Közlekedésbiztonsági helyzet a 20. héten

droszler | 2005. május 24 10:49:17 | közérdekü |
Közlekedésbiztonsági helyzet a 20. héten /2005.05.16-05.22./

Az elmúlt héten az elõzetes jelentések alapján 417 személyi sérüléses baleset történt és ezen felül több, mint 700 a rendõrség által regisztrált anyagi káros baleset volt.
Ezek közül az esetek közül 20 halálos, 146 súlyos, 251 könnyû kimenetelû volt.

A hét baleseteinek elemzése során feltûnõen sok olyan esettel találkoztunk, mely a közúti jelzések figyelmen kívül hagyásából, rossz partnerkapcsolatokból, a keresztezõ irányú forgalmak találkozásából, az elsõbbségi jog meg nem adásából származik.

A közúti forgalmat kötelezõ szabályok, egyértelmû jelzések nélkül lehetetlen lenne lebonyolítani. Ezeket az ismereteket a világon mindenütt ismerik és a jogosítvánnyal rendelkezõk alkalmazzák is. Ezért sokszor érthetetlen, hogy az egyértelmû és fontos szabályokat áthágják és lassan az egyik legjellemzõbb baleseti okká fejlõdik az effajta meg nem értés. Pedig a közlekedés alapja is egyfajta bizalmi elv, amely alapján számíthatunk arra, hogy a szabályokat mások is ismerik és betartják. Persze ez a bizalmi elv nem abszolút, a kivételek fontos érdekeket védenek. Ha valaki életkoránál, állapotánál fogva nem képes a szabályokat betartani vagy ha valaki nyilvánvalóan megszegi magatartásával a szabályokat, rájuk sem vonatkozik a bizalmi elv. A közúti szabályok egyértelmûek, közúti jelzések pedig nemcsak egyértelmûek hanem nemzetköziek is a jelzés módjukkal, színükkel, elhelyezésükkel mind-mind fontos üzenet hordozói. A partnerek is szabályozott módon kötelesek szándékukat jelezni, gondoljunk csak az irányjelzõ készülékre, a fénykürtre. Ezek a szabályozott jelzések, de léteznek olyan jelek, jelzések, amelyek nagyon fontos információt hordoznak, tájékoztatnak a környezetrõl, a partner szándékáról, mozgásáról. Ezek lehetnek a veszély elõszobái. Ha nem érzékeljük vagy nem jól értjük ezeket a jelzéseket kialakul a veszélyhelyzet vagy a baleset.

Csak néhányat kiemelve:

- a szemkontaktus,
- a tempó és nyom nyelve
- a tájékozatlan idegen közlekedõ
- a tömeg stb.

A szemkontaktus városi közlekedésben fontos elsõsorban, ahol a saját manõverünk vagy a partner manõvere megkezdésekor legalább azt érzékeljük, hogy a partner lát, tud a jelenlétünkrõl és lehetõség szerint szándékunkkal is tisztában lehet. Ez nem csak a gyalogos vagy kerékpáros partnereknél fontos, hanem az elsõségi jog lemondásánál is. Az elõttünk vagy szemben haladó jármû mozgásából, sebességébõl olykor arról is tájékozódhatunk, hogy a jármû vagy a gyalogos valamilyen manõverre készül vagy készülhet. Így nem érhet váratlanul a hirtelen manõver. A külföldi vagy éppen egy utcát, házszámot keresõ partnerrõl is feltételezhetjük tájékozatlansága vagy egyéb ok miatt, hogy kiszámíthatatlan manõverbe kezd. De egy kiszámíthatatlan tömeg mozgásánál is ilyen esetekben fokozott figyelemmel és optimális sebességgel kell közlekedni.


Jó utat és balesetmentes közlekedést kíván az ORFK Balesetmegelõzési Osztály!


Lakossági kapcsolatok

központi e- mail: kormend[kukac]kormend.hu
központi telefonszám: 94/592-900
fax: 94/410-623
cím:
Körmendi Közös Önkormányzati hivatal,
9900 Körmend, Szabadság tér 7.