana Jones és a Végzet Temploma.
Napi rutin évekig. Iskola, gyakorlás, olvasás (összegyûjtöm egy füzetbe az „oldalakat”, írom, milyen könyveket olvastam; kategorizálom, és hogy hány oldalasak voltak. Több mint 200.000 oldal gyûlik össze)
1991. Cserkész leszek. A tíz pontot ugyan a mai napig nem tudom, de a társaság remek volt. Bazsi, Fecó, Arnold, Koló, Lanczi, Rizsa, mind olyan srácok, akiknek helyén a szívük és kivétel nélkül jobban tájékozódnak mint én. Beszélni viszont én tudtam jobban; meggyõztem mindenkit, hogy én tudom jól a visszautat, a csapat nagyobbik fele az iránytûvel rossz irányba megy…
Órákig kerestek bennünket az erdõben…
1992. középiskolai felvételik.
Lecke a korrektségrõl és az esélyegyenlõségrõl
Nem vettek fel egy nagyon jó hírû iskolába. Ekkor ezt katasztrófaként éltem meg. Ma hálás vagyok érte.
Késõbb kiderült, hogy paraszthajszálon múlt. Amikor anyám bement megkérdezni, hogy miért nem sikerült, azt mondták: igaz, hogy remekül sikerült a felvételi; igaz, hogy apám sosem volt párttag és a mai napig kántorkodik; igaz, hogy betéve fújom a hittant, de egy olyan gyereknek kellett a hely, aki még nem annyira vallásos, hogy jó útra térítsék. Utóbb megtudtuk, hogy ennek a „nem annyira vallásos” fiúnak az apukája 12 számítógéppel támogatta az iskolát…
Felvettek viszont a konziba (Richter János Zenemûvészeti Szakközépiskola). Zenész leszek…
Állandó viszályok Hoffmann Lászlóval, az orgona tanárommal. Nem is annyira zenei, mint inkább emberi súrlódások, és ez kivetül a zenére is.
Õ precíz, vonalas, hallgatag, tekintélyelvû és magába forduló tökéletes melankolikus, én rohanó, extrovertált, nagypofájú, öntörvényû, kötelezettség ellenzõ szabadságharcos, kolerikus-szangvinikus.
Ám ez az ellentét, és a szabadulni akarás indít el az önmegvalósítás útján.

Élet – Játék

Megismerkedek Varnus Xaverral, akinek barátsága pont annyi bajt hoz a fejemre a konzervatív vezetésû iskolában, mint amennyi pozitívumot az, hogy a gyakorlatban látom, hogy „készül” egy koncert. Hosszú távon azért az utóbbinak több haszna volt. J
1993. 06. 12. Az elsõ nyilvános koncertem
Sára barátnõm, egy koncertrõl hazafelé megkérdezte: „és neked mikor lesz koncerted”? Magam pedig nagy öntudattal rávágtam: 2 hónapon belül. Sára aztán nem hagyott békén, muszáj volt betartani ezt a felelõtlen ígéretet. Rettegtem, hogy a tanáraim meg ne tudják, ki tudja miért nem volt szabad hangversenyeznünk a konzervatóriumon kívül.
Mihácsi Balázs barátom kinyomtatott több száz szórólapot, amit én biciklire pattanva minden ismerõs postaládájába bedobtam.
Szinte hihetetlen de vagy 200-an eljöttek.
Életem legrettenetesebb pillanata volt amikor megláttam a tömeget, és rájöttem, hogy ez most nem játék, helyt kell állnom.
Talán soha nem játszottam még olyan rosszul, mint akkor az elsõ darabokat. Ám érdekes módon nem fütyültek ki. Ezt egy hatalmas áldásnak vélem a Jóisten részérõl, hogy olyan közönség verõdött össze, akik megerõsítették a hitemet, és nem a hibákkal, hanem az igyekezettel foglalkoztak. Ezt realizálva, a koncert közepén elmúlt a lámpalázam, (azóta se jött vissza) és úgy fejeztem be az estet, hogy még ráadásokat is adtam. Egész pontosan eljátszottam mindent, amit addig tanultam. Ha még egyet kérnek, már nem tudtam volna mit játszani… J
1996-ig az érettségiig:
Látogatom Baróti Istvánt Esztergomban. Baróti, Lisztben a legjobb, de akár egy-egy ujjrendért érdemes volt felkeresni Õt.
Francia romantikus kurzus Gárdonyi Zsolt (a würtzburgi egyetem professzora) vezetésével
Régi zenei kurzus Karasszon Dezsõ (Debrecen) vezetésével
Zalaegerszegi Nemzetközi Orgonafesztivál Jean Guillou (A párizsi – St. Eustache templom orgonistája) kurzusa
Bach kurzus Lehotka Gábor vezetésével
1996. nyara – Anyám ragaszkodik hozzá, hogy legyen „egy papír a kezemben” és nem járhatok csak Baróti Istvánhoz orgonát tanulni. Mivel mindenképp Barótihoz ragaszkodtam, hiszen amellett, hogy az egyik legjobb elõadómûvész, kiváló zenepedagógus is, olyan iskolát kerestem, ami mellett volt idõ orgonálni. (Baróti azért nem taníthatott a Zeneakadémián, mert régi Pártállami ellenszenv volt közte és az orgona tanszék vezetõje, Lehotka Gábor közt, annak „A Pártban” betöltött szerepe miatt.)
Felvételizek az ELTE mûvész tanári szakára, és szeptembertõl Budapestre költözöm, névleg az iskola, de inkább Baróti órái miatt.
(A papírt amit szereztem, a mai napig egyetlen egyszer sem használtam…)
1997. tavaszán Budapesten hallgatva a Sztár rádió mûsorvezetõjét, úgy gondoltam, ezt én is tudnám csinálni.
Rögtön felhívtam Gyõrben a BMC rádiót, és munkára jelentkeztem. Nem kerestek ugyan munkaerõt, de egy meghallgatásra elmehettem. Végül Ring Feri, mai napig vezetõje a rádiónak, úgy döntött, bedob a mélyvízbe.
Pár nap ismerkedés után a rádiózás világával mikrofon mögött találtam magam.
19 évesen meg voltam róla gyõzõdve, hogy rettenetesen jópofa vagyok, amikor például elhitettem a fél várossal, hogy a fõutat lezárták, mert a szaudi sejk által a gyõri állatkertbe küldött elefántok most vonulnak végig rajta. – És hasonlók… Hónapokra eltiltottak persze a mikrofontól, igazából nem is értem, miért nem rúgtak ki azonnal.
1997. szeptember
Peter Planyavski a bécsi Stephans Dom orgonistájának improvizációs mesterkurzusa
Daniel Roth a párizsi St Sulpice templom orgonistájának kortárs zenei mesterkurzusa
1997. szeptember 29. Nagykoncert a Gyõri Bazilikában, mûsoron N. Rimszkij-Korszakov Dongója, saját átiratomban orgonára, tudomásom és az újságok szerint, mint orgonaátirat: Világpremier.
A koncert után, évekre összeveszek volt tanáraimmal, mert nyíltan elmondom a véleményemet a középiskolában tanultakról egy újságírónak. Noha nem azért mondtam, hogy megírja, külön kértem is rá, hogy ne tegye, másnap mégis megjelent. Kis híján véget ér a karrierem, még mielõtt elkezdõdött volna.
Pályatársaim ellenségeskedései egyre komolyabbá válnak. Milyen érdekes, hogy könnyebb áskálódniuk, mint dolgozni kezdeniük. A legnagyobb érvük ellenem, hogy még nincs orgonából diplomám. Mintha attól szólna a hangszer. Egy városban a helyi orgonista megakadályozta a koncertemet, mert: „nincs diplomája”. Amikor egy újságíró megkérdezte mi a válaszom rá, csak annyit mondtam, hogy már elküldtem Dr. Kovács Gellért barátomat ebbe a városba hangversenyezni. Orgonálni ugyan nem tud, de diplomája az van. (Késõbb, hazatérve az USA-ból, diplomásan az volt a probléma, hogy nem a Magyar Zeneakadémián szereztem…J Óh ember, mikor tanulod meg, hogy ne a szomszédba nézegess, hanem a saját életed épületét emeld.)
Késõbb aztán megtanultam, elkerülhetetlen, hogy bizonyos idõnként összekülönbözzenek a régi és új utak képviselõi. Mindig így volt, mindig így lesz. Bizonyos idõ elteltével, nagyon nehéz rugalmasnak lenni, és beismerni, hogy amit egy életen át hittünk, nem pont úgy, vagy egyáltalán nem úgy van, mint gondoljuk.
Einstein professzorsága idején Princeton-ban, egyszer vizsgáztatta a tanítványait. Összegyûjtve a teszteket az asszisztense megdöbbenve látta, hogy azok a tavalyi tesztek. Einstein kétszer ugyan azokat a feladatokat adta ki az osztályának. Amikor segítõje felhívta a figyelmét a hibára, így szólt. – Nem történt hiba fiatalember. A válaszok megváltoztak tavaly óta….
Rá kellett jönnöm, hogy a legtöbb támadás és rosszindulat nem azért ér, mert Rákász Gergely vagyok, hanem azért, mert a „válaszok megváltoztak tavaly óta” Megváltoztak a körülmények. Nekem újak, értelemszerûek, könnyen applikálhatóak voltak, de annak, aki a „szakmában volt 10-20-30 éve, természetesen elfogadhatatlan volt a stílus, amit képviselek. S azt is meg kellett tanulnom, hogy csak nagyon kevés emberben létezik a békés egymás mellett éléshez elengedhetetlen tolerancia. 19 évesen ez nagyon kemény lecke volt.
1998.
az ELTE-n a mûvészet történetet kezdek tanulni, ami késõbb nagyon jól jön az interaktív koncertek szövegeinek kitalálásánál.
Elszegõdöm a Magyar Rádió Gyõri Stúdiójához egy klasszikus zenei mûsor szerkesztésére és vezetésére. Jól jön a rádiós tapasztalat, bár a mûfaj itt sokkal komolyabb. Némi gondolkozás után a mûsor az „Intermezzo” címet kapja és szinte hihetetlen, de majdnem 4 évig mûsoron marad. A szerkezete olyan mint a koncertjeimé. Beszélek a darabról, szerzõrõl vagy korszakról aztán lejátszom magát a mûvet. Rengeteg levelet kaptam mind a mûsor alatt, mind amikor idõ híján nem tudtam folytatni, hallgatóktól akik szívesen hallgattak úgy klasszikus mûveket, hogy információ is volt csatolva hozzájuk.
Szárnyai alá vesz egy „menedzser” aki egyetlen koncertet szervez, és azon is mindössze 12-en vannak. Jobb híján magam köré gyûjtöm a 12 embert, és úgy tartom a koncertet, hogy az orgona körül ülnek én meg mintha élõ rádiós mûsort tartanék, beszélek és játszom. Talán ennek a „koncertnek” a sikere vett rá véglegesen, hogy meg kell tanulnom rendesen közönség elõtt beszélni, és ilyen interaktív koncerteket kell tartanom.
Soproni koncertemen, véletlenül ott ül David DiFiore (USA) a nyugati part legnagyobb orgonavirtuóza. (Két nappal elõttem volt hangversenye ugyanott.) David a hangverseny után odajön hozzám és csak annyit mond: Hello, én egy kukkot sem értettem abból amit Te itt szövegeltél, de olyan hangulatot csináltál, hogy ha van kedved gyere el az USA-ba én megszervezem az ottani koncertjeidet. Apropo, beszélsz angolul? … Volt kedvem. Azonnal beiratkoztam egy angol tanfolyamra, és nyárra megtanultam úgy angolul, hogy az interaktív hangverseny-formát meg tudtam tartani az USA-ban is.
1999. nyara – Elsõ amerikai turném. Életem elsõ tengerentúli koncertje hazai idõ szerint hajnali fél háromkor kezdõdött. Kiderült továbbá, hogy amíg mi magyarok párhuzamos pedál billentyûzetet használunk, addig õk szinte kizárólag sugarasat. (Máshová esnek a hangok a lábaknál…)
Annyi mellécsapkodást, mint ott… Mégis, mintha a hallgatók megérezték volna, hogy csak azon igyekszem, Nekik tessék amit játszom, nem foglalkoztak a technikai malõrökkel. Helyette az élményre koncentráltak.
Megtanultam valami érdekeset. Mi magyarok hajlamosak vagyunk egy produkció után sorra venni, mi nem volt jó és sokszor egy remekül sikerült este után depresszióba esünk, mert összeszámoltunk minden kis hibát. Odaát nem a hibákkal foglalkoztak, hanem az igyekezettel. Az összhatással. Azzal, hogy mi sikerült. Abszolút pozitívan álltak hozzá. 6 ráadást követeltek a mûsor végén és állva tapsoltak. Érdekes emberek. Új szemlélet.
Mosolyognak. Jót akarnak. Nem gáncsoskodnak. Köszönnek egymásnak. Összeomlott bennem egy kép, mit mindig hallottam, hogy Amerika így szörnyû, úgy szörnyû. Kellemesen csalódtam, s bár azóta többet látva belõle, mint mindennek, ennek az éremnek is valóban vannak szörnyû oldalai, de nekem érdekes módon a szép arcát mutatta. Barátságok, visszahívások, munkaajánlatok, eredményorientált, praktikus, kulturált emberek.
Hazatérve minden kissé más lett. Ferihegyen látva a sok fásult arcot, nem értettem miért jöttem haza. Akkor még legalábbis nem értettem. 2004. február 27-én aztán leesett, de errõl majd késõbb.
2000. Az ezredforduló. 23 éves lettem és mindössze havi 5-6 napot vagyok otthon. A többit Németország, Ausztria, USA, Magyarország, Szlovákia és Franciaország templomaiban töltöm, jobb-rosszabb orgonák mellett.
Ez az év Johann Sebastian Bach halálának 250-ik évfordulója is. Országos hangversenykörútra indulok Bach életrajzi elemeit és az egyes korszakokban született mûveit ötvözõ ismeretterjesztõ turnéval.
Ja és Diplomát kapok az ELTE-n.
2001. Korábbi elhatározásomhoz híven, hogy megtanulok rendesen beszélni, beiratkozom Horst Rückle, menedzsereknek szóló Retorika és Prezentáció szemináriumára. Más világ persze, de a tanultak minden pénzt megérnek.
Több korábbi USA koncerthelyszínrõl kapok meghívást, hogy „olyan könnyed-beszélgetõs” koncertet szeretnének mint a múltkor. Mivel fogalmam se volt, milyen darabokat fogok játszani ezért ködösítek. Hirtelen ötlettõl vezérelve elemailezem a koncert címét: Romantika LIGHT! – Többet ne kérdezzenek, jó lesz! … Elhitték …
Iszonytató mennyiségû embert mozgattak meg egy-egy hangversenyre, és a romantika korából toborzott Dvoøak, Grieg, Saint-Saëns, Chopin mûvek hála Istennek osztatlan sikert arattak. Újabb két állásajánlatot kaptam, illetve lekötöttek több helyszínre, „valami újjal” – csak találjam ki. J
Magyarországon a Tiszai árvízkárosultak javára tartott hangversenyek sem enyhítenek a szakmai gáncsoskodáson. Mi van ezzel az országgal? Vagy csak az orgonisták ilyenek?
2002. április. Megszólítok egy gyönyörû lányt aki átszaladt elõttem az úton. Beszélgetni kezdünk. Aztán találkozgatni. Majd közel 2 évig együtt maradunk. Amiért Õt, Annát kiemelem, mert a legfontosabb dolgot tanultam meg általa. Hinni. És azt, hogy Isten nem süket. És, hogy korábbi hiedelmemmel ellentétben, miszerint: ha létezik is, mit érdekli Õt az én kis tyúkszaros életem, ráébredtem, hogy érdekli. És még segít is, ha kérem. Ez mindent megváltoztatott. Helyrecsúsztak az értékek. Ami eddig csak sikerülgetett, az ezek után meredeken emelkedni kezdett. Megtanultam végre igazán hálásnak lenni is.
2002-ben aztán Magyarországra is hazahoztam a Romantika LIGHT mûsort. Megosztott véleményeket kapok. A szakma minden eddiginél dühösebb, amiért az orgonához, ehhez a monumentális lenyûgözõ hangszerhez nem vaskalaposan, kardot nyelve ülök le, hanem „könnyedén”. A hallgatóság azonban pontosan 641 levelet – email-t ír a turné kapcsán, (mind megvan J) hogy mekkora szükség volt már egy ilyen barátságos hangvételû koncertre és hogy jönnek legközelebb is. (Egyébként jöttek, szám szerint: nagyjából minden második hallgatóm hozott magával még valakit. Jelentõsen gyarapodtunk. Ám ha minden túlspirázás nélkül, visszautalhatok az elõzõ bekezdésre, tud om, ez nem csak az én érdemem.)
2003. Hideg tél. Különösen Seattle-ben ahol az utolsó hivatalos leckéket veszem Mr. David DiFiore koncertorgonistától, aki számtalan hangversenye közepette fel-feltûnik azért University of Washington intézményében is.
David remek ember. És Barát. Nagy „B”-vel. Amikor mesélek a magyarországi szakmai viszonyokról mindig csak mosolyog. Õt ugyanúgy nem csípi a nemzetközi szakma, mert van véleménye, saját stílusa. Ugyanazt a játékot játssza mint én, csak nagyban. Mindig bíztat, egyszer majd világviszonylatban fognak utálni… (Az orgonisták J) Jó ismerni valakit, akivel elvközösségem van. Moziba járunk, megtanít futni, Chicken Cacciatore-t készíteni (azért ha Õ fõzi akkor jobb) és azért orgonálunk is…
Tavasszal már az új turnén gondolkozom. Több barátommal is beszélek a lehetséges mûsor ötletekrõl. Tom Perrit barátom, egy nagy multicégnél marketinges. Ott volt az egyik Romantika LIGHT koncerten. Azt tanácsolja, hogy ne változtassak az arculaton, minden évben. Szerinte mindegy mi lesz, csak Light legyen. Kész tehát az alapötlet: Barokk LIGHT.
Nyáron elutazom Erdélybe. Szükségem van egy kis pihenésre. Persze az elsõ pár napban életem legmagasabb telefonszáláját hozom össze, mert még ezt is-azt is el kell intézni. (a szolgáltató gyorsan le is tiltja a hívásaimat) Három nap után aztán Dani öcsém eldugja a telefonomat, mondván pihenni jöttünk, és többszöri fenyegetésre sem adja vissza. Rákényszerít a lassításra. A második hét végére aztán kezdenek ömleni az ötletek, és a cím megtelik tartalommal. Kirándulunk, és órákat írok. Cca. 5 órányi hang és szöveganyag gyûlik össze, Barokk LIGHT címszó alatt. Aztán mintha egy-egy végtagot vágnának le rólam, kezdem kihúzni a darabokat és szövegeket, amikre nem lesz idõ. Aztán amit a leglényegesebbnek ítélek, az
2003. augusztusában indul Magyarországon, Vas megyében. Az elsõ hangverseny Szombathelyen, csordultig telt az evangélikus templom, õrjítõen meleg van; mégis a második darab után vastaps. (Talán csak azért, hogy mehessenek a strandra. J)
2004. nyaráig 67 helyszínen szólal meg a Barokk LIGHT, és több mint 23000 ember hallja. Talán köztük Te is kedves olvasó. J
2003. Karácsonyán közel 2500 hallgatónak adunk ajándékot üzenettel: Fontos Vagy! (Mire az ajándékok elkészülnek, a stábból mindenkinek vízhólyag van a kezén) Ám a 2500 hallgató majdnem 800 email-t ír, Helice Bridges története, és a „Fontos Vagy!” kitûzõ tovább ajándékozásának élményeirõl. (Ha a részletekre is kíváncsi vagy, a történetet „Fontos Vagy!” címen találod az „Erõleves a léleknek” címû könyvben.)
2004. február 27. Apámmal ülünk a nappaliban, háttértévézik és persze dohányzik. Én passzívan. Azt kérdezi, miért nem vállalom el valamelyik munkát „odaát”. Biztos jobb volna. Csak annyit mondok: „Nem mehet el mindenki.” Csak hümment, de látom, könnybe lábad a szeme. (Apám nagyon kemény ember. utoljára 15 évvel ezelõtt láttam sírni, épp a vakbelét vették ki és iszonyatosan fájt.) Olyan történetbe kezd, amit soha nem hallottam még. Elmondja, hogy 1956-ban miután a bátyja emigrált, hívta õt is. Ott állt a bõröndjével a pályaudvaron, megvolt a jegye de nem szállt fel a vonatra. Úgy érezte, itt van dolga Magyarországon. Ezért nem ment el. Azt mondta értetlenkedõ családtagjainak: „Nem mehet el mindenki.” Együtt bõgtünk egy darabig, majd rájöttem, hogy valószínû genetikusan vagyok idióta… Nem felejtem el ezt a napot.
2004. március 21-én (Bach szüli napján) elkészül a CD felvétel a mûsorból.
2004. nyara
Lassan összeáll az új, ám még mindig könnyed alapokon nyugvó mûsor. Elöljáróban annyit, hogy „Látványos lesz”.
Szó szerint…
Nagy Szeretettel várlak rá! – Õszintén!

Család:
Apa – Rákász Márton
Anya – Takács Zita
Öcsi – Dani
Nõvérek – Mari és Éva

Köszönök Nektek mindent!


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.